Filmstill van 72 dpi. bewerken naar een hogere resolutie?

Hallo. Voor een tentoonstelling van mijn werk willen we filmstills op een groot formaat laten afrukken. De stills vanuit Final Cut Pro bewaard zijn standaard 72 dpi- (720x576) De drukkerij vraagt voor een afdruk op het formaat van 120 x 150 cm een jpeg aan te leveren van minimaal 6 megapixels (1200x1500). Om de kracht van en film/kleurtoon van het beeld te behouden heb ik het volgende bedacht: Ik fotografeer met een Nikon D70 gewoon het plasmascherm waarop de filmstill te zien is. Op manier heb ik een foto van een filmstill die wél de gevraagde resolutie heeft. Is er iemand die een andere (betere) methode weet? Kan er in photoshop nog wat mee gedaan worden? (Behalve dan het opkrikken van 72 dpi.) groet F.

Simpelweg vergroten in Photoshop levert het beste resultaat op, zeker beter dan een foto van een scherm. Een foto van 720x576 afdrukken op 150x120 cm zal nooit erg fraai worden.

O ja, 1200x1500 is lang geen 6 megapiksels.

Ik vrees dat de Nikon óók de beeldpunten van het plasmascherm zal registreren... dit zal in de afdruk overheersen denk ik.

Persoonlijk denk ik dat interpoleren de beste oplossing is. Filmstills zullen altijd gepixeld zijn, het gladstrijken van een still is naar mijn weten onmogelijk. De zichtbaarheid van de beeldpunten visualiseert ook weer het karakter van de still. Wellicht kan dit toch een toegevoegde waarde aan de prints geven.

Kunnen de afdrukken worden gedrukt op een grover raster? Zo ja dan zal de effectieve resolutie van de stills die je moet aanleveren omlaag gaan. Je ziet dan wel de rasterpunten als je met je neus op de afdruk staat, maar omdat het gaat om zo’n grote afdrukken ga ik ervanuit dat dit zowiezo niet de bedoeling is.
Bespreek dit eens met de drukker.

[quote:536d7d64da="zabbadak"]O ja, 1200x1500 is lang geen 6 megapiksels.[/quote:536d7d64da] Ik denk dat de drukker simpelweg 1200x1500 mm bedoeld en niet 1200x1500 pixels.

denk er ook aan de filmstil te de-interlacen!!

Als je weet dat het drukraster 150dpi is zul je begrijpen dat je daar toch iets boven moet blijven. Je zit dus met een aanzienlijk gat tussen 720x576 pixels en die 48x60 inch van de posters. Normaalgesproken haal je voor een poster geen plaatjes uit de film, maar laat je een fotograaf de stills voor het reclamedrukwerk schieten. Helaas, maar met videobeeldjes maak je meestal nog niet eens een 10x15cm.

Het fotograferen van het plasmascherm is een optie als je iets onscherp werkt, zodat beeldlijnen in elkaar vloeien. In Photoshop kun je met Unsharp Mask dan de boel weer opscherpen.

Wat jij hier wil is, zoals gezegd, eigenlijk niet mogelijk.

Ik werk zelf bij een drukker en zoals iemand hierboven al zei: van een DV PAL still kan je niet eens een 10x15 foto fatsoenlijk afdrukken. Dat verhaal van die foto maken van een plasma is absoluut geen optie. Dat heeft hetzelfde resultaat als een macrofoto maken van een speelgoed ferarri en dan zeggen dat je een echte heb :stuck_out_tongue:

Er is amper beeldinformatie in zon still. Ik ga er vanuit dat je het op DV hebt opgenomen?

Upscalen in PS is wel aardig maar dan moet je echt meters van die poster afstaan hoor. Over het algemeen hebben digitale grootformaat printers een build-in RIP (beeldprocessor) die plaatjes ook kan upscalen. De resultaten die ik daarvan gezien heb vond ik beter dan vergroten in PS.

Tip: zorg dat je altijd fotos maakt op filmlocaties, voor dit soort dingen. (heb je nu niks aan :stuck_out_tongue: )

Wat je eigenlijk zou moeten willen, is dat het er uit ziet als een opgeblazen filmstill. Of een sterk overdreven gepixeleerd beeld. Dan wordt het weer mooi als het ware. En dat is beter dan iets willen maken dat het niet is.

Precies sally, dat lijkt me ook de beste oplossing. Hoe je het ook went of keert, je bestand is -tig keer te klein. Buit je beperking creatief uit en ga er iets moois van maken. Een optie zou dan idd kunnen zijn om eerst die still vanaf een beeldscherm met een camera te fotograferen. Dat beeld ga je dan nog eens lekker bewerken tot iets moois (op de grvraagde beeldgroote en resolutie). Ik zou zeggen: veel plezier! Leuk om te doen 8)

Wat eventueel ook nogzou kunnen...

Print je filmstill uit in een klein formaat, maar dan op kwaliteitspapier en zo goed als je kan. Of laat een foto-afdruk printen, ook al is dit 10 x 13 cm.

Laat deze vervolgens scannen door een professionele scanner (bij een drukker of een lithograaf). En daarna heb je meer kans op een beter eindresultaat.

Ik heb het ook zo ooit gedaan met beelden van 72 dpi in een kleiner formaat en het eindresultaat was beter dan ik had gehoopt. Wat niet betekent dat het perfect was… :stuck_out_tongue:

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reakties en adviezen. Ik ga ermee aan de slag en laat spoedig weten hoe mijn ervaringen zijn. ps. over de taalfout: (gelukkig heeft niemand aanstoot gegeven aan het feit dat er een letter ontbrak in het woord afdrukken)

Da's Freudiaans 8) :lol: :wink: