Font: Officina Sans Book of Normaal

Wie heeft bijgenoeme letter familie? Krijg ineens de tekst er erg blokkerig uit. Distiller zeurt om bv de OfficinaSans-Normal maar die heb ik niet in m'n koffer zitten....

Wie o wie heeft deze.

OfficinaSans-Normal
OfficinaSans-Book

En een truetype

hellas nog geen opentype hier…

Dank je,
Joost

truetype levert vaak problemen op, zeker in distiller. Zou proberen om op zijn minst voor type 1 proberen te gaan.

ik heb net gekeken, maar kan alleen de bold vinden. Wordt de letyter wel gebruikt? Ik heb het weleens gehad dat ik een letter niet gebruikte en dat hij er wel om vroeg in distiller, uiteindelijk bleek het een los ankerpunt te zijn in illustrator

[correctie] ik heb net de book gevonden, heb je een pb gestuurd

Is een Quark opmaakje. Gebruik de book variant. Krijg met uidraaien een bitmap waar je eng van word..

Joost

dank, Maar met printen is het nog steeds niet om aan te zien... Heel erg blokkerig. Andere fonts geven geen probleem. Op het scherm zit het er ook goed uit. Werk (helaas) met Atm Deluxe. Ook daar geen probleem

Joosy

[quote:983e61f2b2=“frans de reijdt”]truetype levert vaak problemen op, zeker in distiller. Zou proberen om op zijn minst voor type 1 proberen te gaan.

ik heb net gekeken, maar kan alleen de bold vinden. Wordt de letyter wel gebruikt? Ik heb het weleens gehad dat ik een letter niet gebruikte en dat hij er wel om vroeg in distiller, uiteindelijk bleek het een los ankerpunt te zijn in illustrator

[correctie] ik heb net de book gevonden, heb je een pb gestuurd[/quote:983e61f2b2]

hoezo helaas atm deluxe? weet je zeker dat hij wel goed vervangen is? In ATM bij het tabje bekende letters verwijderen en dan de nieuwe inladen. Ik gebruik de letter en bij mij nog nooit problemen gehad. Niet met printen, pdf en drukken

Vreemd.... even op een rijtje:

• in ATM krijg je netjes een lijst waarin het font 1 maal staat neem ik aan, je heb het font niet dubbel;
  • op je scherm in XPress is alles goed (dus schermfont is in ieder geval aanwezig);
  • in XPress onder ‘gebruikte lettertypen’ is ook niks bijzonders te zien (geen sterretje of zo bij de Officina; ook niet in het lettertypepalet);
  • als je het ps-bestand op de distiller gooit (die onder ‘opties’ bij ‘lettertypelocaties’ ook de folder heeft waar je font staat uiteraard) dan klaagt Distiller over ontbrekende lettertypes.

Zo werkt het niet? Nou dan zou ik ATM uitzetten, het font in de systeemmap ‘fonts’ zetten, herstarten, controleren of die map in Distiller/Lettertypelocaties bekend is en via .ps een pdf maken. Dat zou moeten lukken. Het enige dat me even ontgaat is of je XPress nog info moet geven over nieuwe lettertypen… die kennis heb ik niet meer paraat…

groetjes jos

Nee, je hoeft XPress niet te vertellen dat er nieuwe lettertypen zijn, als je opnieuw je systeem opstart. Zou geen probleem moeten zijn met de fonts in je systeemmap, aangenomen dat het font geen conflict heeft met een ander systeemmap font. Wat bij de ene computer goed werkt, kan bij de andere een bron van problemen zijn (waarom toch niet elk font een uniek nummer gegeven? Wat een ellende zou dat bespaard hebben, en het lijkt me toch niet zo'n probleem).

Zorg ervoor dat je in je postscript welke je genereerd, de fonts al ingesloten zitten, bij OS9 kon je dit in de printervoorkeuren aanzetten, (download altijd alle fonts), of en hoe je dit in OS X kunt doen weet ik ff niet zo gauw, maar ik heb nooit geen gezeur met ontbrekende fonts, deze optie is ook verdomd handig om de fonts mee te bewaren in een illustrator eps, nooit geen missende lettertypen. Je hoeft nu ook in distiller geen fonts-mappen meer aan te wijzen.