Firefox vs Safari, vooral extensie tot vertalen geselecteerde tekst

iMac in gebruik genomen.
Ik ben Firefox gewend en gebruik daar Google Translator for Firefox en gTranslate om op een webpagina geselecteerde tekst te vertalen (en bij Translator meteen te vervangen).
Safari bevalt mij op het eerste zicht wel, maar ik vind geen soortgelijke uitbreiding. Wel om een volledige pagina te vertalen, maar dit is niet de bedoeling. Ik heb Franker gevonden, maar dit lijkt ook niet direct hetzelfde.

Overigens, loont het om de moeite te doen om over te schakelen op Safari als je Firefox gewend ben.
Ik gebruik verder geen onmisbare uitbreidingen bij Firefox, maar ik vraag mij af er betere bescherming van de privacy en tegen virussen is bij één van de twee?

Als je extensies wilt moet je sowieso Firefox nemen die browser is gebouwd op extensies en die hebben extensies zo’n beetje uitgevonden…

Ik vroeg toch maar om één specifieke mogelijkheid…

Betere bescherming, tja.

Firefox komt regelmatig met updates, en vertelt erbij welke (critical) problemen zijn opgelost.
Apple komt af en toe met een Safari update, waarin “diverse problemen zijn opgelost”.

Als je Firefox gewend bent zou ik lekker bij Firefox blijven.

Ik heb Safari nu enkele dagen geprobeerd en het bevalt mij meer dan Firefox.
Zo o.a. de minimalistische strakke vormgeving en de ingebouwde reader.
Er blijft nog enkel mijn vraag naar een oplossing om op een webpagina geselecteerde tekst vlot kunnen vertalen,
zoals met de extensies van Firefox.
Zelf heb ik het voorlopig opgelost met een vertaalpagina van Google te open en daar dan telkens mijn tekst in te plaatsen…
Anderzijds is het wel zo dat de Translate extensie van Safari uiterst snel is, maar waarom een ganse pagina vertalen als het maar om enkele zinnen gaat…