filter?

misschien een beetje een domme vraag maar ik ben niet zo'n fotoshop guru.

Ik wil een print maken van een foto. Deze heb ik ingescanned, hij is ongeveer 2 mb groot. Als je hem in voorvertoning opent, zie je hem eerst wat korrelig en daarna veel scherper. In fotoshop lukt me dat niet… Hij blijft korrelig.

Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt?

dank

In voorvertoning kan je volgens mij bij de voorkeuren in geven dat de plaatjes mooier worden vertoont dan dat ze zijn. Photoshop geeft het werkelijke beeld weer.

Ik hen het nog even nagekeken, maar je kunt het niet in de voorkeuren instellen. Wel zie je na het openen dat de afbeelding verzacht wordt. Dit is toch iets van voorvertoning, geeft het beeld mooier weer als het is.

Het klopt dat voorvertoning het ander slaat zien. Dat komt omdat dit een pdf bestand is. Dit geeft een niet geheel correct beeld weer. Dat kan je nooit gebruiken als je dit voor drukwerk wilt beoordelen.

Als ik me niet vergis, is het bij Preview (Voorvertoning) de Quartz rendering engine die in werking treedt. In OS X zijn er prachtige dingen mogelijk als transparantie en het on-the-fly vervormen van beelden. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld het 'Genie-effect' waarmee je een venster kunt minimaliseren (in de Dock kunt laten glijden) en transparantie die je soms ziet als je vensters versleept.

Preview is iets dat goed gebruik maakt van Quartz. In plaats van het beeld simpelweg weer te geven (vaak niet op 100% maar groter of kleiner) laat het systeem er nog een berekening op los die vergelijkbaar is aan anti-aliassing. Daarom ziet het beeld er dan wat minder blokkerig uit.

De nieuwe Illustrator CS heeft ook zoiets: als je met de spatiebalk ingedrukt sleept, zie je eerst een lelijke, blokkerige weergave van het beeld. Pas na ong een seconde zie je de boel correct uitgerenderd…

Preview rendert een nieuwe anti-aliasing als je het plaatje op een ander formaat bekijkt dan 100%.

Photoshop toont het plaatje zoals het is. Als je in photoshop op 25, 50, 75, of 100% kijkt is het plaatje net zo mooi. Op andere formaten ziet het er “korrelig” uit.

Als je echter in Photoshop het plaatje van formaat verandert (kleiner maakt), dan maakt ook Photoshop een goede nieuwe anti-aliasing.

Wie weet er een site om filters te dowloaden voor de Mac

brushes (cathbrushes enz…) dit bestaat voor de PC maar de Mac???
desnoods om te kopen

met dank

Ik weet niet precies waar je filters voor Photoshop kunt downloaden. Zelf gebruik ik ze nauwelijks. Extensis maakt wel enkele handige filters, maar die moet je gewoon kopen.

Brushes kun je zelf maken. Dat is goed te doen en je kunt er zeer handige effecten mee bereiken.

MacBjorn bedankt voor de reactie :

1. waar kan je die kopen
  2. 't zijn wel brushes met figuren bvb van katten enz… Is dit dan ook te maken(zo ja) wat heb je daar allemaal voor nodig en kan je me eens wat nader uitleg geven , want ik wil dit wel leren
    (als het kan tenminste)
    met groeten

Extensis verkoopt volgens mij software bij zaken als mailamac en andere handelaren. Ik ben hun software vaker tegengekomen bij de wat beter gesorteerde postorderwinkel of gewone winkel.

In Photoshop kun je van afbeeldingen penselen en patronen maken.
Als je een geschikte afbeelding hebt dan kun je deze selecteren. Onder het ‘edit’ menu vind je de opties ‘define as pattern’ en ‘define brush preset’. De ene keuze zorgt ervoor dat je je afbeelding kunt gebruiken als patroon. Bijvoorbeeld door in het vul-menu van ‘edit - fill’ je afbeelding te kiezen. je zal zien dat de ruimte waar je de opdracht op toepast gevuld wordt met een patroon van je afbeelding.

De tweede optie maakt van je afbeelding een penseel. Dit penseel kun je dan in het penselenpallet kiezen. Dubbelklikken op het nieuwe penseel in het penselenmenu geeft wat meer opties.

ik zou zeggen, speel ermee en kijk wat voor effecten deze handelingen hebben.

Hartelijk dank

dit zal ik eens proberen

goede nacht

MacBjorn

leuk om te doen nogmaals dank

[quote:581cafc79e="pensioengerechtigde"]Wie weet er een site om filters te dowloaden voor de Mac

brushes (cathbrushes enz…) dit bestaat voor de PC maar de Mac???
desnoods om te kopen

met dank[/quote:581cafc79e]

HIER kun je leuke dingen vinden voor photoshop, o.a. brushes maar ook leuke handelingen.

Verder is het heel makkelijk om een brush te maken. Maak een selectie in een nieuwe laag, dit kan met doezel of zonder, kunnen ook meerdere vormen zijn vul deze met zwart en kies uit het menu bewerken definieer penseel en klaar is je brush. Volgens mij staan trouwens niet standaard alle brushes geladen in photoshop, klik op het tabje achter het penseel in de optiebalk nu zie je alle penselen die geladen zijn, klik nu weer op het tabje (pijltje) en je ziet dat er een heleboel penseelbibliotheken zijn laad ze allemaal door ze toe te voegen (niet vervangen)

sccs

UPDATE: ik zie dat een deel van mijn antwoord al veel eerder was gegeven door macbjørn

@Neeltje Jacoba:

Als de foto een grove/duidelijke korrel vertoont dan zal deze op een goede scan ook zichtbaar zijn. Photoshop laat je de correcte weergave zien, zonder extra ‘mooi-maak’ effecten. Maar dit is ook een professioneel programma. Programma’s als preview laten - zoals eerder gezegd - een wat verzachtende werkelijkheid van een afbeelding zien. Een korrel op een foto zal op die manier eruit gefilterd worden.

Je kan in Photoshop eens proberen om een ‘mediaan-filter’ over de foto te halen. Op die manier kun je wat korrel kwijtraken in de scan. Maar je verliest op die manier ook wat kleine details, dus let op en kijk goed naar de foto of er geen belangrijke details verdwijnen.

Frans en Macbj allebei dank je Ik geraak niet geregistreed op de link welke Frans aangeeft alles vul ik in en 't wil niet lukken (is die wel voor de Mac ???

ja het is zeker voor de mac, het toeval wil dat ik gisteren nog wat dingetjes voor GoLive heb gedownload, is dezelfde link

Ik heb nu even geen tijd maar anders zou ik kunnen proberen voor jou te registreren, als je dat alsnog wilt dan zou ik dat eventueel vanavond kunnen doen. Is zeker de moeite waard want ze hebben best leuke dingen

ok bedankt

MacBjorn

Het is al aardig gelukt hoor

maar kan je die ergens opslaan om nadien eens op cd te zetten ?

zo ja waar opslaan of worden deze automatisch opgeslagen ergens ???

groeten