Het oudje (G3 266,[url=http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g3/stats/powermac_g3_266_mt.html]Gossamer[/url], op 10.2.? en 9.?) van een vriendin wilde niet meer opstarten...
Haar ervaringen: grijs scherm met vraagteken-schijfje. Daarna met opstartCD 10.2 starten: zelfde vraagteken, na een poosje verscheen OSX opstartlogo met bekende grijze draaier en na 10 minuten wit scherm met “unexpected error: exit node 138”. Hierna heeft ze het beestje bij mij gebracht.
Mijn ervaringen: na opstarten geen beeld, op een enkel flikkerend beeld na. ik zag in de flikkeringen wel het opstart-logo (géén vraagteken…), een blauw beeld en uiteindelijk een grijs X-opstartscherm met een of andere error boven in beeld, maar helaas onleesbaar doordat het beeld heel sporadisch een nanoseconde flikkerde. Ook nvram resetten middels O-F-option-cmd (wat ik ‘blind’ moest doen) hielp niet.
Het leek mij dat de videokaart of grafische kaart is gestorven of niet meer functioneerd. Dus kast open, de ingebouwde videokaart (rage dacht ik) kon ik niet verwijderen en opnieuw plaatsen. Een videokaart (stealth II uit een PC, tsja 'k heb geen andere) in een PCI-sleuf deed niets (of werd niet herkend) na herstart.
Wat kan ik verder doen, 't is weliswaar een oud beesje, maar hij zit wel bomvol RAM (768ofzo), dus nog wel de moeite waard …