Even voor de duidelijkheid, je hebt een Windows-PC ?
Aangezien Macs al jaren FireWire standaard hebben...
• FireWire gaat met 4 a 4,5 Mb per seconde… afhankelijk van je computer.
• Een FireWire kaart voor in je computer heb je al voor 20 euro, maar je hebt ook duurdere, die hebben soms wat betere chipsets, of meer aansluitingen, of vergulde aansluitingen.
• Enige wat je nodig hebt is een vrij PCI slot in je kast.
Volgens mij is het wel zo dat Firewire een gegarandeerde snelheid heeft en dat USB 2.0 pieken en dalen kent. Per saldo is Firewire dus toch sneller dan USB 2.0.
Maar dat voordeel betaalt zich pas uit bij de overdracht van grote hoeveelheden data.
Ok dit is weer sneller dan dat maar dat weer sneller als... :p...
het is in ieder geval zo dat ik gewoon een vrij snelle computer heb met windows xp ft iPod mini (ofwel 4 gig maar dat weten jullie wel).
Als ik dit zo lees is firewire niet echt een verbetering voor dat geld?
en wat is het prijsverschil, voordelen/nadelen, tussen firewire 400 en 800? En hoe snel zijn deze want ik las in een eerdere post dat iemand firewire 'over een kant scheerde' (niet verkeerd bedoeld maar druk het gewoon zo even uit).
Als jij al USB 2.0 in je computer heb, zou ik geen extra Firewire kopen. Het enige voordeel van Firewire tov USB is dat 'ie met Firewire gelijk oplaadt, en met USB heb je zo'n splitdraad nodig (dacht ik)...
Maar: als je USB 1.1 heb, zou ik wel een Firewire kaartje kopen! :)
Hoe kom ik erachter of ik 2.0 of 1.1 heb? Heb al beetje zitten kijken maar ik geloof niet dat ik dat zo kan vinden. De computer is zo'n 3 jaar oud en toen vrij duur samengesteld. Misschien dat deze info helpt ivm het feit dat usb 2.0 er toen nog niet was ofzo?
Ik heb ergens op een forum gezien dat het schijnt te zijn dat de Firewire van de Sound Blaster Audigy-kaart (die aansluiting heet daar SB1394) soms problemen geeft met de Ipod... Is dit waar? Heeft iemand van jullie dit ook? Want ik heb wel Firewire, maar dan op mijn Sound Blaster Audigy Player...
Mijn oude computer van maart 2003 had in ieder geval nog USB 1.1.
Als je je ipod inplugged en je krijgt de mededeling dat je een snel apparaat op een trage USB poort hebt aangesloten kun je er vanuit gaan dat je 1.1 hebt.
Als je er ongeveer een uur over doet om je mini vol te krijgen kun je er ook wel vanuit gaan dat het 1.1 is.
[quote:7950d3db99="Turbanus"]Dan lijkt het zinvol om een combo PCI-kaartje aan te schaffen met usb-2 en firewire.[/quote:7950d3db99]
En die kosten vaak nog meer dan twee losse kaarten... ;)
Bij mijn weten is USB 2.0 NIET sneller dan FireWire 400. De eerste praktijk test waarin USB 2.0 beter presteert dan FireWire 400 moet ik nog tegenkomen.
USB 2.0 haalt theoretisch 480 MegaBit per sec. tegenover 400 MegaBit per sec. voor FireWire 400, maar USB is een minder efficient protocol dan FireWire. Het gevolg is dat of FireWire 400 sneller is of dat het weinig uit maakt, omdat de snelheid van het aan te sluiten apparaat de beperkende factor is. Voor een iPod zal het niet bijster veel uitmaken, omdat de gebruikte harde schijven bij lange na niet de max. doorvoersnelheid van USB 2 dan wel FireWire halen.
[quote:7774d66566="Bounzz11"]Hoe kom ik erachter of ik 2.0 of 1.1 heb? Heb al beetje zitten kijken maar ik geloof niet dat ik dat zo kan vinden. De computer is zo'n 3 jaar oud en toen vrij duur samengesteld. Misschien dat deze info helpt ivm het feit dat usb 2.0 er toen nog niet was ofzo?[/quote:7774d66566]
Ik vermoed inderdaad dat je USB 1.1 hebt, maar kan je dat in XP niet zien onder "configuratie" of iets dergelijks? Sorry, ik heb te lang geleden met Windows gewerkt, maar er zit ergens een soort van "apparaatbeheer".