Font moet blijven

Ben bezig met meerdere sites. Maar dat doet er opzich niet echt toe. Mijn probleem is alleen dat ik in die sites fonts gebruik met CSS die ik dan heb maar die dan explorer (windows) bijvoorbeeld niet worden getoont. Een van die lettertypen is futura. Weet iemand misschien hoe ik dat lettertype dan toch wel mee kan sturen? Hoop het! Alvast bedankt.

Groet,
Jim

Hee, dat zou ik ook wel willen weten.

Nee dit kan niet.

Er zijn wel andere opties voor hetzelfde reusultaat:

• plaatjes maken van de teksten, dit kan als het kopjes zijn.
  • Flash
  • automatisch plaatjes maken van tekstjes d.m.v. PHP

en hoe maak je dan automatisch plaatjes van teksten dmv PHP in Dreamweaver?

Nee dit heb ik nog nooit gedaan, maar dit werkt natuurlijk slecht bij bodyteksten.

Je moet je ook bedenken dat stel dat een PC’er de Futura heeft geïnstalleerd dat deze hem niet aniti-alias (dus kartelig) ziet. Dit gaat er niet goed uitzien bij als het een bodytekst is omdat dit te klein is.

Ik raad je toch echt Flash aan. Dat is gewoon het simpelst als je echt heel graag een 'apart' lettertype wil gebruiken. Voor het automatisch maken van plaatjes heb je in php weer GD Library ondersteuning nodig, en ik vind het zelf niet handig. Het is alleen handig om te gebruiken als je vaak nieuwe kopjes maakt (bijvoorbeeld vaak nieuwe nieuws/weblog items).

Ik zou ofwel plaatjes maken van je tekst ofwel Flash gebruiken, ik zou niet voor de PHP oplossing gaan, maar dat zou ik doen.

Dat via php gebeurt op je webserver, niet in dreamweaver. Op http://giombetti.com/scripts.gio vind je een script.

Dat kan niet.

Maar ik heb allemaal kleine vakjes kan dat dan ook goed???

Het beste wat je kan doen is in je CSS verschillende font families opgeven die eventueel op Futura lijken zodat een computer die dat font niet heeft tóch de site kan bekijken, zij het iets minder mooi.

Nadeel van flash is: de gebruiker heeft een plugin nodig en zoekmachines zoals Google kunnen de tekst dan niet lezen. Dit laatste geldt ook voor het gebruik van plaatjes waar tekst staat.

Flash en plaatjes kunnen ook niet door slechtzienden worden gebruikt, aangezien de computer dit niet kan voorlezen.

Daarom ben ik dus altijd een tegenstander van flash en plaatjes met teksten, en moet het een zeer bewust genomen keus zijn om dit toch te doen in plaats van alternatieve fonts aan te wijzen.

[quote:a941ef1685="Pliep"]Dit laatste geldt ook voor het gebruik van plaatjes waar tekst staat.[/quote:a941ef1685]

Dit is niet helemaal waar. Er zijn tegenwoordig tal van technieken die ervoor zorgen dat tekst gewoon tekst blijft, maar (client-side) via CSS of Flash vervangen worden. De oorspronkelijke html tekst wordt dan onzichtbaar gemaakt en een afbeelding of swf ervoor in de plaats gezet. Dit welliswaar met wisselend succes t.o.v. screenreaders, maar geweldig voor Google & co.

Ik gebruik zelf een combinatie van FIR en PHP/GD hiervoor. Werkt prima.

@ Fab: Jemig wat omslachtig. Ik heb wel een postkaart functie op mijn site waar PHP met GD een afbeelding maakt met een font op de server, maar omhier nu hele sites mee op te bouwen?

Helvetica kicks ass anyway, en niet eens zo heel veel anders dan Futura, dus ik zou het zo in de css zetten:

[code:1:751d3f96e4]font-family: futura,helvetica,arial,sans-serif;[/code:1:751d3f96e4]

@ martiniman: dat denk je maar. Mijn implementatie is zodanig uitgepuurd dat het niet veel meer kost dan een paar css-achtige definities. De rest gaat vanzelf, tekst wordt in afbeelding verwerkt en 'gecached'. Ik nodig je graag uit om een aantal van mijn sites te bekijken...

[edit] In mijn geval gebruik ik echter geen javascript of flash. Ik doe mijn ‘magie’ op de server :wink:

[edit] op verzoek een paar linkjes: http://www.bertjanssenfotografie.nl , http://www.het-zuiden.info , http://www.thoth.be

Het gaat er volgens mij om, om een goede balans te vinden tussen puur css fontwerk (voor body etc.) en custom fonts (als FIR/sIFR) om bijv. huisstijl van een bedrijf te kunnen bewaren waar mogelijk. Niet onbelangrijk wil je juist het onderscheidend vermogen behouden. Stel je voor je printer zou enkel kunnen printen met 'n vijftal standaard fonts…

@ fab: Kan het ook ook zonder javascript / flash? Je nodigt me uit je sites te bekijken: linkjes bitte!

@fab: Probleem van FIR is dat je hoe dan ook de afmetingen van de onderliggende tekst moet afbakenen. De techniek werkt perfect, met CSS aan en uit, images aan en uit of een combie van beide, behalve als je tekst 'langer' wordt dan de image erboven (bijvoorbeeld als je een paar keer de tekst vergroot in je browser).

In praktijk hebben daar alleen mensen met een slecht zicht last van (iemand die standaard met hele grote lettertypen werkt); dus moet je goed de afweging maken of je dat wilt.

Nu heb ik toevallig met iemand gewerkt die slechtziend is, dus die loopt praktisch gesproken tegen problemen aan bij 9 van de 10 sites, omdat de meeste ontwerpers hier helemaal geen rekening mee houden. Het hangt een beetje van de soort content af of je dat erg moet vinden. Ik vind zelf principieel van wel inmiddels (omdat ik dus zelf gezien heb wat het betekent voor iemand met slecht zicht; ook al is dat maar 1 op de 1000 mensen, en misschien 1 op de 5000 bezoekers van je site).

Als je al gebruik maakt van PHP/(s)FIR achtige oplossingen, zorg er dan ook voor dat je minimaal een alternatieve stylesheet aanbiedt die geen gebruik maakt van de techniek. Als je FIR achtige technieken gebruikt is dat vrij makkelijk.

[quote:6dd7b62dda="tennapel"]Als je al gebruik maakt van PHP/(s)FIR achtige oplossingen, zorg er dan ook voor dat je minimaal een alternatieve stylesheet aanbiedt die geen gebruik maakt van de techniek. Als je FIR achtige technieken gebruikt is dat vrij makkelijk.[/quote:6dd7b62dda]

@tennapel: Dat is inderdaad een interessante kwestie. Tot nu toe maak ik eerst alles zonder FIR, zorg dat dit OK uitziet en ga dan pas over tot het gebruik ervan. Maar jij bedoelt waarschijnlijk een echte alternatieve stylesheet. Je hebt me tot denken aangezet, en wie weet is dat iets voor een volgende versie.

Aangezien de FIR css definities op dit moment in de <head> worden gezet, ligt dit nog niet meteen voor de hand, maar het is de moeite om dit te onderzoeken.

Verder begrijp ik inderdaad de beperking ten aanzien van het verschalen van fonts. Hoewel dit zeker niet 100% garantie biedt, probeer ik in het gebruik ervan vaak grotere corpsgroottes toe te passen. Bovendien komt de techniek dan pas tot z’n recht vind ik, bij kleine corpsen is de meerwaarde haast nihil.

Zou je trouwens het volgende even kunnen toelichten? ‘behalve als je tekst ‘langer’ wordt dan de image erboven (bijvoorbeeld als je een paar keer de tekst vergroot in je browser).’

Ik neem aan dat je FIR als volgt toepast: [code:1:4fe7dfcbc6] <h2><span>The importance of being Earnest</span></h2>

of

<h2>The importance of being Earnest<span></span></h2>
[/code:1:4fe7dfcbc6]

Je hebt dan een GIF (bijv.) die ongeveer even groot is (zeg 170px breed en 30px hoog). Ik neem aan dat je de h2 of de span een breedte en hoogte meegeeft ter grootte van de image, dus feitelijk wordt ‘de echte tekst’ afgebakend met een breedte van 170px en een hoogte van 30px.

Als je vervolgens de tekst 2X vergroot, dan past die regel niet meer in 170px, dus gaat de tekst afbreken en krijg je een tweede regel. De twee regels passen vervolgens niet in die 30px hoogte: je krijgt dus een te krappe ruimte voor de tekst. Als ik dan zonder images surf (in geval van slechtziende mensen niet ongebruikelijk naar wat ik begrepen heb), dan heb ik wel grote tekst, maar deze verdwijnt omdat de box niet groot genoeg is. Ik kan wel even een demootje maken als het nog niet duidelijk is (was waarschijnlijk sneller geweest dan deze tekst tikken 8) )

Je kan je FIR definities ook naar een stylesheet verhuizen. Ik neem aan dat je ze nu in de <head> hebt staan omdat je de definities door PHP laat genereren. Je kan een PHP-pagina ook als stylesheet laten aanbieden aan de browser: http://www.noipo.org/index.php?id=253

Op die manier is het makkelijker om een alternatieve stylesheet eraan te hangen : http://www.alistapart.com/articles/lowvision/

(btw: aan de hand van dat artikel op ALA heb ik een lange correspondentie gehad met een jongen uit Canada die en webpagina’s ontwerpt en slechtziend is en dat niet alles wat in dat artikel staat even relevant is; het hangt een beetje af van de soort slechtziendheid. Belangrijkste elementen: zo min mogelijk met kleuren definities doen, laat de instellingen van de browser dat maar doen, links onderstrepen en eigenlijk alleen navigatie menu’s floaten, zodat ze niet als vertikale lijsten, maar als horizontale lijsten te zien zijn en geen font-groottes meegeven, hooguit % of em voor headers)

@tenapel: bedankt voor de URL: 8) http://www.noipo.org/index.php?id=253

[quote:b901cd65ed="Martiniman"]@ Fab: Jemig wat omslachtig. Ik heb wel een postkaart functie op mijn site waar PHP met GD een afbeelding maakt met een font op de server, maar omhier nu hele sites mee op te bouwen?

Helvetica kicks ass anyway, en niet eens zo heel veel anders dan Futura, dus ik zou het zo in de css zetten:

[code:1:b901cd65ed]font-family: futura,helvetica,arial,sans-serif;[/code:1:b901cd65ed][/quote:b901cd65ed]

En wat als ik nou een ander lettertype wil gebruiken zoals die van AppleSans (ofzo)?

Dan zet je AppleSans in je font-family. Zorg er wel voor dat je ook nog een ander lettertype specificeert en kijkt of het met dat lettertype er ook goed uitziet.