font verschijnt niet in boris cal1.1 title crawl binnen fcp3

goedemiddag,

zojuist nieuw font (DaxBla PostScript font en FF Dax Fontsuitcase) geplaatst in zowel Font map in systeem library als Font map in user library.

Binnen fcp3.0 titel maken met title 3d of title crawl van boris calligraphy 1.1. Bij lettertype verschijnt nu niet het nieuw font DaxBla als keuze.

Weet iemand waar dit aan ligt?

neem aan dat je herstarten van je programma al geprobeerd hebt?

echt -tig x herstart. tis een raadsel. lettertype verschijnt wel in photoshop, word etc.

en andere lettertypen die je zelf hebt toegevoegd (dus niet de standaard systeem letters) zijn wel zichtbaar in fcp? Misschien heeft het programma wel een eigen map voor letters, zou dat kunnen?

Misschien kun je het eens met een andere letter proberen om zeker te weten dat je andere fonts wel kunt laden/activeren.

Heb je ook al eens geprobeerd de letter in het programma lettertypencatalogus te laden? Misschien maakt dat verschil? Ik heb het wel eens gehad dat letters zich moeilijk lieten laden.

Sccs!

p.s. welkom op het forum, ik heb nu pas in de gaten dat je nieuw bent!

Boris kan niet overweg met Postscipt.

Frans

hier de reactie van www.borisfx.com

Boris products support both True Type & Post Script fonts. However, these have to be complete…meaning they should have all the attributes like bitmap & outline etc. If any of these attributes are missing then Boris products (Calligraphy, Red, Graffiti et al) will not recognize these fonts even though other applications like Photoshop may.

Having said that some types of fonts may not be recognized at all. We also prefer that these fonts be installed in main Library/Fonts folder.

wat bedoelen ze precies met all the attributes like bitmap? en met outline etc.?

met een type 1 font heb je een printer en een schermfont. Een deel zorgt voor de voorvertoning op je scherm en het andere deel zorgt voor de aansturing van de printer als je letters geprint moeten worden. Voor de ff dax is dat dus een schermbestand:

[img:5409481a1c]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/ffdax01.jpg[/img:5409481a1c]

en een aantal printer bestanden:

[img:5409481a1c]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/ffdax02.jpg[/img:5409481a1c]

zoals ik het nu begrijp is dat ze bedoelen dat je [i:5409481a1c]alle[/i:5409481a1c] bestanden moet plaatsen in de font map.
Op het moment dat er iets ontbreekt zou het mis kunnen gaan.
Verder hebben zij het over de font map in de library map op het hoogste niveau.
dus > harde schijf > library > fonts en niet harde schijf > systeemmap > library > fonts.

p.s. ik heb [b:5409481a1c]hier[/b:5409481a1c] nog een link met veel uitleg over verschillende soorten fonts.