[FInder] Hoe krijg ik een filenaam onderaan de lijst?

"Vroegah" in Classic kon je door simpelweg een • voor de filenaam te zetten ervoor zorgen dattie onderaan de (alfab.) lijst kwam te staan. Nu in mijn MacOS 10.3.9 doet-ie dat niet meer...:( alle "rare" tekens komen bovenaan te staan. Weet iemand hoe ik dat kan oplossen? Ik typ nu zz_ voor de filenaam, maar dat vind ik niet zo mooi (tja je bent vormgever of niet he). Ik wil wel graag de rest 'gewoon' alfabatisch kunnen blijven zien, dus niet aflopend. Wie weet er een oplossing?

Tja, ik deed dat vroega ook.

Je kan vóór alle andere bestanden een spatie typen :mrgreen: dan komen de bestanden zonder spatie onderaan te staan. Alleen ik denk dat je dan in de problemen gaat komen bij een evt. schijfcrash (wordt nix meer teruggevonden, denk ik, alleen de bestanden zonder spatie)

Beter is (wat ik nu vaak doe) de bestanden een 3-digit nummer te geven aan het begin. (001-blabla, 002-blabla etc.) zo komen nummer 100 en verder onderaan te staan.

Tja om dan 99 bestanden aan te gaan passen omdat ik er eentje onderaan wil hebben...:? Dan maar de "zz_filenaam". En nummering... we werken al met ordernummers en dan wordt het wel heel verwarrend. :oops: Tja eigenlijk is mijn vraag: [i:029309ba8a]"wat komt er volgens Apple na de z?"[/i:029309ba8a]

Na ff spelen met de Keyboardviewer kom ik bij:

De Umicron: µ
en de Omega: ? [edit] wordt niet herkend door t forum [/edit]
en de Pi: ? [edit] wordt niet herkend door t forum [/edit]
en (stom) natuurlijk het appeltje! (shift+alt-k)

Die komen na de Z

Misschien is dat wat?

:slight_smile:

[quote:dc9635408c="decibel"]Tja om dan 99 bestanden aan te gaan passen[/quote:dc9635408c]

Wel, dat is gemakkelijk

1. Zet dat Finder-venster open
2. [command]+N
3.Programma’s → AppleScript → Example Scripts → Finder scripts → Add to File Names
Als er een dialoogvenster komt, sluit dit dan.
4. Sluit het Finder-venster waar de map Finder Scripts open staan
5. Nu heb je nog maar één Finder-venster open
6. Ga naar de scriptmaker, kies voer uit, druk een spatie en met een druk op Prefix krijgen alle files een spatie ervoor!

Wat AppleScript niet allemaal kan…

[quote:cdd5400711="lampje"]De Umicron: µ en de Omega: ? [edit] wordt niet herkend door t forum [/edit] en de Pi: ? [edit] wordt niet herkend door t forum [/edit] en (stom) natuurlijk het appeltje! (shift+alt-k) Die komen na de Z Misschien is dat wat? :)[/quote:cdd5400711]

Ja dat zijn ze! Lampje heeft een goede daad gedaan vandaag: iemand blij gemaakt! :smiley: :kiss:
Thanx!

Ik voel me helemaal blij... :lol:

die umicron geeft gewoon een mu weer....

Yep, right...foutje van mij idd.

Herstel: 't is geen Umicron maar een Mu

:kleenex:

.