Firewire 800 op Macbook Pro?

Net nog even gekeken naar de Keynote van een paar dagen terug en wat me opviel toen ik es de Macbook van dicht ging bekijken was het ontbreken van de FireWire 800 ingang.

Waarom hebben ze deze nu plots weggelaten? Geen toekomst meer voor FW 800?

Inderdaad geen FW 800 meer, vreemd. Wellicht komt 'ie weer terug op een volgend model. Ik vind de MacBook Pro ook een domper eigelijk. Ik vind 'm eigelijk te duur voor wat 'ie heeft. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook de Dual-Layer functie geschrapt van de DVD brander en de S-video poort. In zo'n reclamekrantje zag ik laatst zelfs een Core Duo Win-laptop met zo'n beetje dezelfde specs voor zo'n 1000 euro minder staan :? Wel leuk dat je die dingen nu beter kan vergelijken, maar die prijzen moeten omlaag of de specs moeten omhoog :wink:

idd, die dvd-brander is minderwaardig dan op de laatste G4-modellen, lijkt wel alsof ze de Macbook snel in elkaar hebben gestoken voor de Macworld Expo...

prijs vind ik nog altijd wel te doen (heb twee jaar terug ook 2700 gelegd voor de mijne, het blijven dure machines) als je bekijkt wat een leuke dingen er allemaal bijzitten…

maar die firewire 800 missing, vind ik nog altijd raar vooral op een pro-lijn als de PB (Macbook)

[quote:5803d5a46d="Murfel"]iprijs vind ik nog altijd wel te doen (heb twee jaar terug ook 2700 gelegd voor de mijne, het blijven dure machines) als je bekijkt wat een leuke dingen er allemaal bijzitten...[/quote:5803d5a46d] Ja zo kan je het ook bekijken natuurlijk, maar ik vind het vreemd dat de Apple laptop met de Intel duurder is dat een Windows laptop met zelfde / betere specs (die had dus wel een DL brander, zelfde videokaart). Naar verhouding met de vorige PB G4, vind ik hem eigelijk z'n geld niet waard. Goed, ze claimen 4x sneller, maar de iMac is toch ook net zo duur gebleven?

[quote:57edeb7fb9="Nikita"]In zo'n reclamekrantje zag ik laatst zelfs een Core Duo Win-laptop met zo'n beetje dezelfde specs voor zo'n 1000 euro minder staan :? Wel leuk dat je die dingen nu beter kan vergelijken, maar die prijzen moeten omlaag of de specs moeten omhoog :wink:[/quote:57edeb7fb9]

Wat een onzin. Het enige wat beide apparaten gemeen hebben is waarschijnlijk de chip, that’s it.

[quote:f08f477e50="tennapel"]Wat een onzin. Het enige wat beide apparaten gemeen hebben is waarschijnlijk de chip, that's it.[/quote:f08f477e50] En de videokaart, dat ding heeft een grotere hardeschijf, wel een Dual Layer DVD brander, zelfde schermgrootte... Het draait alleen Windows.

:?

en voor OS X ipv windows op me laptop betaal ik gerust 1000 euro meer :wink:

[quote:db032a4820="Murfel"]en voor OS X ipv windows op me laptop betaal ik gerust 1000 euro meer :wink:[/quote:db032a4820] Da's pas onzin :P Ik draai ook liever OSX, maar een verschil van zo'n 1000 euro vind ik gewoonweg niet gerechtvaardigd omdat er dan een (beter) OS op draait...

[quote:a53be32d92="Nikita"]En de videokaart, dat ding heeft een grotere hardeschijf, wel een Dual Layer DVD brander, zelfde schermgrootte... Het draait alleen Windows. [/quote:a53be32d92] Maar wat zeggen de specs over de degelijkheid ?

Kijk naar Dell, die laptops verkoopt met schitterende specs, maar allemaal stoppen ze er na 8 maanden mee, omdat de vorm van de behuizing het moederbord sloopt, en Dell ontkent het glashard.

Kijk naar Medion, die ook laptops levert met mooie getallen, maar na een jaar breken de scharnieren van het scherm af, de USB en FireWire poorten hebben speling en het touchpad reageerd niet meer.

Ik kom op een aantal forums, 2 daarvan gaan enkel over de prijzen en de kwaliteit van spullen. De stapel klachten over dit soort goedkope laptops is enorm. Veel te veel mensen kopen spullen om de verkeerde redenen.

Mensen, kijk in hemelsnaam verder dan de specs en de prijs.

[quote:d202014f1d="unSOUND"]Mensen, kijk in hemelsnaam verder dan de specs en de prijs.[/quote:d202014f1d] En wat zegt de prijs / het merk over de degelijkheid? Genoeg (nieuwe) Apple producten die met kinderziektes kampen. Kijk maar hier om je heen op het Forum. Het spijt me dat ik commentaar lever op de Apple producten, maar ik vind die MacBook Pro gewoon z'n geld niet waard. :sealed:

[quote:ce31dc35f1="Nikita"]Inderdaad geen FW 800 meer, vreemd. Wellicht komt 'ie weer terug op een volgend model. Ik vind de MacBook Pro ook een domper eigelijk. Ik vind 'm eigelijk te duur voor wat 'ie heeft. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook de Dual-Layer functie geschrapt van de DVD brander en de S-video poort. In zo'n reclamekrantje zag ik laatst zelfs een Core Duo Win-laptop met zo'n beetje dezelfde specs voor zo'n 1000 euro minder staan :? Wel leuk dat je die dingen nu beter kan vergelijken, maar die prijzen moeten omlaag of de specs moeten omhoog :wink:[/quote:ce31dc35f1]

Hoeveel keer heb jij al een FW800 poort gebruikt?
oplossing -> http://www.abocom.com.tw/product_detail.php?id=326

Geen S-Video meer?
oplossing -> http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=M9267G/A

[quote:37964b8a8a="Nikita"][quote:37964b8a8a="unSOUND"]Mensen, kijk in hemelsnaam verder dan de specs en de prijs.[/quote:37964b8a8a] En wat zegt de prijs / het merk over de degelijkheid? Genoeg (nieuwe) Apple producten die met kinderziektes kampen. Kijk maar hier om je heen op het Forum. Het spijt me dat ik commentaar lever op de Apple producten, maar ik vind die MacBook Pro gewoon z'n geld niet waard. :sealed:[/quote:37964b8a8a]

daswaar. met de Alubooks hadden er ook veel last van witte vlekken enzo.
mijn oude iMac G3 had problemen met het scherm en zelfs me iPod shuffle doet soms raar…
jammer vooral als je zoveel kwaliteit verwacht van een merk als Apple…

zou zoiezo nog wachten tot de apps allemaal native intel draaien en de 12 inch er is :wink:
maar ik moet et toch nog een jaartje doen met deze hier :frowning: :stuck_out_tongue:

De klachten omtrent Apple en zijn producten zijn echt kinderspel vergeleken met de klachten omtrent goedkope laptops. En in tegenstelling tot die andere merken erkent en repareerd Apple de defecten in bijna alle gevallen.

Komt bij dat de gemiddelde levensduur van een Apple laptop het dubbele is dan dat van een PC laptop. Aankoopprijs is dan een heel relatief iets.

Ik heb een powerbook 1,67Ghz, met FW800, een een LaCie D2, maar je denkt toch niet dat je met je laptopje 80mb/s gaat halen? Het is misschien iets sneller als fw400.

Ik ga het ff testen!

[quote:8f7d817306="geerth"]Hoeveel keer heb jij al een FW800 poort gebruikt? oplossing -> http://www.abocom.com.tw/product_detail.php?id=326

Geen S-Video meer?
oplossing -> http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=M9267G/A[/quote:8f7d817306]
Ik heb er ook geen behoefte aan, ik heb genoeg aan m’n iBook. Maar voor mensen die wel FW800 apparaten hebben kan ik me voorstellen dat die zich genaait voelen (o.i.d.).

[quote:8f7d817306=“unSOUND”]De klachten omtrent Apple en zijn producten zijn echt kinderspel vergeleken met de klachten omtrent goedkope laptops. En in tegenstelling tot die andere merken erkent en repareerd Apple de defecten in bijna alle gevallen.

Komt bij dat de gemiddelde levensduur van een Apple laptop het dubbele is dan dat van een PC laptop. Aankoopprijs is dan een heel relatief iets.[/quote:8f7d817306]
Dat zegt wat over de garantie die Apple levert, niet over de kwaliteit van hun producten. Bovendien lijkt het me logisch dat er meer problemen zijn met Windows laptops, als die zo’n 80% van de markt hebben…

[quote:98afa3a39b="geerth"][quote:98afa3a39b="Nikita"]Inderdaad geen FW 800 meer, vreemd. Wellicht komt 'ie weer terug op een volgend model. Ik vind de MacBook Pro ook een domper eigelijk. Ik vind 'm eigelijk te duur voor wat 'ie heeft. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook de Dual-Layer functie geschrapt van de DVD brander en de S-video poort. In zo'n reclamekrantje zag ik laatst zelfs een Core Duo Win-laptop met zo'n beetje dezelfde specs voor zo'n 1000 euro minder staan :? Wel leuk dat je die dingen nu beter kan vergelijken, maar die prijzen moeten omlaag of de specs moeten omhoog :wink:[/quote:98afa3a39b]

Hoeveel keer heb jij al een FW800 poort gebruikt?
oplossing -> http://www.abocom.com.tw/product_detail.php?id=326

Geen S-Video meer?
oplossing -> http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=M9267G/A[/quote:98afa3a39b]

FW 800 gebruik is dagelijks (LaCie), S-video wekelijks (aansluiten op tv); het zijn beide handige in/uitgangen die ik persoonlijk wel zou missen. Ik vind et ook niet echt een oplossing als je voor beide zou moeten extra apparaatjes kopen om ze te vervangen.

De klachten worden idd meestal goed verholpen (vanuit persoonlijke ervaring) maar een goedkope laptop (Aldi vb) zie je idd veel harder aftakelen en ook veel sneller. Mijn PB is nu al twee jaar superintensief gebruikt en hij ziet er nog tiptop uit, hij werkt ook nog zo…

[quote:be520a6083="Nikita"]Dat zegt wat over de garantie die Apple levert, niet over de kwaliteit van hun producten.[/quote:be520a6083] Maar ook dat is een onderdeel van het gebrek aan zorgen wat een PowerBook leverd, je weet dat het gefixt wordt.

[quote:be520a6083=“Nikita”]Bovendien lijkt het me logisch dat er meer problemen zijn met Windows laptops, als die zo’n 80% van de markt hebben…[/quote:be520a6083]
Daar is uiteraard rekening mee gehouden. 80% van de markt is het totaal van alle merken. Maar ook als je per merk kijkt staat Apple ver onderaan in percentage van klachten per verkochte eenheid.

Je denkt toch niet dat Apple die features wegliet om z'n klanten te pesten?

Ik las ergens (weet niet meer waar) de verklaringen van een apple verantwoordelijke omtrent die features die ontbraken. Voor FW800 was er simpelweg geen chipset, die gingen ze nog apart moeten ontwikkelen, en beslisten die r&d ergens anders aan te hangen.

Dat de brander nu single layer is geworden, is nog makkelijker te verklaren. In de beschikbare ruimte die ze hadden, moesten ze een extra dunne slim-line brander gebruiken. Die zijn er simpelweg niet in dual layer 8x. Die zullen er wel komen, maar Apple kan ze ook moeilijk zelf maken.

Het gaat hem over keuzes maken bij het ontwerp van dergelijk product, zeker en vast omdat ze alvast zo snel mogelijk hun macbook wilden uitbrengen, daar kan je conclusies bij maken of juist niet. We zullen het snel merken als de eerste macbooks bij de klanten geraken.

Over dat gebrek aan FireWire 800 op de MacBook Pro las ik een interessant stukje op [url=http://daringfireball.net]Daring Fireball[/url]. [quote:386e424b35="Daring Fireball"](...) On the other end of the spectrum, the MacBook Pro is also missing the PowerBook G4’s FireWire 800 port. Again, I think this is a reasonable decision. Most people don’t use FireWire 800; those that do use FireWire 800 should soon be able to purchase FireWire 800 ExpressCards, which cards could conceivably offer two FireWire 800 ports, according to [url=http://emperor.tidbits.com/.3c74ac53]Glenn Fleishman[/url]:

[quote:386e424b35]Apple vice president David Moody confirmed in a briefing this afternoon, that Apple thought the best way to provide performance and flexibility was not to include FireWire 800 as a fixed port on the models.

Instead, with 2 Gbps of bandwidth from the slot, an ExpressCard could, for instance, offer two simultaneous FireWire 800 ports that could run at full speed. This could support an extremely fast set of RAID 0 (striped) disks, for instance, with four disks being striped in an A, B, C, D fashion for a total throughput of 1.6 Gbps, limited only by the disks’ read and write speeds.[/quote:386e424b35][/quote:386e424b35]

[quote:7343fc68a9="klaus"]Je denkt toch niet dat Apple die features wegliet om z'n klanten te pesten?

Ik las ergens (weet niet meer waar) de verklaringen van een apple verantwoordelijke omtrent die features die ontbraken. Voor FW800 was er simpelweg geen chipset, die gingen ze nog apart moeten ontwikkelen, en beslisten die r&d ergens anders aan te hangen.

Dat de brander nu single layer is geworden, is nog makkelijker te verklaren. In de beschikbare ruimte die ze hadden, moesten ze een extra dunne slim-line brander gebruiken. Die zijn er simpelweg niet in dual layer 8x. Die zullen er wel komen, maar Apple kan ze ook moeilijk zelf maken.

Het gaat hem over keuzes maken bij het ontwerp van dergelijk product, zeker en vast omdat ze alvast zo snel mogelijk hun macbook wilden uitbrengen, daar kan je conclusies bij maken of juist niet. We zullen het snel merken als de eerste macbooks bij de klanten geraken.[/quote:7343fc68a9]
Ik kan me prima voorstellen dat ze als (een van de) eerste graag de nieuwste Intel processor wilden leveren en ook dat ze de PowerBook zouden updaten omdat die zover achterliep. Ik ben verder niet technisch, maar ik maak er dan maar uit op dat de FW800 chips processor afhankelijk zijn ofzo? Verder vind ik het weglaten van de DL brander om de behuizing ‘een haar’ (zoals ze het zelf zeggen) dunner te maken een nogal grote opoffering. Als je ze vergelijkt met de doorsnee Windows laptop waren ze al een heel stuk dunner… :?