Firmware upgrade internal Pioneer DVD brander.

Hallo Forum,

Enkele maanden geleden heb ik een Pioneer DVDR-107D brander in mijn eMac ingebouwd. Een rotklus, maar dat even terzijde.

Het blijkt dat Pioneer regelmatig firmware updates voor zijn branders maakt maar deze, vanwege afspraken die het heeft gemaakt met Apple, NIET ter beschikking stelt voor het Mac platform. Volgens de klantenservice van Pioneer is dat geen onwil maar mogen ze dat niet vanwege contractuele verplichtingen.
Apple houdt zelf graag alle touwtjes in handen als het gaat om interne apparatuur.

Gelukkig zijn er hele slimme mensen die de Pioneer updates voor andere platforms hebben aangepast voor de Mac. Niet alleen kan de brander dan regio vrij worden gemaakt, maar deze is tevens sneller met lezen en schrijven.

Op een site over firmware, zie http://forum.rpc1.org/viewtopic.php?t=27749 kwam ik een topic tegen over een terminal script (FlashIt) om het upgraden te vergemakkelijken. Ik heb het FlashIt script gedownload (in de topic staat de URL vermeld) en op een franse site heb ik de benodgde upgraders gedownload en deze in de map van het FlashIt programma gedaan. Daarna heb ik het script gedraaid ( het start zelf Terminal op), wat Yes en No vraagjes doorlopen, en na een minuutje was de zaak klaar. De computer herstart en voila, van versie 1.09 zit ik nu op 1.16, regio vrij en sneller dan voorheen.

Het script is speciaal gemaakt voor Pioneer branders en werkt met alle types.
De franse download pagina vindt je op http://www.macetvideo.com/flashpioneerosx/flashpioneerosx.html . De pagina bevat de updaters voor alle Pioneer types, zowel de restricted (originele firmware) als de non-restricted versies (de aangepaste firmware files).

Tip: kopieer de tekst van de franse download pagina en plak deze in de vertaler van Sherlock, die kan dan de vertaling doen van frans naar engels en dan leest het voor de meeste van ons een stuk makkelijker :slight_smile:

Als je een upgrader download dan krijg je na uitpakken van het download bestand een map met 3 of 4 bestanden (het aantal is afhankelijk van welke versie je download). De bestanden “DVRFlash” en “PIONEER DVR-10X Updater” (lees voor X=het laatste cijfer van je brander model) in de map heb je niet nodig. Het “DVRFlash” bestand staat al in de FlashIt map en het “PIONEER DVR-10X Updater” bestand gebruik je niet, dat is net als FlashIt een installatie script maar FlashIt is meer geavanceerd.

Wat je dus in de FlashIt map zet zijn dus 1 of 2 bestanden.
Het grootste (of enige, dat kan ook) bestand is het upgrade bestand, het kleinste is een z.g. kernal bestand, dit zorgt ervoor dat het MacOs denkt dat het een echte, originele Apple drive is en deze ook onder OSX versies lager dan 10.3.4 direct wordt herkend en ondersteund.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze info, als je meer info nodig hebt dan raad ik je aan om zorgvuldig de firmware sites door te nemen.

De zomer groeten van Wim.

UPDATE

1. Er is over dit onderwerp al het een ander geplaatst maar ik meende er goed aan te doen om de probleemloze procedure die ik heb gevolgd weer te geven.

2. Een waarschuwing is op zijn plaats, alhoewel het FlashIt script heel goed werkt, en allerlei controles uitvoerd, is er altijd een kans, hoe klein ook, dat er tijdens een firmware upgrade iets mis gaat waardoor de drive onbruikbaar is geworden.
    Het risico dat de leverancier van de drive en/of Apple moeilijk gaat doen over vervanging/reparatie onder garantie is aanwezig !
    Of het een grote kans is of een kleine kans hangt af van het gegeven hoe eerlijk je bent :wink:

Hier waren al wat draadjes over maar dit is een mooi duidelijk verhaal! Zelf al mijn dvr 107 geupdate op die manier !

bedankt

Bedankt voor deze tips.... :lol: