Firewall users - wat gebruiken jullie

Greetings Ik wil graag van jullie weten welke firewall jullie gebruiken en waarom. Op dit moment gebruik ik NPF onder zowel 9 als X. Echter, ik heb niet het gevoel dat ik onder X echt 'beschermd' ben. De symantec site geeft aan dat ik veilig ben maar waarom krijg ik geen mededelingen als ik die instelling aankruis in voorkeuren? Onder 9 krijg ik dan om de haverklap meldingen. Onder X nada.. Voel me nu net als een Windowzluser; geen controle over de machine.... En dus weet ik ook niet wie er aan mijn port te sniffen. ???

In OS 9 heb ik DoorStop met Who'sThere als helper. Deze werd door Norton Personal Firewall opgevolgd. Is in se dezelfde.

In OS X heb ik de ingebouwde firewall geactiveerd met Brickhouse. Wanneer ik hier in OS X het log van Who'sThere - geconfigureerd om met Brickhouse te werken - zie, komt er geen kat door.

Ik gebruik NetBarrier X van Intego, geweldige firewall!! Heel uitgebreid en handig en werkt perfect!!

In de nieuwe MacFan staat een stukje over de firewall van Symantec voor X en deze komt er niet zo best vanaf, dit ligt voornamelijk aan de functionaliteit, hij heeft namelijk erg weinig mogelijkheden! Ook de site van Symantec checkt je firewall zeer beperkt, het is dus handig om meer testen te doen, om meer zekerheid te krijgen!

Trouwens met 10.2 schijnen we mogelijkheden te krijgen de firewall van Apple in te stellen, ik ben benieuwd, maar ik maak me in ieder geval niet bezorgd.

Is een apart firewall programme onder OS X wel nodig? Staat niet standaard alles uit? Ik kan nergens vinden hoe je de standaard firewall configureert...

Peter

Bedankt voor jullie feedback.

Ik heb net Brickhouse binnen gehaald en ik ga het daar maar eens mee proberen. Het gegeven dat je niet met de terminal moet werken spreekt me wel aan; Apple heeft niet voor niets zo'n mooie gui ontworpen. :smiley:
Dat gedoe zoals het vroeger was met cd/md en watnogmeer (met dos 3.3 ben ik afgehaakt…jaaa, heeeeel lang geleden)  laat ik maar voor wat het is.

In OS 9 gebruik ik geen firewall aangezien ik via OS 9 niets op het net doe, ik gebruik 9 alleen voor audio. In OS X is het BrickHouse. Ik gebruik bewust geen Norton; hun firewall is niet goed te configureren, en ik heb een gezond wantrouwen tegen de Nortonprodukten. (Norton en X heeft me teveel problemen gegeven)

Tja, Peter, een firewall is onder X echt geen overbodige luxe! Er zit er al eentje in, maar die is nog niet zo geweldig geconfigureert. Ga maar eens online je firewall testen... Je kunt diverse testen vinden met een zoekmachine. De meeste poorten staan dicht, maar in ieder geval eentje staat wagenwijd open en dichte poorten kunnen open.... ???  Een goeie firewall zet alles potdicht en zorgt ervoor dat je onzichtbaar bent en ben je onzichtbaar, dan kan iemand ook niet zo makkelijk bij je inbreken, want hij ziet je niet en ziet hij je wel, dan moet hij door je firewall en dan is hij een erg knappe jongen. ;)

Je kunt een firewall kopen (NetBarrier bijvoorbeeld, is echt een aanrader!), maar je hebt ook goedkopere alternatieven zoals Brickhouse en Firewalk. Kijk maar eens op http://www.versiontracker.com/macosx , daar kun je ze wel vinden.

Bekijk anders [url=http://forum.im.be/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=38&TID=153&SID=24999]deze discussie[/url] ook eens.

Cheerio
_kMikaZu