Folder drukken in Polen. Wat voor problemen krijg ik?

Een klant wil zijn -door mij in Indesign CS1 opgemaakte- (Poolse) folder laten drukken in Polen. Ik mag het aanleveren als 'certified pdf'. Ik word daar ietwat nerveus van. Communicatie met de drukker gaat niet, want die spreekt geen woord over de grens. Hebben ze in Polen ook gewoon 'euroscale Coated-inkt? En het certified-pdf verhaal geldt toch alleen voor NL en B? Is een gewone High Res pdf dan ook goed?

Ik denk dat cPDF juist in dit soort omstandigheden alleen maar goed is. Vervelend is gewoon dat jij geen zicht hebt over het drukwerk. Ook jij krijgt straks een leuk of een minder leuk cadeau van die drukker. Ik hoop dat de klant weet dat jij geen enkele vorm van aansprakelijkheid accepteert als de boel in Polen misgaat. Garantie tot aan de deur.

Ik heb pas ook moeten aanleveren aan een poolse drukker, omdat de klant het zo goedkoop vond. Het moest ook cPDF zijn, alleen ze wisten niet welke cPDF specificaties, als het maar cPDF is. :cry:

Ik heb toe aangeleverd als commercial cmyk en dat is goed gegaan. Maar wat Bjorn zegt is waar, geen aansprakelijkheid.

Succes!

Wijs hem even op het volgende:

Als jou klant het drukwerk inkoopt is hij zelf verantwoordelijk voor de controle kwaliteit en risico, en kan jou niets worden gemaakt als het mis gaat, al laat hij het drukken in Hakkietjakkie.
Gewoon volgens de leveringsvoorwaarden van KVGO of BNO.

Wat ik wel zou doen is even bij de bestanden aangeven volgens welke profielen het bestand is vervaardigd. Die kunnen dan reageren of negeren. Als jij geen specs krijgt waarschuw je hem voor de risico’s. Als het dan toch weinig kost is het ook niet zo erg als het mis gaat toch…?

Als hij verstand heeft van drukwerk inkopen weet hij wat hij moet doen en wat te controleren, als hij dat niet weet loopt hij risico, simpel houden.

SheetCmyk3_v2 voor full color of sheetSpotHiRes_3v2 voor steunkleuren. Problemen? Gebruik DISTILLER om je cPDF te maken. Ga niet exporteren (ivm fontproblemen). Laat anders je klant communiceren met de klant, geef hem de CD met kleurenprints. Mogelijke problmeen? Levertijden heb ik wel meegemaakt. Die drukker verstond onder DEADLINE 'ogeveer rond die week afleveren'. Later moesten we het ophalen!!! Maar onderschat ze niet hoor. Dat is alweer een paar jaar terug en het gaat hard de goede kant uit daar. Ik heb altijd gewoon aangeleverd alsof het in West europa gedrukt zou worden. Ook voor landen als China. Die zijn zowieso helemaal gericht op West europa. Succes! Laat het horen hier...

Klopt, ik heb eens twee illustraties moeten maken waar fotografie in verwerkt was die met zeefdruk (!) op hout gedrukt werden. Dit ging allemaal naar China. Ik hield mijn hart vast maar het resultaat mocht er zeker zijn. Jammer dat dit product uiteindelijk niet op de markt is gekomen.

Nou mensen, bedankt voor alle tips. Ik heb 'm zonet via ftp als high-res-pdf gestuurd en heb idd een "instructions" tekstbestand meegestuurd om mezelf in te dekken. Op hoop van zegen dan maar. Ik laat nog wel horen wat ervan geworden is...

Tja, nu issie gedrukt en kijgen we van de klant te horen dat de voorkant 'te donker' is (wij hebben nog geen bewijsexemplaar gezien)... :x

Tja, vroeger leverden we een proef bij....

Ik zou ook altijd een kleurproef op druk-substraat (papiermateriaal dat je drukt/oplagepapier) bijleveren, gezien ik ook wel eens heb meegemaakt dat het anders kan. In Polen en Tjechië zijn er wel bedrijven die goede drukpersen hebben staan, alleen wordt er heel vaak onderling gecombineerd. (dus drukorders gecombineerd, waardoor op kleurkomen over het aantal verschillende ontwerpen moet worden gezien over het geheel en niet meer 1 op 1).

Let er svp op KVGO richtlijnen naar mijn weet alleen voor NL geldig zijn. Tevens neem ik aan
dat je als creatief goed voorzien bent van Algemene Voorwaarden om je in te dekken voor
derden etc. Want dit kan soms veel geld kosten en communicatie naar Polen zal denk ik niet al
te soepel verlopen.

[quote:7b6d0fe39e="decibel"]Tja, nu issie gedrukt en kijgen we van de klant te horen dat de voorkant 'te donker' is (wij hebben nog geen bewijsexemplaar gezien)... :x[/quote:7b6d0fe39e]

Jaja. Die ging voor de centen naar Polen, maar wil wel 1e klas kwaliteit. Daarnaast klinkt het me als een ‘zeik-truukje’ in de oren. "Misschien kunnen we wel korting krijgen! Niet geprobeerd, is altijd mis, hi hi hi! " Zeker een retailer?

Je had het helemaal dicht kunnen timmeren met een softproof. Was die er? (hoop van wel, dan heb jij alles gedaan. Wij staan sowieso nooit garant voor drukwerk van klanten die ‘zelf een drukker kennen of aanraden’. Staat zelfs in de voorwaarden, geloof ik… )

[quote:e30780badd="WOZ"] " Zeker een retailer? Je had het helemaal dicht kunnen timmeren met een softproof. Was die er? (hoop van wel, dan heb jij alles gedaan. Wij staan sowieso nooit garant voor drukwerk van klanten die 'zelf een drukker kennen of aanraden'. Staat zelfs in de voorwaarden, geloof ik... )[/quote:e30780badd] Nee, integendeel: een wereldwijd opererende producent... :x En idd alles moet snelsnel per ftp naar Polen, dus die drukker heeft nog niet eens een kleurenproef gezien (overigens was er wel al de kleurenfolder van vorig jaar met dezelfde foto voorop)... Maar godzijdank regelt klant alles met de drukker, dus ook de betaling. Dat vechten ze maar mooi met mekaar uit! :evil:

[quote:99ab8540c8]Folder drukken in Polen. Wat voor problemen krijg ik?[/quote:99ab8540c8] [b:99ab8540c8]Alle[/b:99ab8540c8] :evil:

Oost-Europa onderschatten is jezelf in de voetschieten, Zora. Het gaat daar echt retesnel.

Als de drukker fatsoenlijke proef had gekregen had je meer kans op een beter resultaat.

[quote:f82f730b2f]Als de drukker fatsoenlijke proef had gekregen had je meer kans op een beter resultaat.[/quote:f82f730b2f]

De mentaliteit van de klant tegenwoordig… :frowning: je maakt het steeds vaker mee: laat die proef maar zitten, scheelt weer geld. En dat terwijl ik in eigen huis digitale contract proeven met verschillende papier simulaties voor een zeer acceptabele prijs kan maken. Ik neem dan ook direct afstand van de verantwoordelijkheid van het eindresultaat als dat gezegd wordt. Het is eigenlijk een wonder te noemen dat het nog zo vaak goed gaat…

"Ik maak zelf wel een proef op de printer van de zaak...." :|

Edoch... zelfs het meesturen van een fatsoenlijke inkjetprint kan een hoop ellende besparen. De inkjets kan ik nooit als 'proef' verkopen en noem ze dan ook referentieprint. Máár ze zijn (perceptueel) dik in orde! M'n systeem is uiteraard goed afgesteld en ingeregeld (ColorManagement).

[quote:d01d2ace2a="WOZ"]Oost-Europa onderschatten is jezelf in de voetschieten, Zora. Het gaat daar echt retesnel.

Als de drukker fatsoenlijke proef had gekregen had je meer kans op een beter resultaat.[/quote:d01d2ace2a]
Ik ben al afgeschoten als graficus in Nederland.

? Begrijp m niet?

Enig idee hoe de toestand is als DTP-er op de arbeidsmarkt :??