Firewire HD en capturen video in FCE, gaat dat goed?

Ik overweeg om een firewire harddisk aan te schaffen, onder meer om daar video materiaal op te zetten vanaf de camera. Ik heb een powerbook 17"met een firewire 400 en firewire 800 aansluiting en werk met FCE 2.0 en 10.3.3.. Na wat zoeken op het forum lees ik dat er hier en daar problemen zijn met dropped frames tijdens het capturen naar de FW harddisk . Nu heb ik daar overigens met FCE ook problemen mee als ik gewoon naar de harddisk in de powerbook wegschrijf. Dus het zou ook gewoon een probleem kunnen zijn van FCE. Graag hoor ik eens wat ervaringen van mensen die met een firewire harddisk werken. Alvast bedankt.

Ligt natuurlijk ook aan welke fw-drive je er aan hangt. Enerzijds heb je de fw-controller (meestal een Oxford chipset), daarvan zijn de nieuwere alweer sneller dan de oudere. Anderzijds aan welke hardisc dat je erin hangt; hoeveel toeren, cache, latency tijd, etc. Barefeats.com heeft veel snelheids-testen gedaan met fw-disks.

Ondanks alles is mijn ervaring dat het meestal wel goed gaat. Als je problemen krijgt log een keer uit en weer in en start alleen fce op, geen andere programma’s draaien.

Succes.

gaat goed!...maar ik heb ook al heel rare praktijken meegemaakt, namelijk na behoorlijk wat plak en knip werk gedaan te hebben, en dan de HD een weekje niet te gebruiken, dat ie toen niet meer aanspreekbaar was en ik hem opnieuw moest formateren....alle data dus kwijt.... Een vriend vertelde mij dat dit te voorkomen was geweest als ik 1 of ander disk-docter of warior tijdig eroverheen had gehaald....maar wat is tijdig in zo'n geval 1 keer per dag?....2 dagen?....ik weet het niet.

als je met een canon camera werkt koop je beter geen LaCie ; dit geeft bij veel mensen problemen .neem maar eens kijkje op Apple Discussions Final Cut Express dit wordt daar uitvoerig besproken .

harry

Heb met succes video van een Sony dv-camera, via mijn 800Mhz iBookje op een externe disk gezet. De disk was op dezelfde firewire bus aangesloten.

Het kan wel zijn, dat het nog uitmaakt of het een 2.5" of een 3.5" disk is. De kleintjes zijn eigenlijk voor laptops gemaakt en dus eerder robuust dan snel.

En als het op een iBookje kan, dan mag een stoere powerbook er al helemaal geen problemen mee hebben, toch?

Grtjs,

Frank

Ik werk inderdaad met een canon mv600. ik zal je raad opvolgen en op het FCE forum kijken. bedankt voor de tip want mijn voorkeur gaat uit naar een laCie.

Het is geen oplossing, maar het uitzetten van de 'Dropped frames", zowel in de meldingensfeer als in het onderbreken van het binnenhalen, kan denk ik, geen kwaad.

Het kan n.l. ook een probleem met de band (opname) zijn, die je dan omzeilt. :innocent:

Ja inderdaad dat heb ik ook gemerkt, het kan aan de kwaliteit van de band liggen. Overigens is het uitzetten van "dropped frames"ook niet ideaal, want ik heb gemerkt dat het geluid dan niet meer synchroon loopt met het beeld. Maar om terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Kan ik problemen verwachten bij het capturen naar een externe Lacie firewire schijf in combinatie met een canon mv600. Ik heb daar op het FCE forum wel iets over gelezen, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden.