Final Cut Pro weetjes

Dag Allemaal,

Ik heb een aantal vragen over finl cut pro.

Wie kan dee beantwoorden…?

1. wat is de videocompressie waarmee
    Final Cut Pro werkt?

Wat zijn de voor- en nadelenl van DV
    compressie?

2. Noem drie belangrijke punten bij het inladen
    van je materiaal.

3. Op welke drie manieren kun je het
    geselecteerde videomateriaal in de tijdlijn
    krijgen.

4. Wat is spotten en waarom is het belangrijk?

5. Wat is een voordeel van lineaire montage?

Dank jullie

1. final cut pro heeft verschillende compressors aan boort en die zijn ook uit te breiden. Check apple.com/finalcutpro

1. Lage data rate is een voordeel, nadeel is dat de compressie rate later in Post Production weer problemen kan geven bij bijvoorbeeld kleur correctie, keyen etc.
    Ook maakt het de computer langzamer omdat er steeds decompressie slagen moeten plaatsvinden. Alleen “uncompressed” hebben dit nadeel niet

2. Voor wie, wat en hoe. Moet iemand anders er later mee werken, moet het recreate baar zijn. Is het offline of online… Altijd tijdcode inladen is mijn advies en de compressor kiezen die het meest past bij het project. Niet HD in gaan laden als je een web filmpje van 200x150 moet maken.

3. Is het materiaal bekijken, beschrijven en uitzoeken. Zie het als een eerste selectie

4. lineaire montage bestaat eigenlijk niet meer… maar wordt nog wel veel gebruikt voor het maken van promo’s etc

Het lijkt wel een schriftelijke overhoring, die vragen van jou!

Volgens mij is het echt wel iets dergelijks :)

Hoe weet je anders specifiek dat er 3 manieren zouden zijn om videobeelden in te laden?

[quote:55b33e60aa="klaus"]Hoe weet je anders specifiek dat er 3 manieren zouden zijn om videobeelden in te laden?[/quote:55b33e60aa]

Just my thought…

lijkt mij eerder op een 'algemene' vraagstelling voor iemand die nog niet beslist heeft met welk programma te beginnen.

take me : ik heb zo’n 3 jaar vragen gesteld zonder dat ik fcp of fce had. waarschijnlijk waren die ook niet zo’n gerichte vragen (achteraf bekeken). (ik had zelfs nog geen videocamera).

Iedereen in dit forum moet toch terecht kunnen?
Dankzij dit forum heb ik toch de tijd genomen om alle componenten bij elkaar te zoeken en van vooraf fcpro al een beetje te ‘kennen’. De eerste keer dat je het programma dan opent loop je bij wijze van spreken al meteen tegen onbekend ‘gedrag’ aan, dan komen gerichte vragen boven.

Moet kunnen !

@feikes : misschien wel duidelijk maken dat je er nog niet mee werkt, of er wèl al mee werkt, of de reden van de vraagstelling, … kan nooit geen kwaad. Mensen reageren dan ook gerichter.

success met je filmprojekten in ieder geval

davedive

trouwens klaus : je webloglink werkt niet. :wink:

davedive, dat klopt, het domein staat in quarantaine. Provider blijft erbij dat verlengingsmail een maand geleden is gestuurd, maar dat klopt helemaal niet ;)

Komt wel terug online, even geduld! :wink:

[quote:b3e666bcf1="Meneer Guggenheimer"]

1. lineaire montage bestaat eigenlijk niet meer… maar wordt nog wel veel gebruikt voor het maken van promo’s etc[/quote:b3e666bcf1]

Onjuist. Lineaire montage bestaat nog wel degelijk. Veel postproductie-huizen gebruiken zowel non-lineaire als lineaire sets.
Wat ik me heb laten vertellen door editors bij Valkieser postproduction is dat bepaalde effecten makkelijker/mooier te maken zijn in lineaire sets.

Verder hoef je bij lineaire sets niet in te laden. (capturen) Je kopieert stukjes van een bron-tape naar een master-tape.
Non-lineair is -zoals we weten- fantastisch omdat je een hele montage kan maken en na afloop nog van alles in een handomdraai kan veranderen. Wil je toch weer liever terug naar de oorsponkelijke montage, dan kan dat net zo makkelijk(non-destructief).
Bij lineair zijn de overgangen, effecten ingebakken op het moment dat je ze maakt. (destructief) Wil je nog iets veranderen, dan is dat heel bewerkelijk omdat je opnieuw je clips moet ‘maken’.

Een veel voorkomend ‘bijverschijnsel’ van non-lineair is gemakzucht: slecht voorbereid de montage in gaan. Je kunt immers toch van alles straffeloos uitproberen. (de straf is uiteindelijk dat je veel langer bezig bent… ik weet er alles van.)

Linear editen is nu vooral gebruikelijk voor het "masteren" van programma's cq films. De zogenaamde online fase. Maar je hebt feitelijk wel gelijk maar dat is dan meestal wel na een pre montage die non linear heeft plaatsgevonden.

Niemand zit nu meer met 2 vhs recorders linear te editen.

[quote:b3ad026532="feikes"] 3. Op welke drie manieren kun je het geselecteerde videomateriaal in de tijdlijn krijgen.[/quote:b3ad026532]

Je kunt een clip uit de viewer direct naar de timeline slepen, of op F9/F10 drukken, of op de rode of gele envelop in de canvas klikken.

Voor meer info: http://www.lynda.com/freepass/cs2
Hier kun je een 24-uurs trial account aanvragen, en dan kun je gelijk doorklikken naar de FinalCutPro Essential-class.