Firewire 400 netwerk... of toch beter Gigabit ethernet?

Momenteel zit ik op kantoor met m'n PowerMac's aangesloten op een 100 base-T netwerk, en de PowerBooks en iBooks aangesloten op een airport Extreme Netwerk.

Nu werken wij dagelijks met bestanden die de 100Mb grens overschrijden, en soms zelfs de 1Gb grens overschrijden. Dat is onhoudbaar met een Airport extreme netwerk, en soms zelfs met een 100 base-T netwerk.

Omdat we nu met 10.3 een firewire netwerk kunnen maken vroeg ik me af of dat mogelijk is met meer dan 2 mac’s. Kan je bijvoorbeeld 1 van de powermac’s als hub gebruiken (met een extra firewire kaart) en van daar uit alle andere mac’s aansluiten? Ik wil dan ook het internet op die ene powermac laten binnenkomen, en die internet verbinding sharen over de mac’s aangesloten via firewire (eigenlijk als een ethernet netwerk, maar dan over firewire).

Of is het simpeler/goedkoper/beter om een gigabit ethernet netwerk aan te leggen?

Wat is sneller… firewire 400 of gigabit ethernet (is het 400 vs. 1000???)

Suggesties?

Wat denk je zelf dat sneller zou zijn 400Mb of 1000Mb, ik zou niet moeilijk doen en gewoon voor giga netwerk gaan, dan koop je een gigabit switch en daarop sluit je alle comp. aan met gigabit netwerk en die switch sluit je aan op de router die dan weer naar internet gaat. Dan hoef je ook niet te rotzooien met computers die als router funktioneren want dat maakt de boel alleen maar onstabiel. en je internet aansluiting is toch nooit hoger dan 10 Mbit. tenzij je een of ander super abb. hebt natuurlijk.

Het kan alleen maar tussen 2 Mac's voor zover mij bekend. FireWire hubs met de capaciteiten die jij beschrijft bestaan volgens mij niet. Overigens zou ik niet willen zeggen wat sneller is. Volgens mij krijg je die Gigabit Ethernet nooit helemaal vol. Slechts zo'n 30% (ligt aan de hardeschijven van de machines, die kunnen de datastroom niet verwerken.) Maar er is ook veel overhead. Toch zou ik lekker voor het Gigabit netwerk gaan, het werkt, is degelijk en snel genoeg.

[quote:eb61d8d9d4="TRML"]Wat denk je zelf dat sneller zou zijn 400Mb of 1000Mb[/quote:eb61d8d9d4]

Het gaat hier over Mbits en 1GigaBit is effectief 100MegaByte per seconde. Ook FireWire betreft bits en 400Mbit zou effectief 40MegByte zijn. Per saldo zou zou de 1GB sneller moeten zijn maar houd wel rekening met het feit dat TCP/IP een bottleneck heeft van rond de 300Mbit per stream en je flink wat equipment moet kopen. Bij FireWire volstaat een draadje tussen de 2 betreffende pc’s.

[quote:ded710e84e="Thijs"][quote:ded710e84e="TRML"]Wat denk je zelf dat sneller zou zijn 400Mb of 1000Mb[/quote:ded710e84e]

Het gaat hier over Mbits en 1GigaBit is effectief 100MegaByte per seconde. Ook FireWire betreft bits en 400Mbit zou effectief 40MegByte zijn. Per saldo zou zou de 1GB sneller moeten zijn maar houd wel rekening met het feit dat TCP/IP een bottleneck heeft van rond de 300Mbit per stream en je flink wat equipment moet kopen. Bij FireWire volstaat een draadje tussen de 2 betreffende pc’s.[/quote:ded710e84e]
125MB/s eigenlijk :wink: (1000 / 8 = 125) Maar dat terzijde… :stuck_out_tongue:

Het ligt idd aan het aantal machine’s waarover je wilt pompen. Dan nog zou ik echt wel voor 1Gb gaan want;

• met het oog op de toekomst ben je dan al aardig “bij de tijd” :wink: UTP is een stuk makkelijker te leggen (zowel het fysiek leggen als het aansluiten, patchen, noem maar op).
  • FireWire is eigenlijk niet gemaakt voor netwerken e.d. maar meer als medium voor het aansluiten van randapparatuur. Ok, het kan wel, maar het is er niet voor bedoelt.
  • Schaalbaar; je kan een Gb netwerk zonder enkele moeite op een staand LAN aan sluiten. Gewoon uplinkje naar het bestaande 100Mb netwerk (of 10Mb of WiFi…).

Al met al, heeft Gb dus veel meer voordelen boven FireWire :slight_smile: Let er wel op dat je UTP cat 6 aanschaft. Dat presteerd stukken beter i.c.m. Gb.

Ok, dank voor jullie reacties.

Gigabit ethernet netwerk besteld :slight_smile: