flikkerend beeld op een Gossamer G3 (exit node 138)

Het oudje (G3 266,[url=http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g3/stats/powermac_g3_266_mt.html]Gossamer[/url], op 10.2.? en 9.?) van een vriendin wilde niet meer opstarten...

Haar ervaringen: grijs scherm met vraagteken-schijfje. Daarna met opstartCD 10.2 starten: zelfde vraagteken, na een poosje verscheen OSX opstartlogo met bekende grijze draaier en na 10 minuten wit scherm met “unexpected error: exit node 138”. Hierna heeft ze het beestje bij mij gebracht.

Mijn ervaringen: na opstarten geen beeld, op een enkel flikkerend beeld na. ik zag in de flikkeringen wel het opstart-logo (géén vraagteken…), een blauw beeld en uiteindelijk een grijs X-opstartscherm met een of andere error boven in beeld, maar helaas onleesbaar doordat het beeld heel sporadisch een nanoseconde flikkerde. Ook nvram resetten middels O-F-option-cmd (wat ik ‘blind’ moest doen) hielp niet.

Het leek mij dat de videokaart of grafische kaart is gestorven of niet meer functioneerd. Dus kast open, de ingebouwde videokaart (rage dacht ik) kon ik niet verwijderen en opnieuw plaatsen. Een videokaart (stealth II uit een PC, tsja 'k heb geen andere) in een PCI-sleuf deed niets (of werd niet herkend) na herstart.

Wat kan ik verder doen, 't is weliswaar een oud beesje, maar hij zit wel bomvol RAM (768ofzo), dus nog wel de moeite waard …

Lijkt dit er op? http://discussions.info.apple.com/WebX?14@91.Wd27aw4rpFk.3@.68943276

Ik had laatst ook problemen met een beige G3/300 met 10.2.8. Steeds als ik een classic programma opende ging ie op zwart. Na wat gespit in de Apple discussieforums vond ik een mogelijke oplossing en ben ik voor het eerst in de terminal gedoken. Nadat ik de twee regeltjes die me werden aangeraden had ingevoerd en na een restart was het probleem over.

(edit ) dat laatste vond ik overigens hier http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25564.

Het vervangen van de batterij op het moederbord wil bij een aantal modellen ook nog wel eens helpen

[quote:d89530b831="Liam"]Lijkt dit er op? http://discussions.info.apple.com/WebX?14@91.Wd27aw4rpFk.3@.68943276

Ik had laatst ook problemen met een beige G3/300 met 10.2.8. Steeds als ik een classic programma opende ging ie op zwart. Na wat gespit in de Apple discussieforums vond ik een mogelijke oplossing en ben ik voor het eerst in de terminal gedoken. Nadat ik de twee regeltjes die me werden aangeraden had ingevoerd en na een restart was het probleem over.

(edit ) dat laatste vond ik overigens hier http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25564.

Het vervangen van de batterij op het moederbord wil bij een aantal modellen ook nog wel eens helpen[/quote:d89530b831]

Dankje, Liam, maar ik kan helemaal niets doen met de terminal, aangezien ik niet in het systeem kan komen omdat ik niets kan zien (geen beeld). Misschien zou ik de terminalcommando’s blind in Safe Mode (cmd - s) kunnen proberen?
Bovendien flikkert 'ie sporadisch, ipv enkel en alleen een zwart (of blauw) scherm… dus 't is wel iets anders waarschijnlijk.
Ennuh, een batterij op een moederbord vervangen, hoeveel kost dat, en hoe doe je dat?
Morgen ook even andere monitoren uitproberen, wie weet…

bedankt, blijf benieuwd.

Batterij kost dacht ik één of twee tientjes. Gewoon het dekseltje van de batterijhouder af en de nieuwe er in. Als een Mac van het lichtnet af is maakt hij gebruik van de batterij om de klok en allerlei instellingen te kunnen onthouden. Na een batterijwissel staat o.a. de datum dus fout.

hé, is er nog iemand anders hier dan Liam - niet dat hij niet gezellig is, maar dit begint toch 'n beetje 'n privéchat te worden.. (let niet op mij, bovenstaand is geheel off-topic en doet nergens toe)

@ Liam - zo’n flikkerend scherm (gemm. ééns per 1/2 minuut een flikker maar erg onregelmatig, de flikkering zelf is ook erg onregelmatig qua lichtintensiviteit: soms 'n fractie, soms 'n hele seconde, soms met rare diagonale zwarte banen), kan dat überhaupt iets met een batterij te doen hebben? Moet dat niet bijna op een loszittend contactje oid duiden?

(YESS, 'k ben ook hardcore)

Ja , dat vroeg ik me ook al af.. ik lijk je sowieso te achtervolgen vanavond. Maar je bent bijna van me verlost, het wordt tijd dat de zonwering m'n stereoschermpjes gaan afdekken.

In de tijd dat ik een LC had deed ie wel zoiets met een batterij die bijna leeg was. Ik kan me vooral de diagonale strepen herinneren. Maar van andere modellen weet ik dat door een andere manier van schakelen de afhankelijkheid van de batterij minder groot was. Die Gossamer is toch ook een beige model? Die is er wel gevoelig voor dacht ik. Op het Apple forum werd het volgens mij ook nog wel aangestipt, als ik jou was zou ik daar toch nog even zoeken.
Hang me nergens aan op, voor hetzelfde geld is het een heel ander probleem, maar het vervangen van die batterij is niet zo duur en moet bij een oude Mac toch een keer gebeuren. Als het probleem dan nog blijft weet je tenminste waardoor het niet komt

Hmm, mij lijken twee tijdelijk-niet-functionerende monitoren ook wel wat... maar ondanks de achtervolging wel erg fijn van al die nuttige info.

Gossamer is inderdaad een beige model? maar wel een G3, zeker geen LC… De diagonale strepen zijn eigenlijk meer zwarte vlekken die niet ‘verlicht’ zijn tijdens een ‘flikker’.
Maar hoedanook - waar kun je dat soort batterijtjes aanschaffen, en waar vind ik meer info over hoe het eruit moet zien en welk type ik moet hebben?
Dank in voorraad