Flikkerend Powerbook scherm

Ik heb al enige tijd last van een flikkerend Powerbook scherm. Af en toe, als ik zit te werken, gaan eerst sommige kleuren raar doen (die kleuren worden paars)... vervolgens gaan sommige verticale lijnen flikkeren om vervolgens heel mijn scherm te laten flikkeren. Met wat ik uitgevonden heb kan ik eigenlijk geen conclusies trekken:

1. Als ik een externe monitor aan mijn powerbooki hang, dan ziet het beeld daarop er wel perfect uit. Dus lijkt mij geen videokaart probleem.
  2. De flikkering begint geheel willekeurig. Niet wanneer ik de hoek van het scherm heb verandert, niet wanneer ik de powerbook heb verplaatst.
  3. Wanneer ik de Powerbook reset zijn de flikkeringen (voorlopig) weg. (dus lijkt me geen probleem met connectie computer <-> monitor).

Weet iemand wat er aan de hand is? Las hier ergens op het forum dat het een probleem kon zijn met het moederbordbatterijtje, dat ik die moet vervangen… het klopt dat dat batterijtje niet werkt (wanneer ik mijn accu verwissel, moet ik de tijd opnieuw instellen)… echter is het serieus waar dat daar mijn beeldscherm van kan gaan flikkeren, vanwege zo’n defect batterijtje? Leek mij sterk.

Ik heb dat ooit bij een iMac DV G3 gehad, en daar is toen een RGB kabel in vervangen. Ik weet niet of het in je PowerBook ook precies zo werkt, maar lijkt mij ook iets met een kabel / connector-probleem. Ik weet niet of je nog garantie hebt, maar het zal wel weer een prijzige reparatie zijn.

Misschien kun je er gewoon een keer een paar tientjes tegenaan gooien door 'm naar een MacRepair achtig iets in de buurt te brengen en te vragen of zijn in elk geval het probleem voor je kunnen vaststellen, dan kun je altijd kijken of dat misschien ook zelf te vervangen / repareren is.

Succes man…

Ik heb een iMac G5 en een 17" powerbook die beide hetzelfde probleem hebben gehad. Beide zijn teruggegaan naar de winkel en de schermen zijn beide kosteloos vervangen.

ik heb dat zelfde probleem, en ik denk dat hiet iets met de "shielding" van een kabeltje te maken heeft, zo flikkert het scherm aan zienlijk erger als ik via bluethoot een bestandje overstuur...

Draadje los in het scharnier? Daar hadden voorheen iBooks ook wel eens last van.

Bij de powerbook loopt de kabel door het schanier ipv langs het scharnier zoals bij de iBook, dus een draadbreuk is iets onwaarschijnlijker. Je kan prioberen om het PRAM te resetten (opstarten met command+option+p+r ingedrukt en dit ingedrukt houden tot er 3 chimes zijn geweest). Mocht het nou hardwarematig zijn, dan zijn er een paar plaatsen waar het fout kan gaan: - Moederbord, minder waarschijnlijk maar blijf een optie - Kabel naar het display, groot probleem deze is alleen icm lcd panel te krijgen - Kabel naar het inverter board, vervangbaar - Het inverter board Mocht je powerbook nog in waranty zijn dan zou ik hem zeker naar een ASP brengen. Zo niet probeer dan eerst PRAM te resetten en uit te sluiten of het het moederbord of LCD is, deze repairs zijn nogal kostbaar.

Succes, grt Ronnie

Als je nu hoort dat het meer dan 300 euro gaat kosten .. overweeg dan apple care tweedehands te kopen ... scheelt je 100 euro, en je gewone reparatie kosten.

Hier het zelfde, min of meer.

het scherm van MacBook flikkert af en toe hinderlijk, dan weer een uur of langer niet. Ik heb geen verband met externe invloeden gevonden (bewegen, temperatuur, opstarten). Wel 50 minuten met AppleCare aan de telefoon gezeten en echt alles geprobeerd: PRAM resetten, van DVD booten, alle denkbare instellingen gewijzigd maar niets helpt.

Na de eerste EFI update (voor de ventilator) werd het nog mooier: een scherm met alleen maar verticale gekleurde strepen die langzaam donkerder werden. Rebooten ging alleen nog maar na PRAM zappen na iedere reboot.

En nu wordt de EFI update van afgelopen week gewoon niet herkend.

Ik ga 'm maar eens langs brengen bij een ASP zolang ik nog in de garantie zit.

@ joesixpack: weet je inmiddels wat het probleem was?

misschien wel leuk om eens te proberen hem op een ander scherm aan te sluiten. dan kun je elk geval zien of het nou daadwerkelijk het scherm of de kabel is of gewoon de machine zelf. hardware test kan ook wel makkelijk zijn

Zoals je kon zien had ik al een extern beeldscherm aangesloten... die deed het wel perfect. De hardwaretest zag alleen een probleem met 1 van mijn geheugenmodules. (zou dat het probleem zijn???)

zou kunnen... door een gewone geheugen module wou ook een keer de G3 imac van mijn vriend niet starten... na er twee oude bankjes in te stoppen ratelde hij rustig door. kortom je weet het maar nooit, je kan het proberen

Mijn macbookje vertoont de laatste tijd ook wat rare flikkeringen van het gehele scherm kan het zeker goed zien als ik in een donkere omgeving werk.

ik weet niet of er inmiddels wat meer info is over dit probleem… ishet aan te raden om trug te gaan met mijn macbook?

en joesixpack wat zei ASP??

Ik ondervind sinds gisteren hetzelfde probleem op mijn half jaar oude macbook. Het vindt vooral plaats wanneer ik de macbook net heb opgestart. Ik heb vandaag ook al een rij dode pixels ontdekt die er gisteren nog niet was... Is dit een teken dat mijn scherm dood aan het gaan is?