Flash Scalen

Beste mensen,

Zit hier met een probleempje
Heb een site gemaakt met grote 800x600, maar nu zou ik die ook nog eens in een kleiner formaat moeten hebben, zodat hij op een kleiner scherm ook goed te zien is zonder scrollen…

Is dit makkelijk aan te passen?
Kan ik via java script door de site zelf ontdekt worden welke grote open moet gaan?

Groeten
Jonas

In bijv. Dreamweaver kun je dit simpel aanpassen bij "properties".

je kunt ook vanuit de Flash zelf kijken hoe groot deze moet zijn.. Stel je bijvoorbeeld je flash object in de html in op 100% (width en height), dan wordt deze dus net zo groot als de browser.. en binnen flash kun je dan spelen met Stage.width, Stage.height en een listener koppelen aan Stage.onResize... Zie ook de help file bij Stage

Zo kun je bv ook alles in een grote movieclip zetten,… wanneer de stage size een beetje kleiner is, dan schaal je die bovenste movieclip…

Apenstaartje heeft gelijk. Bij de publish opties kun je onder andere de HTML file instellen. Je kunt dan de height en width op 100% zetten. Let op dat wanneer je dit in Flash MX 2004 doet dat je dan een miniscuul websiteje in alle versies van Firefox krijgt. Waarom dit zo is weet ik niet, maar je kunt het oplossen door de doctype weg te halen uit het HTML bestand. Ik weet het, het is niet netjes, maar wat moet je anders.

Als je je website toch helemaal in Flash maakt is zo'n doctype toch sowieso niet meer boeiend?!

hartelijk dank voor de reacties, dan zit ik nog met 1 ding, de tekst wordt ook kleiner... Zou dit niet irritant kunnen zijn?

dat is uiteraard vervelend, flash is niet geschikt voor tekst op het internet. (google kan je tekst ook niet lezen, trouwens, dus je moet de metatags invullen)

[quote:b3fde3914b="WebJ"]Als je je website toch helemaal in Flash maakt is zo'n doctype toch sowieso niet meer boeiend?![/quote:b3fde3914b] Voordat ik van die oplossing hoorde wist ik nog niet eens waar een doctype voor was. Het boeide me dan ook geen zier, maar degene die me de oplossing aanbood heeft er best wel op zitten zeiken dat het niet volgens de W3C standaard was en zo. Maar je hebt helemaal gelijk vind ik.

[quote:b3fde3914b=“chonazz”]hartelijk dank voor de reacties,
dan zit ik nog met 1 ding, de tekst wordt ook kleiner… Zou dit niet irritant kunnen zijn?[/quote:b3fde3914b]

Wanneer je de website laat schalen heb je daar geen last van. Als je de tekst op een resolutie van 800 x 600 op een klein scherm kunt lezen kun je de tekst ook lezen op een resolutie van 1600 x 1200, zolang je het browservenster maar groot genoeg maakt.

je kan ook een andere richting inslaan, en dat is dat je dynamisch bv de tekstvakken kleiner maakt (dus niet de tekst zelf, maar een andere indeling). Je kan dan ook ervoor zorgen dat een menu wat eerst uitgeklapt was, nu meer (net als de dock ofzo) verdwijnt, en weer tevoorschijn komt wanneer je met je muis in de buurt komt.

Als je je flash afmetingen helemaal laat afhangen van hoe groot het browser venster is, dan heb je ook wel een probleem wanneer je venster gewoon te klein is… daar kun je niet tegenop, als het html zou zijn geweest, dan had je dat ook… Er is daarom ook nog een andere manier, waarbij je dus een <div> hebt, met daarin een flash op 100% en 100%. Schaal je je venster, dan laat je een javascript de <div> resizen… daarbij kun je dan ook een minimale maat instellen… zodra het venster dan kleiner is dan de minimale waarde, dan schaal je de div niet meer, maar laat je 'em de minimale maten blijven, en komen er scrollbalken in het venster.

als je dat wilt, dan heb ik wel het een en ander qua code… :slight_smile:

[quote:28ad2974cf="apenstaartje"]je kan ook een andere richting inslaan, en dat is dat je dynamisch bv de tekstvakken kleiner maakt (dus niet de tekst zelf, maar een andere indeling). Je kan dan ook ervoor zorgen dat een menu wat eerst uitgeklapt was, nu meer (net als de dock ofzo) verdwijnt, en weer tevoorschijn komt wanneer je met je muis in de buurt komt.

Als je je flash afmetingen helemaal laat afhangen van hoe groot het browser venster is, dan heb je ook wel een probleem wanneer je venster gewoon te klein is… daar kun je niet tegenop, als het html zou zijn geweest, dan had je dat ook… Er is daarom ook nog een andere manier, waarbij je dus een <div> hebt, met daarin een flash op 100% en 100%. Schaal je je venster, dan laat je een javascript de <div> resizen… daarbij kun je dan ook een minimale maat instellen… zodra het venster dan kleiner is dan de minimale waarde, dan schaal je de div niet meer, maar laat je 'em de minimale maten blijven, en komen er scrollbalken in het venster.

als je dat wilt, dan heb ik wel het een en ander qua code… :)[/quote:28ad2974cf]

Ja lijkt me lekker!
Ik contacteer je een van de dagen nog wel, maar ga nu eerst ff slapen, ik kom net van sensation black thuis, net 2 klote uren op de trein gezeten en dan nog half uur op de tram!
muziek was echt verschrikkelijk! maar ik moest er werken dus ja…

Je hoort nog van me!

Hartelijk dank voor alles reacties

[quote:51a01c0927="chonazz"] muziek was echt verschrikkelijk! maar ik moest er werken dus ja... [/quote:51a01c0927]

Ook op de white edition geweest? Black zuigt, maar white vind ik best wel goed.

[quote:51a01c0927]Hartelijk dank voor alles reacties[/quote:51a01c0927]
Graag gedaan :slight_smile:

Hallo daar

Ik heb meerdere sites gemaakt die fullscreen in de browserwindow staan. www.pepperme.com en www.we.nl zijn enkele daarvan. Je kunt de HTML gewoon bekijken om te zien hoe je het Flash-object embed. Maar als je benieuwd bent naar de mogelijkheden van Fullscreen flash moet je eens kijken naar mijn suffe hobbysite http://www.ypmits.nl. Deze maakt gebruik van positioneringen in de flashfile die dynamisch meescalen en veranderen naarmate je het scherm groter en kleiner schaalt. Erg fijn. Als je dit eenmaal ontdekt hebt ga je nooit meer terug naar embedden in een vast formaat. Alles in de site kan je gaan ontwerpen op maat van de browserwindow… niet op maat van de mogelijke schermgrootte…
Ik vindt pagina’s kleiner an 800x600 sowieso NOT DONE meer deze tijd… maar goed… ik weet hoe dat gaat met bepaalde klanten :slight_smile:

Succes