firmware hd en panther

vanochtend Panther geinstalleerd op een G3 450 (schone install, hd gewist) na installatie krijg ik een melding dat de firmware van de hard disk geupdate moet worden, tijdens de update herstart de mac en kom ik in de open firmware terecht die me verteld dat ik mac-boot in moet typen, vervolgens krijg ik een knipperend symbool (systeemmap en ?) en de mac start niet verder op. met een herstart wilde die wel weer gewoon opstarten, maar ik krijg die firmware voor die hd niet geinstalleerd.

iemand tips ? en hoe belangrijk is die update om een soepel (dtp)systeem te laten lopen ?

thnx.

Ik heb bij mijn Cube [u:c1d3bfed4a]G4[/u:c1d3bfed4a] 450Mhz die update ook binnen gekregen, maar hoefde hem niet te installeren. Is het na de herstart niet zo als met de firmware-updates, dat je dus de programmeerknop, die achter de resetknop, ingedrukt moet houden tot je een lange pieptoon hoort? Probeer anders eens op te starten met de install-cd en dan schijfhulpprogramma oppakken. Kijken of er een probleem is met de harde schijf.

ik weet niet hoe belangrijk de update is, meestal zit er een read me bij en daar staat dan in waarvoor de update dient, verder is het zo dat een firmware update installeren meestal net een paar handelingen meer is dan gewoon installeren, firmware/boot knopje op je mac ingedrukt houden o.a. tot je een lange toon hoort, maar ook die uitleg zou heel duidelijk in de read me moeten staan, heb het pas nog gedaan bij een g3 imac 450 mhz

de enige read me die automatisch getoond werd na installatie van panther was zoiets als dit: volg de instructies die gegeven worden (waren er niet, alleen in de trant van 'weet je het zeker'), tijdens de update zal de mac automatisch herstarten, een progress balkje toont het verloop van de update.

tot het herstarten ging het goed … daarna niet meer
kan iemand misschien een duidelijke omschrijving of linkje geven hoe je de firmware van een harddisk update ?

dit is die van de imac, op een g4 zit ook zo'n knopje waar ze het over hebben, waarschijnlijk dus ook op je g3 naast de herstart / reset knop op de voorzijde

[img:767443221f]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/firmware.gif[/img:767443221f]

thnx! hier ga ik het mee proberen maandag, alleen jammer dat ik er dan eerst weer os 9 op moet zetten ...

Dit is de readme: About the Hard Drive Update 1 The Hard Drive Update 1 improves the longevity of some hard drives shipped in certain Power Mac G4 computers, including:

Power Mac G4 Cube
Power Mac G4 (AGP Graphics)
Power Mac G4 (Digital Audio)
Power Mac G4 (Gigabit Ethernet)
Power Mac G4 (Quicksilver)

Most drives do not need this update. You can check the drives in your computer by running this update. If an update is needed, you will be given a chance to quit and perform backup before continuing with the update.

Important: It is strongly recommended that you back up the data on your hard drives to an external drive or removable media before running this update. Do not reset, shut down, or turn off power to your computer while updating the firmware. If an error occurs during the update process, your hard drive(s) may become unusable. In that case, all data on the drive(s) would be lost.

To back up your data, copy all important information from the hard drives to an external drive (such as a USB, Firewire, or SCSI hard drive) or to CD-R or DVD-R media. All important data should be backed up before continuing with this update.

Instructions

1. Save all documents and quit all applications.
  2. Double-click the Hard Drive Update 1 application icon.

Note: If a message says your firmware is up to date, or that no drives required the update then you do not need this update.

1. Follow the on-screen instructions. When prompted, type in an Administrator password, and click OK to continue.
  2. A dialog will appear, recommending that you back up your data. You can quit without updating, or continue and restart.

The computer will shut down, then will restart itself. A status bar shows the progress of the update, once for each drive being updated. The update should take about a minute per drive being updated. Do NOT disturb the computer during this time. After the update, the computer will completely shut down again for 10 seconds, then will restart itself. When a message says your drives are up-to-date, the firmware update is complete.

The Hard Drive Update 1 creates some temporary files during the update, which can be deleted when the update is complete. When prompted, type in an Administrator password, and click OK to delete these temporary files.

Note: If a message says the update was not completed successfully, review the instructions and begin the update process again.

If you experience problems and are not able to update the firmware using this program, contact your local authorized Apple service provider.

© 2003 Apple Computer, Inc. All rights reserved. Apple, the Apple logo, Power Mac G4, and Power Mac G4 Cube are trademarks of Apple Computer, Inc., registered in the U.S. and other countries.

Dus is alleen voor de G4 modellen, of had jij ook een G4 en niet een G3??