firewall OSX en router

Misschien staat dit in een ander draadje, maar ik kon het niet vinden - bij voorbaat excuses.

Ik heb begrepen dat bij gebruik van onze router (Linksys) automatisch een firewall is ingeschakeld. Moet ik nou wel of niet de firewall van OSX aanzetten? En wanneer ik op een ander netwerk inlog?

Ik weet niet of standaard die firewall van je router aanstaat. Je kunt hem in ieder geval testen op een aantal sites:

Sygate
Grc.com Ga naar Shields Up.
Symantec Ga naar Symantec Security Check.

Het beste resultaat is: Blocked of Stealth. Dit betekent dat je onzichtbaar bent en dus moeilijk te vinden. De Firewall van OS X zou ik wel aanzetten, het geeft je wat meer zekerheid, hoewel je niet ziet of iets binnendringt, want waarschuwen doet de firewall niet.

Het kan idd geen kwaad de firewall van OSX te activeren, mits je hiermee ook services blokkeerd die je juist wel wilt gebruiken, zoals FileSharing bijvoorbeeld. Ik zelf heb hem uitstaan :)

Ik heb hem ook aanstaan maar meer omdat mijn LinkSys WiFi heeft en stel dat er toch op de een of andere vage manier iemand in mijn netwerk komt (paranoid?). Voor internet ben ik niet zo bang dat regelt de LinkSys wel. Belangrijker vind ik een outbound firewall voor je Mac. Ik gebruik hier LittleSnitch voor en werkt perfect!

Greets
Tristan

en LittleSnitch doet? :)

LittleSnitch monitort uitgaand IP verkeer. Kun je checken (en blokkeren) welke progjes er allemaal stiekem verbinding maken... zie [url]http://www.obdev.at/products/littlesnitch/[/url]