Wie heeft er ervaring met Final Cut Express ? Hoe kan je scene's binnenhalen van uit de camera ? Ik heb de camera aangesloten dmv firewire kabeltje ...... en dan ? Hoe krijg ik het materiaal in stukjes in Final Cut Express ?
Als je echt nog geen ervaring hebt met Final Cut of Final Cut express is het om te beginnen handig deze Quicktime-filmpjes eens te bekijken. Ze leggen een voor een de verschillende stappen uit, van importeren, bewerken, etc. tot exporteren.
je vindt ze hier:
http://www.apple.com/finalcutexpress/theater/
Scènes binnenhalen zoals bij iMovie gaat niet zo makkelijk via Final Cut. Importeren gaat als volgt.
Sluit je camera aan de computer aan via Firewire,
Zet de camera op VCR modus (of iets gelijkaardigs, de modus waarin je zelf op de camera je filmpje opnieuw kan bekijken).
Open final Cut Express en ga naar het men ‘File’ en dan naar ‘Capture’.
Er wordt een nieuw scherm geopend waarin je via de knoppen onder het scherm je film kan terug- of verderspelen. Via de in- en outpunten kan je clipjes inladen, of gewoon via capture now, rechtstreeks binnenhalen wat je goed vindt. Ik zou zeggen, experimenteer een beetje, dan lukt het wel. Zolang je materiaal op je MiniDV filmpje staat kan er niet veel mis of verloren gaan.
Wil je het nog makkelijker, importeer dan je materiaal in iMovie (dat automatisch clipjes aanmaakt) en gebruik je project-file verder in Final Cut Express. Dit werkt normaal zonder problemen.
Hopelijk ben je hiermee geholpen,
greetz,
tfmichie
tfmichie harstikke bedankt, ik moest een begin hebben, en dat is inderdaad gelukt met jouw uitleg. Ik had wel ervaring met capturen in Adobe Premiere in Windows. Maar hier kon ik geen begin krijgen, en nu ik eenmaal een begin heb zal het verder wel lukken denk ik. BEDANKT !! :D
Graag gedaan ;-)