Flash link!

Voordata iedereen gaat zeuren dat er ergens al een draadje loopt wil ik een simpel antwoord. (ik bedoel het aardig)

Ik ben een website een het maken in het programma flash waar ik haast geen ervaring mee heb. Maar met het boek dummies kom ik een heel eind. Nu is mijn vraag denk ik erg simpel voor de mensen die veel in flash werken maar ik kan niet uit het boek opmaken hoe ze het doen.

Ik wil van de homepage naar andere pagina’s. Een nieuwe pagina heb ik aangemaakt met een nieuw keyframe een paar frames veder op. Nu wil ik de knoppen opdracht geven om naar die nieuwe frames te gaan. Zodat ik die kan maken dat nieuwe pagina’s. Ik hoop dat jullie het snappen.

Voor de duidelijkheid:

dit heb ik nu:
—> homepage Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3

en dit wil ik:

→ homepage–> pagina 1
→ pagina 2
→ pagina 3

Ik wil dus geen link naar bijvoorbeeld een website
dus dat je een knopwijst naar www.shop.nl/forum

Maar binnen het bestand.

Heel erg bedankt alvast!
Ik hoop dat iemand dit uit kan leggen zodat ik het ook een keer begrijp!

Groetjes,
Jessse
8)

Je kan op je timeline naar keyframe nummers verwijzen, maar wat handiger is om te verwijzen naar 'Frame labels'

Kleine uitleg: Klik op bijv. frame 10 in je timeline → maak daar een keyframe van (F6) → kijk links in je properties venster onderaan je scherm → vul daar bij framelabel ‘hoofdstuk 1’ in…

De code die je dan aan je button hangt om naar dat betreffende framelabel op je timeline te springen luid dan als volgt:

[code:1:6f826f6782]on (release) {
gotoAndStop("hoofdstuk 1");
}[/code:1:6f826f6782]

Zonder framelabels zou de code er zo uitzien:

[code:1:6f826f6782]on (release) {
gotoAndStop(10);
}[/code:1:6f826f6782]

Groot voordeel van Framelabels is dat als je in een later stadium besluit dat bijv. hoofdstuk 1 niet op frame 10 maar frame 18 moet beginnen je de code van je buttons niet opnieuw hoeft aan te passen. Immers, ze verwijzen naar een label i.p.v. een nummer :wink:

geef het frame waarin je een nieuwe pagina wilt zetten een framelabel (bv: pag1) en een frame actie stop(), zet op je knop die naar pagina 1 verwijst:

on (press) {
gotoAndPlay (“pag1”);
}

∴ NA-NIL-IN ∴

Ik heb het netjes zoals in het eerste antwoordgedaan. Alleen nu speelt flash het als je op publiceerd drukt constant af. Hij blijft niet stil staan.

∴ NA-NIL-IN ∴

als je antwoord 2 ook leest, dan kun je dat ook oplossen :)

Als je deze code gebruikt...

[code:1:79602f9606]on (release) {
gotoAndStop("hoofdstuk 1");
}[/code:1:79602f9606]

…kan ie onmogelijk doorspelen, tenzij je op het frame waar label ‘hoofdstuk 1’ aan hang een ‘Play’ actie hebt hangen.