Filmscenario

Hallo,

Weet een van jullie misschien een goed voorbeeld van een (beknopt) filmscenario dat ik kan gebruiken voor het maken van een eigen scenario? Ik heb overal gezocht en kon het niet vinden, vandaar dus mijn vraag :slight_smile:

wat is je bedoeling van het scenario? is het om te weten hoe dit eruit ziet van structuur?

als dat de bedoeling is kan ik je wel een scanerio doorsturen? Er is ook een simpel freeware programma om zo’n scenario te schrijven: celtx (mac win en linux). Ik heb het je sturen in dit formaat of in pdf. stuur maar pbtje

Hallo, ik heb een vraagje. Ik zie dat je een voorbeeld heb van een scenario. Zou je die ook kunnen doorsturen? Ik zou graag de structuur willen zien ed. Ik ben een multimedia student die bezig is aan het afstuderen.

Zou je me kunnen helpen??

Groetjes

opzich wijst de structuur zichzelf uit. Ik zal morgen na school wel even een kleine uitleg schrijven. Maar nu slapen

Op de site www.nova-noord.nl staat een link naar het programma Celtx.

Jansje

Je verhaal deel je in in verschillende scene's, elke locaties is in princiepe een aparte scene. Per scene maak je een 'hoofding' in hoofdletters op de volgende wijze: [quote:d0f9e7dfd5] SCENENUMMER.LOCATIE.INT/EXT[/quote:d0f9e7dfd5]

een voorbeeld zou dus kunnen zijn:
12.SLAAPKAMER NINA.INT
(int = interieur/binnen, ext = exterieur/buiten)

Als je dan dingen gaat beschrijven zoals acties enzo dan gebruik je gewone doorlopende tekst.

Als een persoon iets zegt dan zet je eerst de naam van de persoon in hoofdletters en eronder hetgene dat die persoon zegt. Deze tekst laat je 1 of 2 tabs inspringen en je zorgt ook dat deze niet helemaal tot op het einde loopt.

Voor een dialoog tussen twee personen kan je deze twee naast elkaar zetten, maar onder elkaar mag ook.

Voor speciale overgangen (fade-in, fade-out) of bijvoorbeeld geluiden die er te horen zijn ga je dit rechts uitlijnen.

Dit zijn zowat de standaarden, je kan natuurlijk zelf wat aanpassen door bijvoorbeeld sommige delen vet of schuin te maken.

In het programma celtx kan je gewoon een stuk tekst selecteren en dan kiezen wat het is (dialoog, actie, transition) en hij zorgt er automatisch voor dat dit de juiste layout krijgt. Ook kan je de scenenummering automatisch laten verlopen.

deze afbeelding heb ik gevonden een geeft goed weer wat ik bedoel:
[img:d0f9e7dfd5]http://www.stormforcepictures.com/images/writingascript/script_jargon_examples/charactername.gif[/img:d0f9e7dfd5]

mocht je echt nog mijn scenario nodig hebben dan hoor ik het wel

-Sam Heijens

en hoe geef je bv..... TIjdens een Voice over en dat beelden tussen door komen.???

Snap je wat ik bedoel??

En bedankt!!

Dat doe je ongeveer zo:

Schrijf wat je aan beelden ziet.

VOICEOVER
                                    bla blabl blab labla bla bla bla bla

En nu zie je dit

VOICEOVER
                                    blablabl blab labla bla bla bla bla

TIP: koop dit boek. Niet te duur en hier staat perfect in geschreven hoe je het moet doen.

ok Cool..zo had ik hem namelijk ook... THANX