Filmpjes hosten op internet, welke codec gebruiken ?

Ik wil mijn website gaan uitbreiden met wat filmpjes, allemaal eigen materiaal. Momenteel is het nog ruwe DV stream, maar hoe kan ik het het beste coderen... Ik wil films maken die op zoveel mogelijk spelers van verschillende besturingssystemen af te spelen zijn.

Bestandstype en codec ?
Formaat ?
Framerate ?
en hoe codeer ik de audio ? welke codec. welke bitrate ?

Je kunt eens in iMovie kijken. Als je daar een project hebt gemaakt, dan kun je via de menu optie "Deel..." uit het Archief menu een versie aanmaken die je op internet kunt zetten. Daar zie je ook een paar instellingen die dan voor jouw filmpje worden gebruikt zoals 12 beelden per seconden en een formaat van 240 x 180. Uiteraard in QuickTime formaat en aangezien dat op Mac en PC afspeelt is dat een prima formaat om te gebruiken.

iMovie heb ik inmiddels geprobeerd, maar ik ben niet echt tevreden over de kwaliteit...

filmpje van 8 minuten werd 8 mb, maar het beeld is veel te blokkerig,
en het geluid te blikkerig. Nog even verder proberen ben ik bang.

je zou is met de settings kunnen spelen in quicktime... ? :lol:

Monteren in Final Cut. En dan exporteren als mp4.

Er is dan wel een recente versie van Quicktime nodig, maar die is bij Apple gewoon gratis te downloaden. Eventueel geef je er een link bij naar de Quicktime pagina bij Apple op de site.

De kwaliteit is dan goed voor internet en niet zo heel erg groot.

Andere veel voorkomende formaten zijn die van Real en Windows Media. Beide zijn minder stabiel en de kwaliteit is slechter als Quicktime. Daarnaast is het niet de meest gemakkelijke route om met deze formaten aan de gang te gaan.

[quote:f001a350c2="japser909"]je zou is met de settings kunnen spelen in quicktime... ? :lol:[/quote:f001a350c2] Goh, daar was ik nog niet op gekomen.... [img:f001a350c2]http://forum.zonnet.nl/images/smiles/duh.gif[/img:f001a350c2]

Daarom juist vraag ik welke van de keuzes de beste is,
als je weet dat het ook op een PC met Windows of Linux o.i.d.
te bekijken moet zijn…

[img:bdb790f85f]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=1890[/img:bdb790f85f]

Er zijn gespeciliseerde programmas voor (Sorenson Squeeze, Cleaner) .

Je moet minimaal QuickTime Pro hebben om wat te kunnen experimenteren.
De instellingen hierboven zijn goed en gangbaar, wat betekent dat je een goede kans hebt dat iemand met windows die niet de allerlaatste QuickTime versie heeft er toch naar kan kijken.

Als je het heel serieus aan wil pakken, dan moet je voor de windowswereld voor de windows media player coderen. (en dat gaat niet voor niks)

Hoop dat je der wat aan hebt,

Precies waar ik ook mee zit! Vaak is quicktime geen echte optie in windowsland, hooguit als extra. Dus: hoe krijgen we van die strakke filmpjes???

Waar ik sowieso mee werk is met Cleaner (van discreet). Maar ik blijf verzuipen in de opties, en kan het niet testen op een windows systeem. Wat is nou een echte goede setting? Mmm… wie o wie?

De meeste Windows-usertjes zijn ook niet te beroerd om die RealPlayer troep te downloaden als ze het nodig vinden, dus waarom niet zorgen dat ze ook de Quicktime Player downloaden? Ik zou movies gewoon als mp4 neerzetten, met daarbij een linkje naar de Quicktime-downloadsite van Apple. Heb jij je best gedaan in ieder geval... ;)

[quote:f0da5b638a="Hemi"]De meeste Windows-usertjes zijn ook niet te beroerd om die RealPlayer troep te downloaden als ze het nodig vinden, dus waarom niet zorgen dat ze ook de Quicktime Player downloaden? Ik zou movies gewoon als mp4 neerzetten, met daarbij een linkje naar de Quicktime-downloadsite van Apple. Heb jij je best gedaan in ieder geval... ;)[/quote:f0da5b638a]

Nou, mijn opdrachtgevers (niet de kleinsten) willen dat het gewoon werkt op elke gemiddelde windows bak, zonder dat er gedownload / geinstalleerd enzo moet worden. (nb: bij veel bedrijven kun je niet installeren op je pc, vaak dichtgetimmerd door overijverige systeembeheerders)

Ik gebruik Cleaner, werkt perect. Kost iets van €600,00, maar dan heb je ook.... nou ja ;)

Meestal bied ik meerdere varianten aan, dus bestandsformaat en hoeveelheid mb’s, in ieder geval win media en quicktime.

kijk eens rond op het net bij bijvoorbeeld Yahoo die hebben een hele mooie manier van video “jukebox’” aanbieden.

Voor de beste kwaliteit/bandbreedte verhouding voor QuickTime kies ik meestal:

• video codec: Sorenson 3 [b:e6ce5c3691]Pro[/b:e6ce5c3691] (Pro is een stuk beter dan S3 gewoon)
  • audio codec: MP3 (stukken beter dan QDesign Music 2 op zelfde bitrate)

bij 320 x 240 is de totale datarate dan: 65 KB/s

Programma’s zoals Cleaner zijn handig, want je wilt vaak nog deinterlacen, croppen, sharpenen en contrast aanpassen.

De standaard MPEG-4 settings van Apple zijn echt prut, een programma als Sorenson Squeeze doet het veel beter.

Voor multiplatform filmpjes laat ik de site meestal automatisch schakelen tussen Windows Media en QuickTime, zodat men nooit een player hoeft te downloaden. Nadeel is dat je er dan ook 2 moet compressen en uploaden (batch functie van Cleaner is dan weer fijn).

Mijn persoonlijke ervaring: Zakalwe heeft er kijk op!

Maar @ Zakalwe
Als unSOUND het nu alleen met QuickTime Pro moet doen?

Al jullie antwoorden staan hier: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/qt_movies_from_fcp.html

http://www.larryjordan.biz/articles/lj_codec.html

Voor meer video?
http://www.hansdebijl.tk

Als je echt platform onafhankelijk wil zijn kan je naast quicktime met sorenson 3 pro (goede keuze, mp4 kan overigens ook goed) ook gebruik maken van de functionaliteiten van Sorenson Squeeze en er een flash movie van maken.

Deze movie kan je voorzien van controls, speelt echt op ieder platform want het is 1 van de meest gedownloade plugins en het ziet er behoorlijk goed uit. Ook hier moet even met de settings worden getest.

Kijk maar op www.sorenson.com

Ik zag daar overigens dat er ook al een sorenson 3.1 pro is. Standaard meegevelerd met Squeeze.

[quote:bb011e20ef="@GHB"] Deze movie kan je voorzien van controls, speelt echt op ieder platform want het is 1 van de meest gedownloade plugins en het ziet er behoorlijk goed uit. Ook hier moet even met de settings worden getest.[/quote:bb011e20ef]

De Flash video is eigenlijk de Sorenson codec in een Flash jasje…
De Flash video mogelijkheden van 6 waren wel erg beperkt (geen ‘fast-start’; men moest eerst hele bestand laden), sinds Flash 7 is het wel goed, maar ja, dan moet iedereen die plug-in wel hebben…

Je kan bij Macromedia een QuickTime component downloaden waarmee je vanuit QuickTime (Pro?) deze .flv’s kan maken…
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een Flashfilmpje waar de controls inzitten (krijg je bij Flash MX2004).

Om Flash Video te exporteren vanuit QuickTime moetje de Flash MX2004 Video update downloaden, in het mapje vind je dan “Flash_Video_Exporter.dmg”, deze moet je installeren.

Dan kan je in QuickTime Player exporteren naar “Macromedia Flash Video”.

Het is inderdaad de sorenson 3 codec in een flash container. Standaard zitten bij squeeze ook controls die je kan gebruiken voor het filmpje. Je hebt dan helemaal geen Flashmx nodig. Je kan n.l. een swf exporteren.

De fast start werkt erg goed. Als je wel flashmx hebt kan je wel een preloader bouwen en dan werkt het op dezelfde manier. Overigens hebben heel veel mensen de laaste flash player.

Het zijn gewoon keuze’s en het is allemaal ook afhankelijk waar het voor gebruikt gaat worden.

[quote:941ec34ee1="@GHB"]Het zijn gewoon keuze's en het is allemaal ook afhankelijk waar het voor gebruikt gaat worden.[/quote:941ec34ee1]

Precies, het vervelende is echter dat er nog geen oplossing is die altijd en overal werkt…
Hopelijk gaat dat veranderen met H.264/AVC (standaard in Tiger).

Maar @GHB weet jij of de kwaliteit van een Flash MX (swf) videobestand hetzelfde is als een MX2004 videobestand, of zit daar hetzelfde verschil tussen als tussen Sorenson 3 en Sorenson 3 Pro? Ik dacht namelijk dat dat het geval was…

Voor meer info over codecs en welke te kiezen, lees ook het gratis hoofdstuk van Ben Waggoner’s boek “Compression for Great Digital Video”…wel al weer wat verouderd, maar misschien leer je wat. :wink:

hier te downloaden: http://www.cmpbooks.com/product/1240

Het hoofdstuk gaat over “Choosing platforms and Fileformats”.