Finder En systemapps traag

Ik heb een vreemd probleem. Sinds enkele dagen is finder heel traag.
Bij het openen van een map moet ik een paar seconden (4-6 sec) wachten tot de inhoud te zien is, bij herhaling gaat het sneller (dus als ik naar een andere map ga en dan weer terug naar de vorige map is het snel te zien). Geen idee waar het aan kan liggen.
Macbook pro 15 c2d 2.4, 8GB DDR31067, 250GB SSD. Geheugen is goed, HD (SMART, permissies) is gecheckt en goed (half vol). Cash verwijderd, prefs verwijderd, PRRAM gezapt, SMC reset gedaan, dat wil allemaal niet werken.
Al het andere gaat snel, de mac start binnen no time op, safari starten of aperture gaat ook rap en daar valt prima mee te werken. Alleen de finder is dus echt traag. 1 andere functie loopt daarbij opeens ook steeds vast: de gebruikers en groepen systeemvoorkeuren. Dit zorgt ervoor dat ik geen nieuwe gebruiker kan aanmaken met beheerderstoegang om te kijken of het ook gebeurd wanneer ik een 'schone' gebruiker start.

Welk OS, hoe oud is je Mac ?

Als je de 'Cash' hebt verwijderd, mag ik die dan hebben? ;-)

(of bedoel je 'cache'? :razz:)

Hoi,
10.8.2 3,5 jaar oud. Maakt dat wat uit?
Nee Night, ik bedoel uiteraard cash, en je mag het komen halen...pff

Films afspelen in quicktime lukt nu opeens ook niet meer...

Open activiteitenweergave en kies "alle processen". Kijk of er een proces bij zit dat veel %CPU gebruikt. Dit kan dan de oorzaak zijn.
Als het een user proces is dat mogelijk automatisch mee opstart verwijder dit dan uit je log-in lijst van je account.
Maar de kans is groter dat het system cache corrupt is geraakt. Dit kun je herstellen via een [url=http://support.apple.com/kb/HT1455]safe-boot[/url]. En daarna normaal opstarten.

[quote=KeKo url=http://www.onemorething.nl/community/topic/finder-en-systemapps-traag#post-2502805 time=1356035481]Hoi,
10.8.2 3,5 jaar oud. Maakt dat wat uit?
[/quote]
Nee, eigenlijk niet, maar men vraagt het meestal omdat zelfs een Mac aan slijtage onderhevig is en dan met name de harde schijf.

Ok, maar dan was er wel een probleem naar boven gekomen bij de HD-check. De Ssd die erin zit is 3 maanden oud. Dat kan het niet zijn en verklaart ook niet waarom iets als aperture nog wel snel werkt en de Finder dus niet.
Processen had ik al bekeken, maar desalniettemin bedankt voor alle hulp! Zit van gewone apps niets bij dat CPU vreet (niets komt boven de 14%), alle systemprocessen ken ik niet, maar die vreten ook niet. Wederom zou dat ook weer geen verklaring zijn waarom het tonen van mapinhoud traag gaat en werken in een programma wel met normale snelheden.

Misschien probeert je Mac contact te maken met een netwerk dat niet beschikbaar is, en daardoor lijken sommige processen opeens erg langzaam?

Internet werkt prima. Had desondanks ook al zoiets bedacht en icloud uitgezet.
Ook dat is helaas niet het probleem. Ook Wi-Fi uit lost niets op...
thnx voor het meedenken!

Ter info:
Oplossing niet kunnen vinden, herinstallatie (niet schoon, kon namelijk niet backuppen) loste het probleem op.