folders overnemen uit m'n PC

Hoe kan ik op een eenvoudige manier aan mijn folders geraken op m'n PC via m'n PB? Vermoedelijk zal ik een netwerkje dienen aan te leggen met een kabel, maar daar ik een leek ben op dit gebied is alle hulp welkom...

Vertel eens meer: heb je een router? Zoniet, dan is de volgende oplossing ook wel makkelijk: doe een firewire kabeltje tussen je Powerbook en PC. Start je Powerbook op met het inhouden van de T-toets. Vanaf nu ziet je PC jouw Powerbook als een externe harddisc. Als ik me niet vergis heb je voor die laatste oplossing wel het programma MacDrive nodig.

Heb een router, maar zoals jij het hier beschrijft lijkt mij dit wel een fluitje ve cent. Waar kan ik dat programma MacDrive vinden?

Bestaat er ook een oplossing met een netwerkkabel?

Misschien wat flauw, maar er zijn sowieso drie dingen die je kunt doen: 1. In de Finder in de menubalk bovenin je scherm klikken op 'Help' en dan gaat er een wereld voor je open. Of; 2 . [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=netwerk+mac+pc&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]Hier[/url], [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=mappen+delen+mac+pc&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]hier[/url] of [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=bestanden+delen+mac+pc&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]hier[/url] kijken. Of; 3. Op de [url=http://search.info.apple.com/?search=Go&lr=lang_en&kword=&q=share%20folders%20mac%20pc]Support site van Apple kijken[/url].

Ook als je begint een Mac te gebruiken is het verstandig om eerst even goed te kijken en na te denken over wat je al ‘hebt’ aan hulp.
Hoewel het echt niet altijd en in alle gevallen even briljant is, kun je echt wel hebben aan de standaard helpfuncties.
Veel Mac-gebruikers, switchers of niet, stellen hier toch vragen waar ze het antwoord eigenlijk al lang hadden kunnen weten.
[size=7:0bb53db5fc]Sorry hoor, soms wordt het even te veel :wink:[/size:0bb53db5fc]

heb zowat het hele forum uitgepluisd maar geraak niet verder...

• heb in m’n pc een nieuwe map aangemaakt en deze voorbereid voor delen
  • sluit een crosskabel aan tussen m’n PB en m’n Philips ADSL Router
  • klik op m’n PB (Tiger)op Finder en zie enkel volgende:
    Over Finder
    Voorkeuren
    Leeg prullenmand
    Leeg prullenmand veilig
    Voorzieningen
    … Wie helpt mij?

Volgens je sig heb je een IPod met 60 GB aan ruimte. Volgens mij is het verreweg de makkelijkste manier om alles even daarop te zetten. Niets gedoe met instellingen, routers en kabels, gewoon even via de Ipod.

[quote:07932e7f16="dualband"]heb zowat het hele forum uitgepluisd maar geraak niet verder...

Over Finder
    Voorkeuren
    Leeg prullenmand
    Leeg prullenmand veilig
    Voorzieningen
    … Wie helpt mij?[/quote:07932e7f16]
    U klikt op finder in het Dock. U klikt op Netwerk. Daartussen zou u ergens de naam van uw gedeelde map of uw netwerkomgeving of zoiets zien (een gelijkaardig icoontje als het netwerkicoontje, kan ook in een map zitten onder Netwerk). Dubbelklik erop en de rest volgt uit zichzelf.

Soms kan het zijn dat finder uw computer niet direct vindt. De snelste methode is: zoek het ip-adres van uw pc: via start>programma’s>bureauprogramma’s>opdrachtpromtp (of DOS-prompt of zoiets) en typ daarin ipconfig en druk enter. Uw ip-adres kunt u aflezen.

Op uw mac, klikt u op Finder in het Dock, klik dan in de menubalk op Ga > Verbind met server. Als serveradres vult u in: smb:[i:07932e7f16][/i:07932e7f16]//[i:07932e7f16]ip-adres[/i:07932e7f16]/[i:07932e7f16]naam gedeelde map[/i:07932e7f16]

Het best is dat u in Windows bij de instellingen om een map te delen geen spaties gebruikt in de mapnaam.

gebeurd écht niets hoor...Klik op "netwerk" op m'n PB en dan.... niets...

Herhaal dus m’n vraag : hoe kan ik draadloos met m’n PB op m’n pc?

157 x gelezen en geen reacties??? Waar zijn de échte Mac-kenners?

[quote:4086e3b6e7="dualband"]157 x gelezen en geen reacties??? Waar zijn de échte Mac-kenners?[/quote:4086e3b6e7]

Ik ben totaal geen echte mac kenner, ben zelf nog een switcher, ben zelfs nog niet over, maar er is wel reeds een heel eenvoudige oplossing gegeven. uw Ipod photo… 60 Gig, daar kan je wel al redelijk dat folders mee overzetten zeker ?

Via een ethernetnetwerkje: Onder het blauwe Appeltje linksboven op je beeldscherm naar: • Systeemvoorkeuren > Netwerk > Configuratie netwerkpoorten. Check hier of 'Ingebouwd ethernet' aangevinkt is. • Systeemvoorkeuren > Delen > Voorzieningen. Zorg er hier voor dat 'Bestandsdeling' en 'Windows-deling' aangevinkt zijn. • Via Findervenster naar Netwerk. Aanklikken. Als het goed is komt jouw pc (indien aan en aangesloten op het netwerk) nu ergens in de lijst voor. Soms moet ik eerst even terugklikken naar een andere map en dan weer naar Netwerk. Succes met proberen.

[quote:7d9382058c="dualband"]heb zowat het hele forum uitgepluisd maar geraak niet verder...

• sluit een [b:7d9382058c]crosskabel[/b:7d9382058c] aan tussen m’n PB en m’n Philips ADSL Router
    Over Finder
    Voorkeuren
    Leeg prullenmand
    Leeg prullenmand veilig
    Voorzieningen
    … Wie helpt mij?[/quote:7d9382058c]

Veel weet ik niet van mac’s, maar volgens mij moet je alleen tussen 2 computers een crosslinkkabel gebruiken, en tussen een computer en een router een ‘normale’ utpkabel.

[quote:d3b38ea0cf="GebradenKip"]Veel weet ik niet van mac's, maar volgens mij moet je alleen tussen 2 computers een crosslinkkabel gebruiken, en tussen een computer en een router een 'normale' utpkabel.[/quote:d3b38ea0cf]

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar je hebt gelijkt. Die cross-cable is geen goed idee om tussen je router en PB te zetten.

@dualband:

Nog iets: je vraagt je wel af wie hier een echte mac kenner is om zo je probleem snel op te lossen, maar je laat al twee keer een oplossing liggen:

Gebruik je iPod als je echt geen andere oplossing kunt gebruiken! Dit is heel simpel: data van pc op de iPod -> kabeltjes aan je PB hangen -> data van iPod naar PB -> klaar -> berichtje posten dat het gelukt is -> koffie zetten -> trost op de bank zitten omdat het je gelukt is.

:stuck_out_tongue:

Opmerkingen: - Een crosscable heb je NIET nodig op een moderne Mac naar een andere Mac of PC; hij herkent zelf de configuratie en zal zo nodig softwarematig 'crossen', dus een standaard straight cable is ok. - Kijk eens in deze topic, op het moment één regel boven deze: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=38905 - Netfox: FireWire Target Mode wordt NIET door Windows ondersteund! Dus jou tip gaat helemaal niet werken!

[quote:8d6bcc346a=“dualband”]Herhaal dus m’n vraag : hoe kan ik draadloos met m’n PB op m’n pc?[/quote:8d6bcc346a]
Ik zou niet de vraag herhalen, want de antwoorden zijn duidelijk geweest. Het is allemaal vrij simpel, maar je moet wel aan een paar instellingen denken; ga het maar eens ff uitzoeken & proberen, dat is best leuk & leerzaam.

als het kleine bestanden( tot 2 mb) zijn , zend ze gewoon via email naar een postadres dat enkel op de pc is gecreeerd . dan komen ze automatisch binnen op de pc . Ofwel via een externe harde schijf zoals de Ipod of een andere schijf USB 2 Firewire ; zoals de anderen ook hebben aangehaald Als het continue moet gebeuren :

Wij gebruiken PC macLAN maar dat kost wel een 200 250 €.
Dat is een echte link van PC naar Mac .
Sukses

[quote:44f18bc656="BenHVL"]Wij gebruiken PC macLAN maar dat kost wel een 200 250 €. Dat is een echte link van PC naar Mac . Sukses[/quote:44f18bc656] Volledig onnodig, en dus een verspilling van geld (in de latere versies van Mac OS X)!!! Samba (SMB) is ingebouwd.

[quote:3da93a4b71="dualband"]heb zowat het hele forum uitgepluisd maar geraak niet verder...

Over Finder
    Voorkeuren
    Leeg prullenmand
    Leeg prullenmand veilig
    Voorzieningen
    … Wie helpt mij?[/quote:3da93a4b71]

volgensmij moet er een gewoone kabel tussen de router en de pb ipv een crosskabel