Font Book

Hi mensen,

Ik ben in het bezit van zo’n 2000 verschillende lettertypes. Nu zou ik graag een fontboek aanmaken zodat ik gemakelijk door het boek (op alfabet) kan bladeren als ik eens een keer een lettertype moet opzoeken of uitzoeken. Ik gebruik Suitcase X1.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken? Moet ik dan steeds alle lettertypes ‘laden’? En moet ik dan via Indesign de lettertypes toewijzen en vervolgens printen of kan dit makkelijker?

Elke suggestie is welkom en dank voor het meedenken.

Groet,

Remco

Ale lettertypes laden lijkt mij niet zo'n goed idee. Dat zijn er wel erg veel voor zo'n lekker programma als suitcase.

Dan zit zijn ‘‘koffer’’ erg vol.

Nog maar niet te spreken over alle conflicten die je dan krijgt tussen de lettertypes.

Je hebt een mooi programma daarvoor die dat helemaal voor je doet.

Even vergeten hoe het heet, de volgende die geeft je vast het antwoord.

Er zijn eigenlijk maar 2 fontbeheerprogramma's voor professioneel gebruik, en volgens sommigen (inclusief ikzelf) zelfs maar 1 :) Een programma als Fontbook (wat bij OSX zit) moet je éigenlijk niet gebruiken als je een fontcollectie hebt.

[b:4dfa11adf7]Suitcase[/b:4dfa11adf7]
Programma voor je fontbeheer. Lang niet goed geupdate, en behoorlijk traag
zodra je een berg fonts hebt

[b:4dfa11adf7]Linotype Fontexplorer[/b:4dfa11adf7]
iTunes-achtig programma voor het beheer van je fonts. Stúkken sneller dan Suitcase.
Ik zit hier met dit programma, met 20.000 fonts ingeladen. Gemiddeld heb ik er zo’n
300-400 aan staan, maar ik kan altijd gewoon voorvertoningen zien van andere fonts
(in het programma zelf). Dit werkt ook met Suitcase overigens.

ben bang van wel ja, zo hebben wij ooit, in n grijs verleden ook een map met zo'n beetje alle 'toenmalige' aanwezige fonts in n boekwerkje verwerkt, hele alfabet uittypen, onderkast/kapitaal, cijfers en dan per font indelen, ook de cursieven niet vergeten, omdat hier nogal eens afwijkende letters in kunnen zitten. :evil: :evil:

Misschien heeft iemand een andere tip/programma hiervoor, zo niet…succes de komende tijd.

P.S. het helpt je wel in je fontkennis dan, als iemand je dan vraagt wat voor font het is, is de kans groot dat je hem gelijk met je kennis om de oren slaat

Er is hier een programma voor die dat helemaal doet. Map toewijzen waar alle fonts in staan en de rest gaat helemaal vanzelf. Heb het zelf ook een keer gebruikt, alleen de naam ben ik kwijt. Het is er wel, dus heb nog ff geduld, voordat je het allemaal handmatig doet.

Ik wacht het af want zoals Nookie ook al schreef; als ik alles in Suitcase moet laden is het risico van conflicten ook wel groot. Overigens wil ik ze niet alle 2000 tegelijk laden maar bijvoorbeeld alle font's onder de letter 'A' vervolgens 'B' enzo verder. Echter ik heb ook nog zo'n 1000 'Handwriting's' (minder belangrijk). Uiteindelijk wil ik dan ook de 'Schreven' en de 'Schreeflozen' in aparte mappen doen.

Het OSX programma ‘Fontbook’ gebruik ik inderdaad niet. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet gemotiveerd ben om nog een ander programma aan te schaffen wat min of meer het zelfde is als Suitcase want daar ben ik wel tevreden over ondanks dat Linotype Fontexplorer (wellicht) beter is…

Ik wacht met geduld af… (en een aantal met mij denk ik)

Remco

Linotype Fontexplorer is hartstikke gratis :D En de mogelijkheden in dat programma zijn ook veel beter (en beter uitgewerkt) dan in Suitcase zelfs, hehe.

Zolang je je fontjes niet via de server laat lopen (dan heb je bijvoorbeeld Suitcase Server nodig)
is Linotype de beste oplossing naar mijn mening… en de vele tests/reviews op 't net :slight_smile:

Probeer FontCat eens... werkt super en je hoeft niet eerst alle fonts te laden om ze te zien.

FontCat ga ik de komende dagen zeker proberen; het lijkt op wat ik zoek. Mochten er mensen zijn met ervaringen dan hoor ik die graag.

Andere suggesties zijn ook nog steeds welkom.

Remco