Finder vensters gedragen zich eigenwijs

Iedere keer als ik mijn Finder vensters in ikoonweergave open (mijn Harde schijf, Utilities, Applications folder bijvoorbeeld) zien zij er weer anders uit dan ik ze de laatste keer heb achtergelaten. Ik kan maar geen hoogte krijgen van de logica hierachter. Het maakt soms uit of ik een nieuw venster maak of open met dubbelklikken (alsof dat wat uit zou moeten maken).

De mappen zijn door elkaar geschoffeld, ‘Snap to Grid’ staat weer uit in plaats van aan, de ikoon- en fontgroote is weer veranderd (standaard 12 i.p.v. mijn 10 pt) en meer van dat soort dingen. In 1 sessie blijft het wel redelijk op orde, maar na uit- en inloggen staat de hele zooi weer anders.
Dat soort flauwekul had je in 9 niet. Je venster kwam iedere keer terug zoals je hem zelf ingedeeld had. Het is rete irritant en het begint me zolangzamerhand de keel uit te hangen!

Waarschijnlijk ben ik dom ofzo, maar kan iemand mij dit uitleggen? Het lijkt me niet consistent met de user interface regels die MacOS tot zo’n prettig systeem maken…

Finder vind ik persoonlijk slecht en traag. Oude meuk, fundementeel niet aangepast vanaf MacOS 10.0. Inconsistent (wat je al zegt), icon spatiering optie ontbreekt (zit wel in MacOS 9!), geen goede preview eigenschappen. Als ze nu de Dock ook eens doorontwikkelen dan wordt het misschien nog wat. Waar is de tijd dat Apple dit soort basis interactie ontwikkeling voorop in ontwikkeling stelden?

De Dock bijvoorbeeld, die doet veel te veel en op een stomme manier.
Ik vind dat het launchen van programma’s gescheiden moet zijn van het zien welke
programma’s open staan en welke vensters hieronder vallen.

1. welk programm is actief?
    Dat zie je met een cursortje eronder. Prima, maar welke vensters binnen
    dit programma staan open? Soms zie je daar een schemaatje van wanneer
    de muis erover beweegt+clickt, maar een andere keer weer niet.
  2. Iconen nemen veel te veel ruimte in beslag, ook wanneer de dock klein is.
  3. Een icoon vanuit de dock naar de desktop slepen resulteert in het verdwijnen
    van dit icoontje (met een wolk animatie). Logisch! NOT!
  4. Doordat sommige icoontjes vast in de dock staan en anderen niet, verdwijnen sommige
    icoontjes weer na het sluiten van de applicatie, maar anderen niet (die eerder in de Dock
    gesleept zijn). Dat is inconstent.

Eigenlijk zouden ze een “start” icoon moeten maken, die de dock uitklapt met een nieuwe rij,
waarin je applicaties staan en gesleept kunnen worden. De onderste rij (die je altijd ziet)
toont dan de open applicaties.

[quote:c0d6fa50f3]1. welk programm is actief? Dat zie je met een cursortje eronder. Prima, maar welke vensters binnen dit programma staan open?[/quote:c0d6fa50f3]

Dat ben ik nou weer niet met je eens. De Dock is daar ook helemaal niet geschikt voor. Daarvoor gebruik ik de App-switcher met appeltje-tab (erg veel). Een enigzins verborgen maar zeer waardevolle functie, al dan niet samen met Exposé (F-toetsen of hete hoeken, ik het laatste). Deze kunnen ook in combinatie: bijvoorbeeld met Exposé toon je alle actieve vensters van 1 applicatie, en terwijl Exposé dit doet kun je via appeltje-tab vloeiend overzweven naar alle actieve vensters van de volgende applicatie. Overigens kun je met de muis of de cursortoetsen kun je in de App-switcher springen (als je appeltje ingedrukt houdt).

paar maanden terug had ik een herinstallatie gedaan en daarna wou die de instellingen van de app-map, utilities-map en de root-level niet onthouden. terwijl ik me van voor de herinstallatie meende te herinneren dat dat wel kon. ik heb heb daar een maand tegenaan lopen hikken, onyx alles laten vegen, geprobeerd permissies van ds_store-files te veranderen, etc. niets hielp. maar opeens was het over. ik weet het niet zeker maar ik houd het er op dat het komt omdat ik toen een back-up met superduper heb teruggezet. ik veronderstel dat ie dan echt gelost is van bepaalde caches of iets dergelijks omdat superduper dat soort dingen tijdens het klonen overslaat. zoals gezegd voor de herinstallarie kon het ook en toendertijd heb ik ooit met carboncopycloner iets teruggezet, dus daarmee zou het ook kunnen. een soort witwas-operatie maar er is vast een makkelijkere manier.

1. welk programm is actief? Dat zie je met een cursortje eronder. Prima, maar welke vensters binnen dit programma staan open? Soms zie je daar een schemaatje van wanneer de muis erover beweegt+clickt, maar een andere keer weer niet.

[b:277ca07e29]Daarvoor hebben ze nou expose uitgevonden.[/b:277ca07e29]

1. Iconen nemen veel te veel ruimte in beslag, ook wanneer de dock klein is.

[b:277ca07e29]hoezo teveel ruimte? passen toch genoeg icoontjes in?
ruimte op je desktop maakt niet uit daarvoor kan je hem automatisch laten verdwijnen.[/b:277ca07e29]

1. Een icoon vanuit de dock naar de desktop slepen resulteert in het verdwijnen
    van dit icoontje (met een wolk animatie). Logisch! NOT!

[b:277ca07e29]wil je ze dan op je desktop krijgen dan? dan kun beter direct een alias maken naar je desktop. zo makkelijk als je ze erin sleept gaan ze er ook weer uit![/b:277ca07e29]

1. Doordat sommige icoontjes vast in de dock staan en anderen niet, verdwijnen sommige
    icoontjes weer na het sluiten van de applicatie, maar anderen niet (die eerder in de Dock
    gesleept zijn). Dat is inconstent.

[b:277ca07e29]Sommige programma’s gebruik je zelden… dan hoef je toch alleen maar dat icoontje te zien als het draait? en niet vast in je dock te zetten? anders klik je er toch nooit op[/b:277ca07e29]

Eigenlijk zouden ze een “start” icoon moeten maken, die de dock uitklapt met een nieuwe rij,
waarin je applicaties staan en gesleept kunnen worden. De onderste rij (die je altijd ziet)
toont dan de open applicaties.

Start is voor microsoft… en daar ben ik juist vanaf gestapt…
je kunt eventueel je programma map in je dock plaatsen en d.m.v. rechtermuisknop een lijstr van je programma’s krijgen.[/b:277ca07e29]

Als je webdeveloper bent en constant switched tussen Safari, IE en Dreamweaver, is Expose alleen maar onhandig met al die animaties. Je moet namelijk constant je locale server refreshen (browser), terug naar dreamweaver, etc. Een enkele klik zou voldoende moeten zijn.

Mijns inziens doet Windows beter: het scheiden van actieve applicaties en applicatie launchen.