Finder beperkt me als ik iets wil knippen!!

Waarom mag ik nergens bestanden knippen? Die optie is altijd grijs en ik mag alleen kopieren of slepen naar een andere map. super irritant vind ik de finder eigenlijk, je voelt je gewoon invalide

is er niet een soort van norton commander voor osx waar je gewoon lekker je gang kan gaan?
of hoe moet ik dit knip probleem oplossen?

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Ik begrijp, ondanks dat ik nooit met os9 heb gewerkt, waarom veel mac-users nog steeds hun os9 interface missen!

Je kunt bestanden niet knippen, als je dat wilt moet je slepen van de ene map naar de andere.

[quote:1b6608dd03="freechris"]Waarom mag ik nergens bestanden knippen? Die optie is altijd grijs en ik mag alleen kopieren of slepen naar een andere map. super irritant vind ik de finder eigenlijk, je voelt je gewoon invalide

is er niet een soort van norton commander voor osx waar je gewoon lekker je gang kan gaan?
of hoe moet ik dit knip probleem oplossen?

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Ik begrijp, ondanks dat ik nooit met os9 heb gewerkt, waarom veel mac-users nog steeds hun os9 interface missen![/quote:1b6608dd03]

Ik zit met het zelfde irritante probleem, het werkt erg beperkend. Ik vraag mij echt nog steeds af waarom ze dat niet mogelijk gemaakt hebben. Dat moet toch in 1,2,3 mogelijk zijn door een kleine verandering in de code van het OS?..

[quote:af9cc7c621]Ik begrijp, ondanks dat ik nooit met os9 heb gewerkt, waarom veel mac-users nog steeds hun os9 interface missen![/quote:af9cc7c621]

In Classic kon je ook niet knippen…

Wat doet dat knippen eigenlijk? Wanneer is het handig? Ik heb het nog nooit gemist. Ik heb die vraag vaker voorbij zien komen en ik heb begrepen dat het eigenlijk alleen gemist wordt door mensen die Windows gewend zijn.

[quote:5f93094f97="wjgmspeedy"]Wat doet dat knippen eigenlijk? Wanneer is het handig? Ik heb het nog nooit gemist. Ik heb die vraag vaker voorbij zien komen en ik heb begrepen dat het eigenlijk alleen gemist wordt door mensen die Windows gewend zijn.[/quote:5f93094f97]

Dat is dat je bvb een paar bestanden selecteerd op de ene locatie (bvb in een map met fotos) en dan knip je en plak je de bestanden in een andere map. Het is dus eigenlijk het verplaatsen van bestanden.
Nu kopieer je ze van de ene locatie naar de andere waardoor je ze dan weer moet verwijderen op de oorspronkelijke locatie.

Nu ik dat zo lees, zou dat eigenlijk wel gemakkelijk zijn ja.

Uuh ALT ingedrukt houden en slepen

Nee, dan kopieer je. Ik vind dit ook zwaar irritant. Staaltje Apple eigenwijsheid? Ik doe het nu door twee finder vensters te openen en de bestanden van het ene in het andere venster slepen. Dan moet je vantevoren ook nog de juiste plaats bepalen, eigenlijk goed waardeloos. Als het handiger kan, zeg het me maar.

Waarom sleept er dan niemand ?

klik > sleep > laat los.

Klaar.

Pak maar eens een bestand, en sleep het naar je een map, en wacht dan even… dan gaat de map open, en kun je eventueel “graven” naar de map waar je moet zijn…

[quote:52fa32a73d="vogel"]Dan moet je vantevoren ook nog de juiste plaats bepalen, eigenlijk goed waardeloos.[/quote:52fa32a73d]

En met knippen en plakken moet je na het knippen de juiste plaats bepalen. Lekker belangrijk.

Het is niet dat Apple met zijn ontwerkkeuzen nooit "eigenwijsheid" als argument heeft (1 knopsmuis?) Maar hier is, naar mijn mening, iets anders aan de hand. . De mogelijkheid om via knippen en plakken bestanden te verplaatsen is als je het mij vraagt niet logisch.

Knippen en plakken betekent normaal gesproken: "het knippen van (bijvoorbeeld) een stukje foto, naar een klembord met een tijdelijk karakter. Daarna haal je het van het klembord af en zet je het neer waar je het hebben wilt. "

Wat gebeurt er nu als je dat met hele bestanden doet? Of hele directories? Je zet zo 200, 400 Mb aan informatie op het (tijdelijke) klembord. Als er iets gebeurt wat dit proces onderbreekt, bijvoorbeeld: je wordt afgeleid, de telefoon gaat, noem maar op. Dan hangt al die informatie nog steeds op de klembord. En het staat niet meer op de oorspronkelijke plaats. En het staat klaar om overschreven te worden door iets anders. Als je even vergeet, dan is het weg. :cry:

Ik vind het een “gevaarlijke” manier van werken, ik heb er geen goed gevoel bij. In windows heb ik de functie dan ook nooit aangeraakt (ik ken wel mensen die het vaak gebruiken).

Nu weet ik ook wel, als je het intelligent oplost in de software, dan kun je ervoor zorgen dat je niet zomaar informatie verliest. Ook zal echt niet een hele directory aan bestanden op het klembord worden gezet, ik neem aan dat het alleen de verwijzingen zijn.

Maar het gaat in tegen de metafoor van het klembord, een plaats voor tijdelijk, en niet al te veel informatie.
Op een klembord in het echte leven kun je teksten en foto’s plaatsen. Maar MP3 bestanden? Video?

Ik vermoed dat dit de filosofie is achter het ontbreken van deze functie in de finder.

Apple computers worden over het algemeen gezien als gebruiksvriendelijk en logisch. Veel mensen klagen over de on-logica van veel zaken binnen windows. Dit is een typisch voorbeeld vind ik.

Het is logisch dat apple de functie in de finder niet aanbiedt.

Overigens vind ik de Finder verder niet de meest geweldige applicatie op de Macintosh. Bepaalde zaken werken niet “lekker”. Ik heb nog Panther, maar ik geloof niet dat het in Tiger veel verbeterd is.

't Is toch een beetje Apple eigenwijsheid vrees ik, met diezelfde hardnekkigheid hebben ze nu pas toegegeven dat een meerknoppenmuis misschien nog zo slecht niet is...

Je leert leven zonder knippen in de Finder, maar ik ben ervan overtuigd dat, wanneer het zou kunnen, iedereen het zou gebruiken, het is immers knap makkelijk soms. Je knipt, je browst op je gemak wat rond op je harde schijf, je maakt een nieuw mapje en je plakt…

Zolang je trouwens niet plakt, of de stroom valt weg, of je vergeet waar je mee bezig was (!?), blijven de bestanden gewoon waar ze zijn, dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Ik zet dingen gewoon altijd gelijk al in de juiste map....

:stuck_out_tongue:

Gewoon met de Apple toets ingedrukt je documenten verslepen. Ze worden dan verplaatst en niet gekopieerd.

@ edwin.bossier

Terwijl ik nog even via “bewerk” aan mijn eerste bericht toevoegde dat het hier geen apple eigenwijsheid is,
plaatste jij je bericht dat je toch denkt dat het eigenwijsheid is, lekker toevallig.

Om nu even een welles nietes discussie te starten :wink:

Ja, Apple is wel eens eigenwijs.
Nee, in dit geval is Apple zeker niet eigenwijs, zie mijn argumentatie. :slight_smile:

En ik denk niet dat iedereen het zou gebruiken. Het op deze manier verplaatsen van bestanden vergt toch iets meer nadenken. … Een mogelijke gedachtegang: “knip” … pffff ff denken, waar moet het naartoe? …" goed onthouden nu, wat was ik ook alweer aan het knippen" … … " ha daar moet het naartoe "… " nog steeds?? " "nou vooruit dan maar : " “plak”

En ik kan je zeggen. Ik vertrouw mezelf hier niet in. Ik ben gewoon te lui!. :stuck_out_tongue: En ik weet zeker dat er nog heel veel andere luie mensen zijn. :slight_smile:

@unSOUND, dat graven ken ik wel, maar ik kom altijd verkeerd terecht op de een of andere manier. @Esquare, OS X: vind je document, open een tweede finder venster, vind de map, ga terug naar het eerste venster, pak de file en versleep 'm. Windows: vind je document, control x, ga daar naartoe waar je wezen moet, control v, mlaar! @MAARTEN, appeltje is niet nodig bij verplaatsen, gewoon klikken en slepen.

[quote:1fcb072c16="vogel"]@Esquare, OS X: vind je document, open een tweede finder venster, vind de map, ga terug naar het eerste venster, pak de file en versleep 'm.[/quote:1fcb072c16]

Dus samengevat: vind, vind, klik, pak en sleep.
En anders is het: vind, knip, vind en plak.

Ik zie het probleem niet. Als je je documenten een beetje handig ordent, valt er overigens weinig te ‘vinden’ en te ‘graven’.

En eigenlijk hoef je het niet eens goed te sorteren, met Spotlight vindt je het toch weer terug :D en dat slepen gaat toch veiliger (niet op de 'kwijtraak' manier van Windows :) )

@Vogel - Ik verplaats veel documenten tussen mijn 3 hard disks, dus dan is het wel handig om die Apple toets toch te gebruiken - in andere situaties heb het idd niet nodig.