Final cut. Hoe, wat, waar.

gegroet,

Ik ben van plan in de vakantie met wat vrienden een paar leuke kortere filmpjes te maken, en die wilde ik dan gaan monteren op mijn mooie Powerbook. Nu vroeg ik mij af, welk programma kan ik daar het best voor gebruiken, en ook, welk programma is voor een hobby aan te leren. Ik ken iMovie wel, en daar werk ik ook wel mee, maar ik vindt het eigenlijk te simpel, nu heb ik via duisteren wegen final cut studio 5 op mijn PB staan, en daar zijn wel lekker veel mogenlijkheden, eigelijk een beetje te veel.

Ik vroeg mij af welk programma ik vrij makkelijk onder de knie kan krijgen, iets wat ik dus als hobby voor in de vakantie kan doen, en vooral hoe ik dat kan leren, is het handig om uit een boekje te leren of praktisch of via tutorialfilmpjes.

Dank.

de niet professionele versie van final cut expres (gewoon FCE i.p.v. FCE pro) is een afgeslankte vorm van wat je nu hebt en goed te leren, zowel via allerlei boeken die hiervoor te krijgen zijn als via de handleiding van Apple. En natuurlijk via proberen. Het vraagt even een investering qua tijd. Mijn ervaring is dat je echt wel iets meer moet willen dan met i-movie wil de overstap zin hebben. sterkte en veel plezier ermee.

[quote:771b06f73e="Bedulis"]… Mijn ervaring is dat je echt wel iets meer moet willen dan met i-movie wil de overstap zin hebben.….[/quote:771b06f73e]

Dat is dus een probleem bij mij, ik ben niet goed in dingen leren, ik wil ze gelijk kunnen doen, en als dat niet lukt laat ik het gelijk hangen, Maar bedankt, ik zal kijken of FCE te doen is, anders moet ik toch maar met iMovie bezig.

Als je snel aan de slag wilt met eenvoudige filmpjes moet je gewoon iMovie gebruiken. Ik heb daar hele leuke filmpjes mee gemaakt waar de hele familie diep van odner de indruk is.

Final Cut Express moet je echt moeite voor doen en zoals je het beschrijft betwijfel ik of je de extra mogelijkheden die het biedt gaat gebruiken.

Jan

Beste Yo iMovie is leuk om vlug een filmpje te monteren maar is zeer beperkt qua geluid inbreng. Dat kan juist zo leuk zijn in een film. Ik gebruik de twee, iMovie 05 en Final Cut Express HD lijkt goed op de Pro, iets minder mogelijkheden qua beeldcorrectie. ik wacht nu op de Final Cut Pro HD. Final Cut Express HD is een zeer goed programma en voor een jonge mens als u goed te leren. Bij problemen wil ik u altijd graag helpen want soms is het even zoeken. De beeld en geluidsmogelijkheden zijn ongelooflijk. Ik heb 25 jaar op 16mm film gefilmd en met de hand alles fisiek gemonteerd, Het geluid monteerde ik afzonderlijk op mijn Mac met Cubase. Om dat boeltje dan synchroon met de film te krijgen dat was andere koek. Eindelijk , na lang wachten, is de HDV video verkrijgbaar en heb ik nu HD video die toch al wat dichter bij de 16mm komt kwestie van beeldkwaliteit en scherpte. Nu is het nog maar 1440 X1080. U zult het meemaken dat het 1920X1080 wordt. Dan pas zal de video echt goed zijn De mogelijkheden zijn nu al om van te dromen. Laat maar horen als er problemen zijn, ik help u wel Groetjes Rudy :) rudy.bockaert@telenet.be

Ik zou ook voor FCE en helaas zul je toch moeten leren om het onder de knie te krijgen. En dat gaat vanzelf als je eenmaal bezig bent.

Daarnaast kun je op bv www.lynda.com leuke dvd’s bestellen met trainingen

[quote:941a88b3f0="YoYelloW"][quote:941a88b3f0="Bedulis"]… Mijn ervaring is dat je echt wel iets meer moet willen dan met i-movie wil de overstap zin hebben.….[/quote:941a88b3f0]

Dat is dus een probleem bij mij, ik ben niet goed in dingen leren, ik wil ze gelijk kunnen doen, en als dat niet lukt laat ik het gelijk hangen, Maar bedankt, ik zal kijken of FCE te doen is, anders moet ik toch maar met iMovie bezig.[/quote:941a88b3f0]

Hey, ik ken nog zo iemand!

Hee Yo,

Hoe kan ik aan final cut komen?

groet, martinfiks@hotmail.com

wat dacht je van kopen? In de winkel.