Firewall en ftp software

Hallo mensen,

Ik zou graag advies willen over het volgende:

Ik wil graag met mijn powerbook en imac een gedeeld netwerk maken.
Mijn idee is om dit via een pc (waarop nog geen besturingssysteem staat) te doen. De Pc zal dan fungeren als firewall en eventueel ook als ftp-server. Ik ben tevens in het bezit van een linksyswireless broadband router, die ik wil gebruiken om draadloos te kunnen internetten met de powerbook.

Welnu, ik zoek dus firewall- ftp software om het bovenstaande te realiseren. Een grote wens is natuurlijk dat het gebruiksvriendelijk (eenvoudig), stabiel en te controleren/regelen is via de mac…en als het kan ook nog tegen een aardige prijs… :roll:

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
Bedankt vast!
Ben

De linksys wireless heeft zelf al een aardige filter (=firewall) voorziening. Verder zou je een programma als bijv. Netbarrier kunnen gebruiken, dit is een aadig beveiligingsprogramma. Weet alleen niet of dit ook voor de pc te krijgen is.

Wat betreft het draadloos internetten: zorg wel dat je je draadloze netwerk beveiligd (WEP of WPA) en SSID uitzetten.

[quote:fccf590eb8="Deckard"]Wat betreft het draadloos internetten: zorg wel dat je je draadloze netwerk beveiligd (WEP of WPA) en SSID uitzetten.[/quote:fccf590eb8]

WEP is relatief eenvoudig te kraken. Er is gemiddeld 7GB aan data nodig om de key te kraken. Voor iemand die thuis zit zal dat gemiddeld 2 tot 4 weken duren. En een wardriver zal niet zolang voor je deur staan… Wellicht dat je buren het leuk vinden om je webkey te kraken… WPA is momenteel een beter alternatief dan WEP. Of je moet elke week je WEP key overal aanpassen…

Maar goed en dan kunnen mensen op je WiFi… so what als je het alleen voor internet gebruikt. Ga er niet vanuit dat je packets secure over het internet gaan! Alles wat er na je router komt en niet door jou gecontroleerd / beheerd wordt is unsecure! Je kan dan beter andere manieren gebruiken om je data veilig over internet /netwerken te sturen. Denk aan VPN, scp ipv ftp, ssh ipv telnet… https ipv http…PGP etc…

Je WiFi dichtspijkeren is dus alleen echt noodzakelijk als je gevoelige informatie over je eigen WiFi netwerk tussen machines die je zelf beheerd stuurt. Verder kan je met de beveiliging van je WiFi voorkomen dat er andere machines (dan die jij wilt dat er op kunnen) op je WiFi kunnen komen.

Dus afhankelijk van het doel wat je met je WiFi beveiliging wilt bereiken is de geboden beveiliging die in je linksys zit voldoende of niet…

Hmmm dit is niet echt een antwoord op je vraag… maar wel iets waar je rekening mee moet houden denk ik. Succes in ieder geval!

:? :| :oops: duizelig bedankt in ieder geval! Weet ik ook weer waar ik rekening mee moet houden als ik wireless ga... tnx! Ben

als je op die pc een linux distributie installeerd heb je ook een firewall, ftpserver en webserver inhuis. ik heb indertijd mandrake 9 geprobeerd en die had dit allemaal en meer zodat je tijdens de installatie kon aangeven wat je nodig had. ik had allee te weinig geheugen en hardeschijf ruimte om alles te installeren en lekker te laten draaien.

daan.