Filmkorrel aanbrengen in Photoshop

Hallo,

Ik zou een zwart-foto wat grovere filmkorrel willen geven met Photoshop. Heeft iemand hier ervaring mee?

groeten,
Alfonzo

In photoshop kun je een korrel aanbrengen door het 'grain' of 'filmkorrel' filter te gebruiken dat je in het filtermenu kan vinden.

Heb ooit ergens iets gelezen over iemand die een egaal grijs negatief had ingescant en die over het bestand wordt gelegd en waarna in de schaduwen meer korrel kwam dan in de hogelichten wat er een zeer goede benadering was met de korrel met in vroegere films. [url=http://www.prime-junta.net/pont/How_to/n_Digital_BW/a_Digital_Black_and_White.html?page=5]link[/url]

Een mooie (en bovendien [u:7d5f55e7a4]beheersbare[/u:7d5f55e7a4]) methode vind ik die waarin je een extra laag gebruikt...

Als je een nieuwe laag bijvoorbeeld vult met 50% grijs en en daarna ruis of een korrel aan toe voegt (Add Noise of Film Grain of idd iets dat je ingescand hebt) kan je daarna rommelen met blend modes en transparantie. Als je de blend mode op Hard Light zet, verwijnt het 50% grijs bijvoorbeeld helemaal. Het enige dat je dan nog ziet, zijn de spikkeltjes. Maar ja kan ook proberen spikkeltjes op een witte achtergrond te combineren met Multiply of Overlay.

Verder kan je ook combineren met de ruis. Je kan beginnen met een relatief hoog percentage ruis (in ‘Add Noise’) en daar dan weer een fijnere ruis aan toevoegen. Ook kan je proberen een groffe korrel te nemen en die een beetje te vervagen. Al dan niet gevolgd door weer fijner ruis.

<edit>
Ik zie dat de methode in de link van iHans ook een extra laag gebruikt. Hopelijk zijn mijn opmerkingen hierboven even goed behulpzaam/inspirerend…
</edit>

Met Filter > Ruis > Ruis… > Distributie: Gaussiaans en zet een vinkje bij Monochromatisch. Probeer verschillende percentages tot het resultaat je bevalt.

In Photoshop kun je via > Filter > Artistiek > Filmkorrel in een venster de waarde van de korrel opgeven. Kies bij Korrel een waarde, bijv. 8 en bij het Lichtste gebied bijv. 6. Vervolgens bij Intensiteit een waarde van 3 kiezen. (Elke andere waarde is natuurlijk mogelijk, dat hangt van je eigen idee over de foto af) Als alles naar tevredenheid is klik je op OK. Nu kun je de foto nog verbeteren door bij de Niveaus het invoerniveau aan de donkere kant iets aan te passen. Hierna weer op Ok klikken. De korrel kan nog verbeterd worden door onder > Filter > Verscherpen > Onscherp masker verscherping toe te passen. Speel wat met de invoergetallen tot je het gewenste resultaat hebt bereikt en klik dan weer op OK. Het beste resultaat krijg je als je e.e.a. in een aparte laag doet, zodat je altijd nog een aanpassing kunt doen als het resultaat je niet bevalt. Succes.

Erg bedankt voor de vele reacties! Ik ga de verschillende methodes eens uitproberen en kijken welke mij het best ligt.