Finder, Mail, ichat traag, niet werkend

Hallo

Heb een probleem vanmorgen startte mijn imac G5 powerPC G5 niet meer op.
het laden van dat scherm met dat appeltje duurt verschikkelijk lang echt niet normaal. na half uur kom ik op een blauw scherm (het lijkt windoos wel alleen dan mooier) daar zie ik alleen een muis en er gebeurd verder niets (heb zo’n uur gewacht)
toen heb ik via firewire van al men bestanden een back-up gemaakt.

Toen heb ik hem opnieuw geïnstalleerd dat is nu klaar ik was weer blij toen ik men vertrouwde bureaublad zag enz :smiley:
Maar nu steeds als ik mail start gaat hij traag echt niet normaal hij is dan hele tijd aan het laden(draaiend cirkeltje met kleuren) Forceer stop werkt niet :frowning:
wat kan ik het beste doen?
Na een paar min is hij dan klaar met laden en zit ik dus in Mail ik zie geen berichten niets.
wel mijn postvakken enz.
na even wachten wel :stuck_out_tongue: maar dan ook echt heel lang wachten zo’n 5 min
Mijn Finder en iChat gaan ook heel traag :frowning:

Alle andere programma’s werken wel zoals iTunes, Safari en zelfs photoshop en dreamweaver gaan lekker vlot.
ik ga hem zo denk ik herstarten en ben benieuwd of hij dan normaal opstart (snel)

Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt

Groet Allard

Herstarten. Valt mij trouwens op dat elke keer dat je OS X herinstalleert, hij traag is tot je herstart.

Je HD begeeft het binnekort... :roll:

oef serieus :? :o :sealed:

Check eerst eens de smart status van je hard disk.

Hoe? Open disk utility, selecteer je hd en kijk wat er staat onder SMART status. Zou verified moeten zijn. Indien niet: backup alle cruciale files, en liefst je gehele hd dmv carbon copy cloner.

Als het niet je hd is dan zou ik beginnen met je caches te cleanen dmv bv tiger cache cleaner (zoek maar op op versiontracker.com) …

indien dit niet werkt dan zou ik een archive and install doen.

Maar doorloop eerst maar eens de eerste 2 stappen en rapporteer hier dan.

Schijfhulp geeft geen problemen weer :? Alles is daar goed.

oki ik ga even zoeken naar Tiger Cache

Terwijl je toch schijfhulp hebt openstaan: repareer onmiddellijk ook je permissies eens, en als je op tiger zit dan kan je nadien ook eens de schijf herstellen (nu ja, verifiëren)...

Heel erg bedankt Mackie het is gelukt en men imac loopt weer soepel :)