Flash: 12 of 20 fps?

Hallo daar,

Ik ben aan het knutselen gegaan. In [b:c588f5ebbd]deze[/b:c588f5ebbd] pagina zit een flash document.

Flash zet zijn afspeelsnelheid automatisch op 12fps en dat is meestal goed. Omdat ik deze animatie vloeiender wilde hebben heb ik die verhoogd naar 20fps. Nu hoor klachten dat hij schokkerig beweegt.
Bij mij loopt hij lekker.

Vraag: moet ik terug naar 12 fps om zeker te weten dat de meeste mensen het soepel te zien krijgen?

nee hoor, je kan eventueel je snelheid zelfs verhogen naar 25fps, waar je op moet letten is de grootte van je plaatjes en de hoeveelheid bewegingen die tegelijk bewegen...

Laad je plaatjes en bewegen er niet teveel dingen tegelijk dan is er niks aan de hand :slight_smile:

edit: 1mb is ook echt te groot voor een site, stel je voor dat iemand met een 56k modem daarop moet wachten…probeer je hoofdflash bestandje tussen de 100 en 200kb te houden en de rest in te laden etc…

Als het kan ActionScript gebruiken om te animeren. Is veel flexibeler, scheelt je uiteindelijk animatietijd en misschien nog belangrijker: je .swf word uiteindelijk VEEL kleiner. Wat betreft schokkerigheid... hier draait ie prima (1.8 Ghz G5). Misschien dat de hoge framerate problemen veroorzaakt met oude computers...?

[quote:f2d6bb96d8="chilli dude"](...)edit: 1mb is ook echt te groot voor een site, stel je voor dat iemand met een 56k modem daarop moet wachten(...)[/quote:f2d6bb96d8] Voor mijn eigen site mag ik zeggen dat ik die niet maak voor mensen met een 56k modem. Ik ben geen bedrijf dat toegankelijk moet zijn voor iedereen.

[quote:f2d6bb96d8=“chilli dude”]((…)probeer je hoofdflash bestandje tussen de 100 en 200kb te houden en de rest in te laden etc…[/quote:f2d6bb96d8]
Ik kan idd gaan werken met een hoofdbestand en later te laden delen. In mijn voorbeeld wilde ik de soundloops een hoge kwaliteit geven - vandaar de grootte.

Maar goed - met fps heeft het niets te maken.

Thnx anyway

Komen de klachten van Macgebruikers? (flash is stroef op de mac, maar alsjezelf bijvoorbeeld een G5 hebt dan merk je dat misschien niet)

Ik gebruik altijd 25 fps omdat dat makkelijk combineert met video.
In hoeverre dat op het web een probleem is hangt vooral samen met de bestandsgrootte (per frame)
(bijna al die beestjes van mij doen het goed op g3/ g4, behalve als er meer swf filmpjes tegelijk gaan draaien)

Betrekkelijk langzame horizontale en verticale bewegingen zijn vaak problematisch.
Een fractie versnellen (of soms zelfs vertragen). kan enorm helpen.

[quote:ef0c1091a8="Norm 2782"]Als het kan ActionScript gebruiken om te animeren. (...)[/quote:ef0c1091a8] ben bang dat ik die kennis niet bezit. :(

De framerate heeft wel degelijk invloed op het afspelen op een trage computer, bij een hoge framerate gaat de file "stotteren". De vraag is of je daar rekening mee wil houden.

Vergeet ik helemaal te melden dat jouw site op mijn iMac g4 inderdaad zeer schokkerig is.

[quote:0022e47688="sally"]Komen de klachten van Macgebruikers?(...)[/quote:0022e47688] Nope. PC mensen.

[quote:65be550fa2="thijs_ganger"][quote:65be550fa2="sally"]Komen de klachten van Macgebruikers?(...)[/quote:65be550fa2] Nope. PC mensen.[/quote:65be550fa2]

Doe dan maar 30… (geen grapje)

Nog even een psje:

Als je de framerate domweg verhoogt, dan wordt je animatie domweg versneld, want Flash maakt er geen frames bij. m.a.w: tot op zekere hoogte blijft een niet zo fijne animatie, een niet zo fijne animatie (versneld).

Dus altijd je animatie meer frames geven, als je de framerate verhoogt, zodat je kunt vergelijken of het er echt beter van wordt.

[quote:e746cfe763="sally"](...)Dus altijd je animatie meer frames geven, als je de framerate verhoogt, zodat je kunt vergelijken of het er echt beter van wordt.[/quote:e746cfe763] Snap ik. Maar als wat ik zie er goed uit ziet dan weet ik dus niet of dat overal zo is. Dacht ik met flash lekker van die html verschillen af te zijn - is er weer wat anders. Op mijn PowerBook G4 is het okidoki.

En deze... [url]http://www.vabrieq.nl/downloads/test/discografie_test.html[/url] of [url]http://www.vabrieq.nl/downloads/test/discografie_test2.html[/url] of [url]http://www.vabrieq.nl/downloads/test/discografie_test3.html[/url]

Je site draait prima op een Powerbook G4 :)

De reden dat het bij mij schokkerig is, kan verband houden met wat ik verder nog zit te doen, want de flash-plugin op de mac heeft het liefst je hele mac voor zichzelf. Dat schijnt in de volgende update (acht) verbeterd te zijn.. (macromedia gebruikt weer macs bij presentaties van de nieuwe mogelijkheden)

Ehm, dat schokkerige bewegen kan ook komen, omdat je bijv. maar 5 frames gebruikt om een vlak te vergroten of te verkleinen, en dat je dus alleen de snelheid hebt aangepast hoe snel hij die 5 frames moet afspelen.

[quote:1a92a569d5="sally"]Nog even een psje:

Als je de framerate domweg verhoogt, dan wordt je animatie domweg versneld, want Flash maakt er geen frames bij. m.a.w: tot op zekere hoogte blijft een niet zo fijne animatie, een niet zo fijne animatie (versneld).

Dus altijd je animatie meer frames geven, als je de framerate verhoogt, zodat je kunt vergelijken of het er echt beter van wordt.[/quote:1a92a569d5]

Net zoals hij dus ook zegt.

Het zou kunnen dat als je met die uitschuif menu's geen easing (wel mooi) zou gebruiken dat je dan minder problemen hebt met schokkerigheid. (ik heb uit nummer 3 het swfje gedownload en dat in de sa player bekeken)

Jij kunt er natuurlijk alleen aan werken als je een minder presterend systeem bij de hand hebt.
Ik zou er niet mee zitten;
Dat schokken, dat wil je niet,
maar heel erg lelijk is het ook niet.
(ga maar eens bij een van de klagers kijken).

[quote:62c0f6045f="sally"](...)Ik zou er niet mee zitten; Dat schokken, dat wil je niet, maar heel erg lelijk is het ook niet. (ga maar eens bij een van de klagers kijken).[/quote:62c0f6045f] Hmm. Ik zit er een beetje tussen in. Ik wil aan de ene kant dat het overal mooi is en van de andere kant moeten ze maar goede machine kopen :wink:

En de klagers wonen zo’n 250 km van mij vandaan. Maar ik heb hier ergens nog een oude PC staan waarop ik het even kan testen denk ik.

Die iBook in je onderschrift presteert toch niet beter dan mijn imac G4 800mhz 512, mag ik hopen :( :)