flash probleempje

Ik ben nu een kleine week bezig flash te ontdekken en ik kan maar geen alpha of effecten gebruiken.

Namelijk, als ik bij een keyframe een alpha van 0 procent wil toepassen dan kan ik dat kiezen bij color-mixer. Maar dat heeft geen gevolg voor de keyframe. In het properties-window kan ik geen alpha vinden.

Volgend probleem dat ik heb is dat ik geen effecten kan toepassen. Iets simpels als dit voorbeeldje van Spoono lukt dus niet, omdat ik het effecten-venster niet kan openen.

Het lijkt wel te liggen aan het programma flash. Maar ik heb de standalone en Studio MX geprobeerd, beide hetzelfde resultaat. Doe ik iets fout?

[quote:a921150dab="boelie"]Ik ben nu een kleine week bezig flash te ontdekken en ik kan maar geen alpha of effecten gebruiken...............Het lijkt wel te liggen aan het programma flash. Maar ik heb de standalone en Studio MX geprobeerd, beide hetzelfde resultaat. Doe ik iets fout?[/quote:a921150dab]

Als je zo kort bezig bent, lijkt het me erg voorbarig om te stellen dat het aan het programma Flash ligt…

Heb je er al een tutorial bijgepakt? (Probeer in ieder geval een leuk boekje uit de boekhandel te gebruiken om de basis te leren)…

Binnen een week leer je niet (op eigen houtje) hoe flash in elkaar zit, en op welke manier je met MovieClips, Instanties, Tweens etc moet werken…

Anyway: Met betrekking tot jouw vraag over ‘Alpha’… Je kan geen ‘Alpha’ aan een keyframe toekennen, dat kan alleen bij een MovieClip. Selecteer dus eerst de MovieClip waar je iets in wilt veranderen, en kijk dan nog een keer in je panel…

PS: Als je leuk wat hebt getekend, moet je dit wel eerst omzetten naar een symbol, anders heb je hetzelfde probleem…

Hmm, ik ben een beetje voorbarig geweest met zeggen dat ik een weekje bezig ben geweest. Het is niet een week aan elkaar maar zo nu en dan een aantal avonden. Ik heb een kleine snelgids gekocht bij de V&D voor een paar basis-onderdelen. Verder ben ik bezig met de tutorial van Macromedia en een aantal online tutorials.

Maar misschien begrijp je me verkeerd begrepen (of vertel ik het verkeerd). Ik heb in een leeg document een stukje tekst geschreven (een woord), vervolgens heb ik dit geconverteerd naar een symbool (als movie clip).
Dan kies ik ‘edit in place’ om aan dit symbool te werken. Daar converteer ik het opnieuw naar symbool. Als ik dan een keyframe aanmaak op frame 30 (bijvoorbeeld) en het symbool daar verander (stretch) en tussen frame 1 en 30 een motion tween maak, dan zou ik in principe hier toch een effect aan toe kunnen voegen? Bijvoorbeeld een fade out zoals in eerder genoemde link. Het probleem is dat effect grijs blijft ookal heb ik verschillende tutorial-voorbeelden uitgeprobeerd.

Boelie: Stel je wilt een stukkie text uitfaden. Selecteer dan het laatste frame waarin het object zich bevind. Stel dus dat op frame 30 je text een alphawaarde van 0 moet krijgen. Selecteer frame 30 (en nu komt het tricky gedeelte) na het selecteren van frame 30 klik je eenmaal op je textsymbol (die movieclip) op je "stage". Hierna zie je in je properties venster rechtsboven je functies zwart worden waarna je ze kunt veranderen. De truc zit 'm in het feit dat je dus eerst het "uit te faden" object moet selecteren op je "stage" :D Snappie :P

Okee ik ben er dus achter gekomen. Vaak werkt de simpelste uitleg het beste, THX syndic.

De lui in macosx.nl hebben heel goeie tips maar als je meer over zulke onderwerpen wilt weten kun je beter naar een gespecialseerder[url=http://www.flashfreaks.nl/forum] forum [/url] gaan

Bedankt henque, misschien dat ik dat maar ga doen. 8)