Final Cut Express opnamekwaliteit

Hierbij mijn eeerste post op dit forum... :?

Ik ondervond dus een ongemak met de opnamekwaliteit (Capture now). Ik vind het namelijk nogal povere kwaliteit. Pixels zo groot als millimeters. Wie kan mij eens snel wijsmaken hoe je dit kan aanpassen? Ik kan eventueel Final Cut Pro overwegen, als ik het daar kan aanpassen.

Alvast bedankt,

Het is je camera die opneemt, Final Cut Express zet het netjes op je HD zonder kwaliteitsverlies als het goed is. FCP doet dit niet beter, De weergave van video op een computerscherm is niet ideaal. Je hebt een video (TV) monitor nodig om de kwaliteit van je opnames te beoordelen.

mmh als ik vroeger bewerkte op pc had ik pakken beter kwaliteit vond ik. Of lijkt dat maar zo. Ik snap het niet. nu lijkt het wel alsof ik op 480*x bezig ben :roll:

Kan je eventueel nog een vergelijkingstest doen? (FCExpress tegen PC) Dan weet je het zeker. In principe hoort er geen kwaliteitsverlies te zijn (DV-->DV). Ik denk dat het aan je opnames/camera ligt. Maar doe een testje als dat mogelijk is...

Groet!

Het is inderdaad zo dat de kwaliteit wat erin gaat bepaalt wat eruit komt (trash in trash out). Dus als je DV-opnames hebt en die inleest, kun je nooit slechte kwaliteit hebben, tenzij de instelling in de camera niet optimaal staan. Wat zie je als je de camera direct aansluit op de TV? Is de kwaliteit dan wel goed? Het maakt in principe niet uit of de bestanden in FCP of FCE inleest of bewerkt. De basis-kwaliteit zal hetzelfde zijn. Zou het aan de instellingen van FCE kunnen liggen? Ik weet het niet, maar kun je wellicht de preview-kwaliteit lager instellen? Wat gebeurt er als je de bewerkte film terug zet op een DV-tape en dat afspeelt op de TV? Vertel ons iets meer over hetgeen je captured. Welke type camera etc. Welke Mac?

groet,
Chris

Misschien loop je te snel te hard van stapel. Ik heb een aantal weken geleden twee Hi8 filmpjes digitaal laten maken. Het formaat iets van 720x480 (?) avi. Deze heb ik bewerkt met Final Cut Express en waren fullscreen idd niet om aan te zien. Zelf niet nadat ik het sharpen effect erover had gegooid. Vervolgens heb ik m.b.v. DVD studio er een DVD van gemaakt en deze als image file (.img) bewaard. Bij het mounten en het afspelen van de DVD (image) was de kwaliteit nog hetzelfde als ik die gewend was, echter na het branden van de image file viel mij direct op dat de film er verbluffend veel beter uit zag, zowel op de dvd spelen van mijn mac als die op de TV. (weird i.d.d.)

Dus er is nog hoop, bovendien zien de filmpjes er altijd anders uit op een TV.
Succes.

Ik werk op een G5 Dual 2Ghz 1Gb RAM. Ik hoop dat het niet daaraan ligt :evil:

De camera is een miniDV Sony DCR-TRV25E dacht ik. Goede 2 jaar oud. Ik weet het niet of de kwaliteit nu slechter is of niet. Op’t eerste zicht lijkt het mij wel korreliger.

Oja, moest ik het kunnen veranderen. Grootte van de files maakt mij niet echt uit. Kwaliteit is het belangrijkste.

Bij video moet je beeldbewerking (op nieuw renderen) zo veel mogelijk vermijden. Dat doe je voor effecten maar zo min mogelijk om beeldkwaliteit te verbeteren. Juist op een goed computerscherm (geeft bijvoorbeeld de helft van de videofields weer) kun je goed zien dat video op een computerscherm er niet goed uitziet. Je moet dus tijdens het monteren naar een videoscherm (oud tv'tje is al beter) kijken. En als je die mogelijkheid niet hebt moet je gewoon wat video importeren en weer een stukje terugzetten op dezelfde tape. Het ding aansluiten op je tv en dan kijken hoe het eruitziet (en ondertussen constateren dat Firewire DV zonder kwaliteits verlies kan werken.)

ik zou via de DV-in van mijn camera naar mijn monitor kunnen gaan. Maar handig is anders. Heb ook een vga omzetter, maar de 2e beeldschermconnector is langer en weet niet waar je een omzetstukje kan kopen.

er bestaat een handig freeware programma, VIDI genaamd, waarmee je van camera's & analoog/digitaal convertors enz kunt opnemen; kwaliteit is zeer goed, ook op het scherm en het schrijft alles weg als mov formaat naar de HD, nadien gewoon in FCE of FCP importeren voor bewerking opzoeken in Version Tracker

Progje lijkt te werken. Ik zal dat vanavond eens uitvoerig testen.