Finder : nieuwe map - gebruik van kleurmappen - identiteit

Sedert kort ben ik de trotse eigenaar van een Pb 1.5 inch+superdrive na jarenlange " Windows addictie-intoxicatie-frustratie " . Veel ken ik nog niet van OS X maar ik vrees dat ik de knoop lig met Finder: ik kan onmogelijk nieuwe mappen aanmaken in de documenten directory op het tweede niveau; mijn Pb vraagt zelfs geen paswoord (cfr administrator rights); het icoontje "nieuwe map" staat lichter afgebeeld dan in andere directories..... Kan bovendien niet meer dan 2 verschillende kleuren gebruiken op hetzelfde niveau om mappen duidelijk van elkaar te scheiden... en ten derde ik vind het vervelend dat OS X me om de haverklap een identiteitskontrole aan de laars lapt bij de minste activiteit in Finder.... Dus help aub !!!

1. Ik snap niet wat je bedoelt met het twee documenten niveau 2. Je kunt via een label toch zo veel kleurtjes als je wilt toekennen aan een map 3. Als je echt van deze vragen afwlit zul je moeten gaan werken onder een root-account (alleen is het riscio groot dat je dan iets doet wat je niet wilt wel groot)

Die waarschuwingen komen er normaal gezien niet zo veel, bij installeren van sommige progs maar voor de rest kom ik ze niet zoveel tegen

Vreemd zou gewoon moeten kunnen. Als je op je buroblad klikt zou de optie in het menu archief gewoon zwart moeten zijn. Werkt Shift >Appeltje>N ook niet. ??

:finderoud:

Heb je wel schrijfrechten in die folder?

heb het ondertussen zelf gevonden (eindelijk) - de windows mappen die ik via mijn back-up cd (toen ik geswitched ben van windowx naar Mac OS X) geïmporteerd heb, kunnen niet gemodifieerd worden dwz geen nieuwe mappen maken onder die geimporteerde map en geen kleurlabels kunnen worden geassocieerd...

Als je get info doet op die mappen,n wat krijg je dan ? Waarschijlijk moet je die bevoegdheden even aanpassen

<offtopic> Werkzaam in Leuven ?</offtopic>

Beste wdevelter,

dat klopt niet, je moet (binnen je eigen home folder) gewoon overal mappen en dingen kunnen aanmaken zonder dat hij wachtwoorden vraagt. De suggestie om als root te gaan draaien is onjuist en zelfs gevaarlijk als je niet weet wat je doet.

Ik adviseer om de volumebevoegdheden te herstellen. Ga naar /Applications/Utilities en start de Disk Utility (ik heb de Engelse versie). Selecteer links de harde schijf en klik op “Repair Disk Permissions” ofwel “Herstel volumebevoegdheden”.

Helpt dat?

Ik heb het er ook bij gezet dat draaien onder root niet slim is (misschien niet expliciet genoeg) maar als je echt van alle paswoordvensters afwil is dat wel de manier.