[Flash] Score's bij houden lukt niet.

Ik ben voor school bezig met een spelletje. Er komen aardappelen naar beneden vallen, die opgevangen worden met een kinderwagen, die word bestuurt met de pijltjestoetsen.

Ik heb dit gedaan:
buiten de stage heb ik een lijn getekend, die ‘mis’ heet.
In de kinder wagen, wat een button, heb ik twee lagen, de ene laag is de aardappel zelf, in de andere laag staat een onzichtbaar streepje. Want er mag alleen gevangen worden met het liggedeelte voor het kind. Dit streepje heet ‘vang2’ De gehele kinderwagen heeft de naam ‘kinderwagen’
De aardappel die naar beneden valt is een Movieclip, met 2 lagen. Zelfde geval met als met de kinderwagen, waar ik het volgende script op heb gezet;

[code:1:24e6093d37]onClipEvent (enterFrame) {
if (this.hitTest(_root.mis)) {
trace("Je liet een aarappel vallen!");
_root.misser +=1;
}
}
onClipEvent (enterFrame) {
if (this.hitTest(_root.kinderwagen.vang2)) {
trace("GEVANGEN!");
_root.score +=1;
}
}[/code:1:24e6093d37]

Ik heb een dynamic text field gemaakt met de variable ‘score’ en eentje met ‘misser’
maar er ik kan maar 1 aardappel vangen die word mee getelt.

De aardappel word naar beneden gegooit dmv dit:
[size=9:24e6093d37]credits to Konijn trouwens, ik kwam er zelf niet uit.[/size:24e6093d37]

[code:1:24e6093d37]stop();
aantalBollen = 5
for (i=1; i<=aantalBollen-1; i++) {
_root.aardappel.duplicateMovieClip("bol"+i, i+1000);
stop();
score = 0;
misser = 0;
complete=false;
end=false;
} [/code:1:24e6093d37]
en dit voor de aardappel

[code:1:24e6093d37]onClipEvent (load) {
function reset() {
this._x = 10+(random(Stage.width-(25*2)));
this._y = (Stage.height-Stage.height)-random(100)-100;
valSnelheid = random(4)+5;
}
reset();
}

onClipEvent (enterFrame) {
this._alpha = this._y*0.5;
this._y += valSnelheid;
if (this._y>Stage.height-40) {
reset();
}
}[/code:1:24e6093d37]

Wie kan me helpen?

oh ja, het lukt me ook niet om de aardappel random te laten draaien.
Het was me wel gelukt (per toeval) maar ik kon het toen niet opslaan (kut PC’s)
Ik had dit ongeveer:

[code:1:24e6093d37]
onClipEvent (enterFrame)
{
_rotation random.+= 10;
}[/code:1:24e6093d37]

Eeuwige dank voor de mensen die me kunnen helpen!

Eerst over dat draaien, dat zal niet werken omdat je de aardappel niet aanspreekt.

[code:1:3c030a0e07]
onClipEvent (load) {
function reset() {
// Creer 1 keer een snelheid van 5 tot 15
var rSpeed = random(10)+5;
this._x = 10+(random(Stage.width-(25*2)));
this._y = (Stage.height-Stage.height)-random(100)-100;
valSnelheid = random(4)+5;
}
reset();
}

onClipEvent (enterFrame) {
this._rotation += rSpeed
this._alpha = this._y*0.5;
this._y += valSnelheid;
if (this._y>Stage.height-40) {
reset();
}
}[/code:1:3c030a0e07]

En het is ook in deze onEnterFrame die moet controleren op hittest en een punt bijtelt.

Dan wordt je code dit

[code:1:3c030a0e07]
onClipEvent (load) {

function reset() {
// Creer 1 keer een snelheid van 5 tot 15
var rSpeed = random(10)+5;
this._x = 10+(random(Stage.width-(25*2)));
this._y = (Stage.height-Stage.height)-random(100)-100;
valSnelheid = random(4)+5;
}
reset();
}

onClipEvent (enterFrame) {
this._rotation += rSpeed
this._alpha = this._y*0.5;
this._y += valSnelheid;
if (this._y>Stage.height-40) {
reset();
}

if (this.hitTest(_root.hoofdSpel.paashaas)) {
// Ze aardappel
this._y = Stage.height+30;
// Update de punten
_root.hoofdSpel.puntent.aantalGevangen += 1;

&#125;

}[/code:1:3c030a0e07]

Je zal wel nog wat verwijzingen moeten aanpassen zoals dat van de punten.
Succes

PS: Je mag dan dat puntentscipt van jouw verwijderen + rotation.

heel erg bedankt.

het werkt bijna, nu ik moet alleen nog de missers bijhouden.

Nogmaals dank!