Flash giglist ..

Hallo,

Ik ben bezig met een website in flash voor een band. Graag hadden ze ook een pagina op de website gehad waar ze al hun volgende optredens kunnen aankondigen en die ze zelf kunnen updaten (zonder enige kennis van webdesign). Heeft er misschien iemand enig idee hoe hier best aan te beginnen, of iemand die me zowat op weg kan helpen? Of kent misschien iemand een soortgelijk bestaand scriptje?

eventuele problemen of moeilijkheden …
-de optredens zouden op datum moeten zijn gerangschikt worden als ze worden bijgevuld
-er zijn steeds 3 velden (datum, plaats, andere bands / bijkomende info)

alvast erg bedankt, ik heb zelf al wat zitten proberen met updatebare tekstbestanden maar dat lijkt nergens naar.

ik herken deze situatie erg. Heb het opgelost door 1 uurtje met de webmaster mee te kijken. Hij heeft me uitgelegd hoe Go live werkt en hoe ik daar het tekstbestand kan aanpassen (hij heeft de flash file dus in go live gegooid). Dit werkt erg soepel en pas momenteel ook de foto's van de site aan.

Dit is oplossing 1.
De tweede oplossing gaat om een pure flash website (en denkt dat dit de oplssing voor jou kan zijn).
Op mijn prive website (geheel flash) heeft een vriend van me een tekst bestandje ingezet die ik simpelweg kan bewerken in text editor (dit staat werkelijk waar op iedere computer). Als ik de tekst in dit bestand aanpas en op de site zet is hij geupdate. Zo simpel als wat. Als je een voorbeeldje wil zien moet je maar even roepen.

Groeten,

ATT

Ja, ik werk ook vaak met een .txt bestandje, een ftp-programma om het te overschrijven en natuurlijk een .swfje. Als je wil kun je [url=http://flashfiles.nl/showDetail.asp?TypeId=2&NewsId=5412/]hier[/url] een fla dowloaden die doet wat jij wil.

Succes

Inderdaad, een txt-bestandje is de meest simpele oplossing. Wil je iets meer controle over de opmaak dan kun je (een gering aantal) HTML-tags meegeven in een txt-bestand zodat je zaken bold of italic kan laten verschijnen. Ik heb ooit eens iets gelezen over de implementatie van CSS in Flash... dus dat is ook mogelijk.

Als de band meer content wil toevoegen (zoals foto’s van optredens etc) dan is het verstandig om de flash-site te koppelen aan de XML-techniek.

Als ik merk dat hij wil sorteren op datum, en dat die mensen dat zelf willen doen, zonder ervaring in websites, dan is een kleine cms met xml toch de beste aanpak, lijkt me. Als je die mensen een ftp laat installeren op hun pc, dan riskeer je dat ze gaan zitten rommelen in je server :)

www.actionscript.org/tutorials.shtml

Ik stel voor om voor de css in flash oplossing te gaan. op www.gotoandlearn.com staat daar een zeer goede video tutorial over.

En ipv een html in te laden, kies je voor een php file.
Die php file haalt dan alles uit een database.

Hoi...

Het updaten van een tekstbestand is natuurlijk goed mogelijk, maar erg netjes is dat natuurlijk niet; zeker niet voor zo’n band… (ik weet natuurlijk niet hoe technisch die jongens zijn :))

De meest elegante oplossing:
Het mooiste zou zijn als de server waar het flash-bestand op komt te draaien een database en een scripting-taal heeft (MySQL of iets dergelijks voor de database en PHP voor de scriptingtaal)… Deze twee technieken zorgen ervoor dat je een eenvoudig CMS (Content Management Systeem) kan maken… Een CMS is een pagina (of pagina’s) die via een webbrowser te bereiken is, waar je met een paar form-velden informatie kan aanpasse / toevoegen / verwijderen uit een database.

Ik werkte vroeger ook veel met tekstbestanden die ik los ging aanpassen. Nadeel was altijd dat ik tussen rare ‘&’ en ‘=’ tekens moest gaan zitten klooien. Ik kreeg dus bestanden zoals:

[code:1:4967dd64b2]&vraag1=Hoe oud ben jij?&antwoord1=Erg oud!&vraag2=Ga eens weg?&antwoord2=eh… ok!&klaar=1[/code:1:4967dd64b2]

(ik weet niet eens meer of ik 't exact goed heb gedaan… het is al behoorlijk lang geleden dat ik op deze manier informatie in flash binnenhaalde.

Daarnaast had ik natuurlijk ook een ftp-programma nodig. Een CMS is stukken gebruiksvriendelijker maar vergt (vooral in het begin) wel wat moeite om zoiets op te zetten. Er zijn gelukkig erg veel boeken / sites die hier aandacht aan besteden. Er bestaan zelfs CMS-systemen die je gratis kunt downloaden en gebruiken.

De combinatie PHP / MySQL is behoorlijk krachtig… en samen met Flash kun je de mooiste en elegantste resultaten bereiken… maar nogmaals… je moet er zin en tijd voor hebben.

Ik zweer d’r in ieder geval bij.

:slight_smile:

groetjes en succes
Ypmits

hallo!

bedankt voor de reacties. Ondertussen was ik al wat verdergegaan …

Ik heb voor de updatebare tekstbestanden gekozen omdat ik nog niet zo heel sterk ben in het gebruik van PHP. Maar met de weinige kennis die ik wel heb, heb ik een soort online login systeem gemaakt (met hulp van een bestaand scriptje) zodat die tekstbestanden online kunnen worden geupdate en er niet door de gebruiker moet ge FTP’d worden. ( ook is er de mogelijkheid om tekst bold, italic … of een link naar een url toe te voegen).

Ik ga zeker wat verder zoeken naar betere en uitgebreidere oplossingen maar ik ben al tevreden dat het tot hiertoe gelukt is.

Bedankt