Flash text op MAC en PC verschillend?!

Ik heb met flash automatisch text ingeladen maar krijg op mac en win grote verschillen in de opmaak. Zoals bijv. met returns en tabs die niet kloppen, moet ik het anders opslaan…?

Kent iemand dit probleem? Zo ja, is hier een oplossing voor?!

thnx,

vanWoods

Welk font heb je toegekend aan de ingelopen text? Een 'device' font of een systeemfont die niet standaard op elk systeem staat? Laat je alle outlines embedden bij het publishen?

wat ik ook vaak doe is de tekst breken. Zodat je geen problemen hebt met lettertypen. Ik werk met flash mx proffesional en weet niet met welke versie je werkt. Maar met deze versie werkt dat perfect

[quote:a9ab61fd2e="tasso"]wat ik ook vaak doe is de tekst breken.[/quote:a9ab61fd2e] wat bedoel je hier precies mee??

ik had al wel iets gezien dat je ook fonts kon includen in de flash, maar dat was me nog niet gelukt (heb er ook niet veel tijd in gestoken)

het tekstvak staat op device font…

Volgens mij kan ik dynamisch in te laden tekst niet breken?? :?

Heeft het niet te maken met hoe de tekst wordt opgeslagen, als ik het .txt bestand op de mac open staat het allemaal netjes onder elkaar en als ik dit op win open in notepad dan staat het allemaal door elkaar……?

Text breken --> 'Break apart' is eigenlijk niks anders dan outlines maken. Is eigenlijk helemaal niet nodig want zodra je je movie published worden door Flash alle static fonts al outline gemaakt. Plus break apart heeft als nadeel dat als er ergens nog een typfoutje inzit die niet meer te herstellen is.

Fonts includen gaat heel makkelijk:

[img:461fe4e746]http://www.slabface.com/img/fonts_flash.jpg[/img:461fe4e746]

Zodra je dus text extern gaat inladen en die plaatst in een dynamic textkader kan je die ingeladen text elk denkbaar font meegeven, als je maar alle outlines embed bij het publishen. Op die manier ziet die text er op elke computer en systeem hetzelfde uit… :wink:

[quote:16f8b299fe="vanWoods"]het tekstvak staat op device font…

Volgens mij kan ik dynamisch in te laden tekst niet breken?? :?

Heeft het niet te maken met hoe de tekst wordt opgeslagen, als ik het .txt bestand op de mac open staat het allemaal netjes onder elkaar en als ik dit op win open in notepad dan staat het allemaal door elkaar……?[/quote:16f8b299fe]

Hoe laat je de text renderen in Flash? Als je dat als HTML doet kan je in je externe .txt bestandje HTML tags gaan gebruiken. Dus geen returns enzo in je .txt file gebruiken maar <BR>

Aan 'Break Apart' heb je niets als je dynamische tekstvelden wilt om bijvoorbeeld data uit een database in te lezen.

Ik had het probleem ook, gebruikte de Verdana als standaard font voor mijn applicatie. Maar blijkbaar is de interlinie van de Verdana anders op een pc, want op de mac was het veel kleiner. De enige oplossing lijkt mij om het font te embedden in de flash-movie zodat je onafhankelijk bent van het platform waar je flashmovie op draait. Nadeel, het is weer een aantal kilobytes aan data in je swf.

Inderdaad dynamische teskt kan je niet breken. Er is niet echt een goede oplossing voor dit probleem. Mac en pc gaan gewoon niet goed samen. Ik hou er altijd rekening mee als ik een dynamische tekst gebruik om een lettertype te gebruiken wat op beide machines beschikbaar is. Een betere oplossing zou ik in ieder geval niet echt weten. Ik zal eens kijken op flash mx hier wat op heeft gevonden.

[quote:0f13d9b2b0="Syndic"]

Hoe laat je de text renderen in Flash? Als je dat als HTML doet kan je in je externe .txt bestandje HTML tags gaan gebruiken. Dus geen returns enzo in je .txt file gebruiken maar <BR>[/quote:0f13d9b2b0]

Ik heb zelf het idee dat het ligt aan de manier hoe ik de text file opsla, ik heb net gezien dat er een aantal verschillende mogelijkheden zijn: hij staat nu op mac westers roman, ik kan ook kiezen voor unicode, unix of dos line breaks.

Als ik het text bestand open in bbedit dan ziet hij er ook weer anders uit, welk programma kan ik het beste gebruiken om deze bestanden mee te editen?

Ik bewaar altijd m'n txt bestanden als unicode utf-8. Ik heb voor het gemak een eigen online admin gemaakt in flash, die met behulp van een aantal PHP scripts toelaat om de tekst bestanden online te editen. Op die mannier ondervind je de minste problemen.

Wat me wel al overkomen is op die mannier, is dat als je diezelfde admin gebruikt op een PC, accenten en zo verkeerd worden opgeslagen. Ik heb al alles geprobeerd om dat in orde te krijgen, maar jet lukt niet.

[quote:3dc31f9a79="wout"]Ik bewaar altijd m'n txt bestanden als unicode utf-8. Ik heb voor het gemak een eigen online admin gemaakt in flash, die met behulp van een aantal PHP scripts toelaat om de tekst bestanden online te editen. Op die mannier ondervind je de minste problemen.

Wat me wel al overkomen is op die mannier, is dat als je diezelfde admin gebruikt op een PC, accenten en zo verkeerd worden opgeslagen. Ik heb al alles geprobeerd om dat in orde te krijgen, maar jet lukt niet.[/quote:3dc31f9a79]

Ik gebruik voor die accenten altijd een url-encoder dan krijg je een soort code voor het bepaalde accent die je in je tekst bestand moet plakken en dan ziet hij het goede accent of tekentje.

Zo’n online admin is dit moeilijk te maken, kan ik een voorbeeld zien?

[quote:b93c3c2b32="tasso"]Inderdaad dynamische teskt kan je niet breken. Er is niet echt een goede oplossing voor dit probleem. Mac en pc gaan gewoon niet goed samen. Ik hou er altijd rekening mee als ik een dynamische tekst gebruik om een lettertype te gebruiken wat op beide machines beschikbaar is. Een betere oplossing zou ik in ieder geval niet echt weten. Ik zal eens kijken op flash mx hier wat op heeft gevonden.[/quote:b93c3c2b32]

Font is prima alleen heb ik problemen met tabs en regelafstanden en returns die reageren anders op pc en mac.

In flash zitten drie standaard font types _sans _serif _typewriter

dit lijkt beperkt maar is prima aan te raden voor bodytekst. dat houdt in dat je nooit verschil krijgt in body tekst. (deze drie staan meestal oneraan je font lijst)

Het enige verschil dat op kan treden is wanneer een gebruiker zijn lettertype’s groter heeft staan in zijn algemene voorkeuren van zijn browser (tik maar eens appeltje + of appeltje -)