Ik gebruik een Panasonic X900 camera die opneemt in het AVCHD formaat (1080/50p). Op de SD-kaart staan vervolgens MTS bestanden die niet geïmporteerd kunnen worden in FCPX. Ik gebruik een converter (Brorsoft MTS Converter) om de bestanden om te zetten naar formaten die FCPX wel aan kan zoals Apple ProRes 422. Het resultaat levert op zich haarscherpe beelden op zolang de camera stil staat maar zodra de camera gaat pannen en zoomen zijn de beelden niet meer vloeiend maar haperend. Wie weet wat hier niet goed gaat?
Hapert het ook als je de MTS bestanden op je Mac afspeelt (met VLC bijvoorbeeld)?
Ik ken VLC niet maar heb speel de MTS bestanden met MPlayerX. Ook dan zijn de beelden niet vloeiend.
De VLC player geeft inderdaad wel een vloeiender beeld. Wat betekent dat?
Als de MTS wel goed afspeelt maar het geconverteerde bestand niet, zou je zeggen dat er iets is misgegaan tijdens de conversie.
Een alternatief is om je MTS om te zetten met [url=http://www.divergentmedia.com/clipwrap]ClipWrap[/url]. Hierbij wordt alleen de container aangepast, de content wordt intact gelaten.
Leest FCP X die bestanden ook niet als je de kaart in je camera laat zitten en je camera aansluit op je Mac? Wel op afspelen zetten natuurlijk. AVCHD zou hij toch rechtstreeks moeten kunnen importeren, lijkt mij.
De laatste versie fcp x (10.0.4) kan deze 1080p50 mts bestanden gewoon importeren. Geen apparte software meer nodig (zoals clipwrap).
Dit moet je wel vanuit de camera of rechtstreeks vanaf je kaartje via de 'camera import' in fcp x importeren.
Je moet niet handmatig de mts files selecteren en importeren, dat werkt niet.
Bedankt voor de adviezen. Allereerst, ik ben een redelijk nieuwe Imac/FCPX gebruiker (half jaartje nu)
Hansi2124, de beelden streamen is geen optie met de Panasonic X900, geen firewire aansluiting en de USB is alleen bedoeld om het SD-kaartje te lezen.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ik met FCPX via camera-archief de beelden wel kan inlezen. Ik kan de camera ook laten opnemen in 1080i/50 formaat dus die beelden slikt FCPX. Toch zijn die beelden nog steeds niet zo vloeiend als het rechstreeks afspelen van het MTS-bestand met bijvoorbeeld VLC. FCPX zet de beelden om naar H.264.lineair PCM, 1928 x 1080/25 fps en geeft verder aan 1080i HD. Het is toch zo dat de beelden van de camera in 50 fps worden gefilmd (daar staat toch de 50p voor?). De omzetting gaat dus naar 25 fps. Kan dat een oorzaak zijn?
Volgens mij staat die 50 voor Hz. De frequentie van een schermverversing. Dus dat heeft in ieder geval niets niets met het aantal beelden per seconde te maken.
@Paul1962:
Als je in AVCHD mode [HA], [HG], [HX], [HE] opneemt met jou camera, neem je op in 1080i50.
Waarschijnlijk zit er ook een aparte 1080/50p knop op je camera, als je daarin opneemt, maak je opnames in 1080p50.
De naam 1080i50 kan verwarrend zijn want in werkelijkheid is dit 25 volledige beelden.
- 1080i50 is altijd 25 beelden per seconde.
- 1080p50 is 50 beelden per seconde.
Een technische uitleg van het verschil tussen interlaced en progressive dat kan je elders op het web/forum vinden.
FCP X zet de beelden niet om naar H.264, dat is de codec die jou camera heeft gebruikt. Het enige wat FCP veranderd is je AC3 audio aanpassen naar PCM bij de import, bij de video codec wordt alles 1:1 overgenomen van het origineel. Er word niks geconverteerd tenzij je de optie naar ProRes aanzet.
@MacDon:
het klopt niet wat jij zegt, die 50 heeft wel indirect met de Hertz (Hz). Je moet de opname (video met beelden per seconde) en de weergave van je scherm (frequentie van je schermverversing) niet door elkaar halen, dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
In europa werken we met PAL video dat 50 of 25 beelden per seconde is, dit heeft met de netspanning 220V 50 Hz te maken. Amerika werkt op 110V 60Hz en gebruiken 60 of 30 beelden per seconde (NTSC video).
Dit is een technisch verhaal, (heel kort samengevat) heeft dit met vroeger te maken: het televisie signaal en beeldbuis techniek, daarbij is het aantal beelden per seconde gekoppeld geweest aan het spannings netwerk (50 of 60 Hertz).
Die 50 bij een video-camera staat voor het aantal beelden per seconde bij de opname. De i en p staan aangeduid voor de opname techniek: interlaced/progressive.
@Qmagic
Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik begin het steed beter te begrijpen. Maar toch nog een vraag. Ik begrijp uit jouw verhaal dat FCPX niets doet met het videomateriaal en dezelfde codec gebruikt. Waarom zijn de bestanden die FCPX binnenhaalt dan veel groter dan de MTS-bestanden?
En voor mij blijft dan toch de vraag waarom de kwaliteit minder is. De stilstaande beelden zijn haarscherp maar snelle bewegingen en opnames waarbij de camera beweegt geven een haperend beeld. Dat zou toch niet kunnen als FCPX niets converteert? Ik heb ook voorbeelden gezien dat de kwaliteit wel goed is van opnames met de Panasonic x900 en montage met FCP.
[url=http://vimeo.com/41644852][/url]
Oeps, dat ging niet helemaal goed met de link plaatsen.
Heb je een voorbeeld video van het haperen?
Gebruik je in de sequence dezelfde framerate? Als jou videobestand 25 of 50 fps is en je sequence 30 fps gaat het haperen.
Verschil in grootte komt omdat je origineel mts bestand AC3 audio heeft (dat is gecomprimeerd) en in FCP heb je PCM (dat is niet-gecomprimeerd). Dat maakt een verschil.
Hoe kan ik een voorbeeld video aan dit bericht linken?
dat kan niet op dit forum denk ik, anders moet je het even op vimeo of youtube zetten en die link in je bericht zetten.
Ik heb gecheckt hoe het zit met de fps van de videobestanden. Ik zie inderdaad dat de beelden omgezet zijn naar 23,98 fps(!). Deze bestanden gaven het schokkerige beeld. Zie nu dat de bestanden die met camera archief zijn ingelezen wel 25 fps zijn. De beelden zijn al een stuk beter. Ga er nog weer even mee aan de slag. Bedankt voor de hulp zover.