Firefox, Chrome, Opera hééél veel strandballetjes; Safari zeer snel. Oorzaak?

Hallo mensen,

Sinds een maand staat hier een nieuwe imac. Een fantastisch apparaat!
Er is alleen één maar: Firefox, Chrome, en Opera worden na opstarten (met slechts enkele tabs open) héééél erg traag; Heel veel strandballetjes. En zeker Firefox -wat altijd m’n favoriete browser is geweest- herken ik niet meer terug… Voorlopig ben ik daarom maar naar Safari geswitcht.

Aanvankelijk had ik zoiets van ‘Oke, het is wachten op Firefox-update’. Maar Chrome en Opera blijken al zo net zoveel strandballetjes te geven.

Als mac-gebruiker met een redelijke basiskennis, vermoed ik dat Safari veel dieper in OSX zit ingebakken. M’n vraag is dan ook: Kan het zijn dat Apple andere browsers tegenhoudt om goed met OSX samen te werken? Dit om de eigen Safari-browser te promoten; het marktaandeel omhoog te pushen.
Als dit zou kloppen, dan bedient Apple zich van een naar Microsoft-pusht-explorer-trekje. Maar goed, nou loop ik weer op de zaken vooruit.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden. Tips om de Firefox-traagheid op te lossen zijn natuurlijk ook welkom. :wink:

iMac 2,7 GHz Intel Core i5, 8 GB 1600 MHz DDR3, OSX 10.8.4 (iMac model laat 2012)

Het zou voor de OMT-ers heel fijn zijn de specs van het betreffende model te krijgen… :wink: (dan kan je verder worden geholpen)

Goede tip. Bij deze gedaan.

• Alle browser extensies weghalen c.q. uitzetten.
  • Checken hoe het gaat in een nieuw aangemaakte gebruiker (alle andere uitloggen en inloggen op de nieuweling).
  • Niet zo ouwehoeren over marktaandeel Safari; is BS.
  • Zoeken op het forum.
  • Nog even vertellen hoe het met die ander Mac ging in het door jou opgestarte draadje.

Het up-to-date houden van uw plug-ins van derden helpt Firefox veilig en stabiel te laten werken. heb je deze gecontroleerd Why do Java, Silverlight, Adobe Acrobat and other plugins no longer work? | Firefox Help
En kijk ook eens op mozilla support : Firefox not working on a new mac (OSX 10.8.2) | Firefox-ondersteuningsforum | Mozilla Support en hou ons op de hoogte.

Het stikt hier van de strandballen deze week. Zou het warme weer daar mee te maken hebben?

Zou kunnen, het is inderdaad niet koud voor Nederland, alleen mag nu de regen nog stoppen.

Chrome werkt bij mij prima. Heb je “rare” plugins geïnstalleerd?

De enigste addons die ik heb geïnstalleerd zijn xmarks, google translatie, stumble upon, en adblock.

De plugins heb ik bijgewerkt. Ik zal weer even terug switchen naar Firefox, en eens even zien hoe het nu gaat.

@Witte Haai
Je gebruikt toch niet van die fantastische opruim/clean tooltjes op je Mac?
Die schijnen uiteindelijk vaak meer slechter te zijn dan je uiteindelijk te helpen.

Zet die add-on’s nou gewoon eens af!

Chrome maakt standaard gebruikt van prefetching en dat kan afhankelijk van de gebruikte DNS server en/of snelheid van de internetverbinding leiden tot vertragingen.

Prefetching kun je uitzetten via de voorkeuren.

Chrome → Voorkeuren → (Geavanceerde instellingen weergeven…) → Netwerkacties voorspellen om de laadprestaties van pagina’s te verbeteren

Daarnaast is het altijd verstandig om te kijken of een andere DNS server (b.v. OpenDNS) verbetering oplevert

Firefox is ook mijn favoriete browser, maar om verschillende redenen heb ik een jaar of zo met Safari gewerkt. Beide hebben zo hun voor en nadelen, maar bij geen van beide had ik last van veelvuldige ronddraaiende kleurige cirkels die een gelijkenis vertoonde met een speeltje dat je vaak op het vaste deel van de scheiding tussen de zee en het land ziet… :sunglasses:

En toch doe ik weinig aan onderhoud bij FF en zitten er best wel veel add-ons bij die steeds up-to-date zijn. Ik werk wel met de laatste versie van FF (21) want daar waren een paar zaken ge-fixt waarvoor ik naar Safari ging.

Ik kan het niet verklaren. Maar sinds ik van de week Firefox weer aanzet, loopt het weer als een zonnetje…
Mogelijk heeft het te maken met updates die firefox automatisch installeert, of een apple software update die ik tijdens de safari-periode binnenhaalde.

Zekerste weten! Met name voor wie met een harde schijf werkt want die zijn wat vatbaarder voor dit soort zaken. Problemen verdwijnen weer wanneer de temperatuur zakt.