Font beheer

Zou iemand mij kunnen vertellen welke fonts ik minimaal in OS X moet installeren. Heb nu erg veel problemen doordat ik de standaard meegeleverde helvetica heb vervangen door een postscript versie. Ik wil terug naar de standaard fonts, en dat zo minimaal mogenijk. de rest van de fonts via een font beheer programma. gebruik nu Suitcase.

Alvast bedankt…

Ik heb het op deze manier opgelost :

1. Alle userfonts weggegooid uit de map fonts
  2. Wanneer ik de hoofd library map open en dan de fontsmap staan er bij mij heel wat in, MAAR wat jij nu zou moeten doen is deze fonts één voor één deactiveren via fontbook, wat een standaard ‘suitcase’ is voor os 10.3

servir frais

[quote:49f063f4ab="dasilster"]Zou iemand mij kunnen vertellen welke fonts ik minimaal in OS X moet installeren. Heb nu erg veel problemen doordat ik de standaard meegeleverde helvetica heb vervangen door een postscript versie. Ik wil terug naar de standaard fonts, en dat zo minimaal mogenijk. de rest van de fonts via een font beheer programma. gebruik nu Suitcase.

Alvast bedankt…[/quote:49f063f4ab]

Toch zou het moeten kunnen wat jij doet (Helvetica vervangen door Postscript versie)
Sterker nog, het is een goed idee om de Helvetica en Helvetica Neue te vervangen om problemen te voorkomen.

Maar ik ben er ook nog niet precies uit hoe het te doen.
Ik heb met Fontbook alle fonts uitgezet, op de bekende “stedenfonts” (Chicago, Monaco, Geneva New York etc na en Helvetica en Symbols.)
Daarna Fontbook en de Fontbook voorkeuren weggegooid om daarna met Fontagent-pro alleen de lettertypes erin te zetten die ik wil (dus geen Trebuchet en Comic sans etc)
Maar ik bleef problemen houden. De Arial bijv kon ik met FAP niet uitzetten, die werd vanzelf weer geactiveerd. Ook de diverse Aziatische fonts, die ik nooit zal gebruiken, raakte ik maar niet kwijt. Sommige programma’s van de CS wilden niet meer opstarten. Dus toen Acrobat, Indesign etc weer opnieuw geinstalleerd. Uiteindelijk heb ik tot drie keer toe een heel nieuw systeem moeten installeren, alsmede de Adobe CS. Toen ben ik er maar mee opgehouden.

Mac OSX bewaart zijn fonts in zeker 6 plaatsen. Daarnaast maakt FAP ook nog mapppen aan. Ook de Adobe CS bewaart fonts in meerdere plaatsen. Microsoftprogramma’s hebben er ook een handje van je systeem te vervuilen.

Ik heb me er voorlopig maar mee verzoend dat het fontmanagement in OSX nog niet helemaal ideaal is (understatement van het jaar) Dus nu zit ik toch elke keer maar weer door een ellenlange lijst van ellendefonts te scrollen.

Wel vreemd dat niemand me kan vertellen hoe dit op te lossen. Zelfs de makers van Font Agent Pro (Insidersoftware) konden me niet wijzer maken.

Fontbook is de enige manier om systeemfonts blijvend te deactiveren en ik heb helemaal geen fontproblemen meer... ik heb gewoon bijna alle fonts op een externe hd, buiten de speciale systeemfonts van apple zelf, die nog steeds op de hd zijn gelocaliseerd.

voorts staat de functie autoactivation NIET aan, heb je meer last van dan iets anders, dus telkens handmatig fonts activeren maar het is een kleine moeite en weegt niet op tegen de troubles die je ander hebt.

tim