Final Cut Pro en "free-run" TC

Een vraagje voor de pro-editors hier.

Ik ben bezig met een montage van een multi-camera project. Alle tijdscode is “free-run” opgenomen. De tapes zijn volledig ingeladen met log&capture (abort capture on timecode break afgezet).

Het probleem is nu dat ik het volledige bestand in Quicktime player kan afspelen maar in FCP alleen tot de eerste TC break. De duration in de browser aangegeven is ook totaal verkeerd.

De workflow is om met “dv start/stop detection” markers te maken van alle cuts en dan subclips van de markers. Hoe kan ik nu het volledige bestand in Quicktime bekijken. Hoe pas ik de foute TC aan?

Whoooooo, scary bussines!!!!!

Dit is een erg foute workflow, als je ooit moet batchen dan klopt er geen zak van!!
En nog een veel belangrijker probleem, als je een meercamara montage wilt maken moet je sync klopen, zelf al leg je je clips handmatig sync is nog een probleem namelijk je video sync!
Er is maar 1 proffesionele manier om dit op te lossen. Alles opnieuw inladen met de setting abort capture on timecode break, on timecode break make new clip.

Sorry for the bad news :frowning: :frowning: :frowning: :frowning: :frowning:

Succes,
Ronald

Inderdaad. Wat jij nu wilt gaan doen is niet echt aanteraden. Vooral als je straks opnieuw moet inladen (door bv een kapotte LaCie (heerst de laatste tijd nog al) dan heb je echt een probleem. Dan moet je alles gaan eye matchen). Ik zou ook opnieuw inladen.

Als ik opnieuw inlaadt met optie "on timecode break -> make new clip" dan duurt het inladen wel verschrikkelijk lang. Op elke break zoekt het deck minutenlang heen en weer en gaat dan weer verder. Ik had beter niet in free-run TC gewerkt…

Free run tijdcode draaien kan echt heel makkelijk zijn, er zijn dus ook nadelen. In jou geval zou ik de tapes inladen op een goede recorder met de juiste remote instellingen. Met een proffesioneel deck met rs 422 vind de rerorder vaak de preroll wel binnen de 20 sec. Je kan dan nog steeds wel via firewire inladen, het is alleen prettig om de bestuuring via rs 422 te hebben. Indien je wel je rerorder via firiwire aanstuurt dan duurt het vinden van de preroll inderdaad erg lang en dan kan je dit alleen maar uitzitten. Misschien kan ik je nog een advies geven hoe je recorder beter de preroll vind, dus welke recorder gebruik je, wat zijn je source tapes dv, beta sp, digi etc,

Ik hoor het wel,
Groetjes.,
Ronald

Het deck (Sony DSR-30) heeft enkel maar een firewire aansluiting en geen RS-422. Uitzitten dus :wink:

Nou succes dan maar!

Maand geleden ook multicamprojectje gedaan. Was verre van professioneel. :P

1miniDV camera, 2Hi8 camera’s. Alles ingeladen via de miniDV gewoon met Capture now in DV Pal. Alle clips van 30minuten (dat kan natuurlijk ook langer) gewoon handmatig synchroon gezet en achter elkaar geedit op 3 layers. En dan beginnen cutten. Ging als een bus (2dagen werk voor 3h durend afgewerkt werk). 120Gb aan quicktime files. Ik had 1 maal een timecodebreak.

of kan het niet zo (lang werk, maar ja...) : telkens een tape met capture now inladen, volledig terugzetten op nieuwe tape op camera (dan is de tijdscode volledig 'vernieuwd') log en capture vanaf nieuwe tapes.

sorry, i’m not a professional editor, maar kon het niet laten hier te posten.

davedive

Dat lijkt me een wat tijdverlezende oplossing.

De oplossing van davedive is nog niet zo slecht alleen de manier werkt niet in dit geval, fcp raakt dus kennelijk van slag en daardoor werkt deze methode niet. Wat zeker wel werkt is om de bandjes rechtstreeks van dv naar dv te kopieeren. Als je een dv camera en een dv deck en een vier naar vier pins fire wire kabeldje hebt dan kan je zonder veel werk werk de tapes overzetten. Al het matteriaal is dan bruikbaar, je bent alleen je tijdcodeinfomatie kwijt dus handmatig sync leggen. Je moet in deze gevallen een afweging maken, hoeveel tijd kost het om te kopieeren en sync te leggen en hoeveel tijd kost het om met tijdcodebreuken op een verantwoorde manier in te laden. Ik zal met een paar tijdcodebreuken gewoon inladen, en met veel tijdcodebreuken( meer dan 10 per bandje) het overwegen om eerst te kopieeren. Succes, Ronald

[quote:649078e45d="davedive"]of kan het niet zo (lang werk, maar ja...) : telkens een tape met capture now inladen, volledig terugzetten op nieuwe tape op camera.[/quote:649078e45d] Dat kun je doen maar dan ben je wel alle voordelen van free-run TC kwijt.

Een snellere methode is om de timecode tracks in quicktime player movie properties uit te vinken. FCP genereert dan zelf timecode.