Font vraagje, misschien dom maar.........

Als ik een bestand open in Acrobat Reader zie ik de juiste fonts. Open ik het bestandje in Ilustrator dan zegt die dat er een vervangend font wordt gebruikt omdat hij het niet herkent.

Ik denk nu ff hardop:
Als Acrobat ze ziet dan moet Illustrator ze toch ook zien?
Of heb ik het helemaal mis?

Er is waarschijnlijk geen "Embedded" font gebruikt maar een "Subsetted" font. Of het betreft een Restricted font (met beperkingen in het editen van de pdf. Voor bewerking dient het font op de computer geïnstalleerd te zijn).

Even ter aanvulling: Was een bestand aangeleverd door een klant in PDF-formaat. Ik open het met Illustrator om eventuele nabewerkingen te doen, vandaar mijn vraag.

Da's nou juist het probleem wat ik op het werk vaak tegenkom bij de binnekomende mails met artwork voor de orders. Wij vragen vaak de klanten om een eps/ai cq pdf file, maar dan graag met de opmaak van de text omgezet naar Paden/Curves/Krommen oid.

Als dit niet het geval is, en de klant gebruikt toevallig een font in het bestand wat op dat moment niet is geladen, of wat helemaal niet bij ons aanwezig is, dan hebben we dus al een probleem en moeten de klant terugbellen om de teksten om te zetten naar paden. Het is een heel simpele handeling die de klant ‘gewoon’ even moet doen. Daarom hebben wij ook in onze aanleverspecificaties ook die opmerking geplaatst over het omzetten VOOR aanlevering.

Dit is natuurlijk niet van toepassing als je ook PDF’s gebruikt voor verwerking maar alleen bij illustratorfiles, of bij welk ander programma dan ook.

Kan illustrator trouwens overweg met PDF's met windows fonts? Kan dat niet ook een probleem vormen.

[quote:c800a5740b="fozzy"].

…font in het bestand wat op dat moment niet is geladen, of wat helemaal niet bij ons aanwezig is, dan hebben we dus al een probleem en moeten de klant terugbellen om de teksten om te zetten naar paden. …[/quote:c800a5740b]

Dit kon ik nog wel bedenken, volgens mij zegt dit iets over jouw klanten :stuck_out_tongue:

gelukkig weet ik dat er als er gemiddeld 160 mails per dag binnenkomen en dr zijn er maar n paar niet oke, dat het met die klanten (zoals jij het bedoelt) wel meevalt qua kennis.

Duss…

De fonts zijn in een PDF file ingekapseld, maar voor bewerkingsprogramma's (als Illustrator) niet toegankelijk gemaakt. Wil je de PDF file bewerken, dan zal je dus ook de betreffende fonts moeten bezitten. Dit heeft alles te maken met fontlicentie's.

Psies Roberta, of je klant die het artwork aanleverd moet het PDF bewerkbaar maken, en de fonts evt. meeleveren, of hij moet alle teksten omgezet hebben in het bestand.

Helaas, een pdf is per definitie niet bewerkbaar in ilustrator. Het kan wel maar blijft en slecht idee en werkt niet met fontherkenning.

Idd. Een "gesloten" bestand "openbreken" is vrij gevaarlijk en brengt veel risico met zich mee. Ik zou dat als drukker/printer niet willen riskeren. In de meeste gevallen zijn de pdf bestanden afgevlakt en bestaan uit tientallen zoniet honderden vlakjes die zorgen dat alle effecten uit de opmaakprogramma's behouden blijven, maar de bewerkbaarheid echt volledig onmogelijk maken. Om van de lettertypes nog maar niet te spreken. Als je zo'n opengebroken pdf krijgt en je moet het gaan bewerken springen de tranen je in de ogen en zul je het niet meer willen.

Wel even een handige tip. Als het een pdf is met fonts die niet embedded zijn maar ook geen restricties hebben kun je met Acrobat Pro opslaan als eps waarbij je zelf de keuze hebt je fonts naar contouren om te zetten. Soms, heel soms kan dit wel eens helpen.

Dat laatste wat je schreef DTP2 kan ik in Acrobat zo gauw niet vinden, maar ja tis al laat en ben moe, Ben nog maar pas begonnen met DTPen, vandaar.

Beste,

Is er iemand bekend met het volgende probleem…?
Sinds gisteren weigeren alle office programma’s (word e.d) zo ongeveer alle fonts die er op mijn mac staan en geeft ook een foutmelding van fonts die ik niet in Font Book kan terug vinden.
De melding is iets als; het lettertype (b.v) beowolf(…) word niet herkend en zou moeten worden verwijderd. En zo draait het programma dan heel het lijstje af…
Ook bij andere programma’s krijg ik foutmeldingen die ik eerder niet had.

Ervaring hiermee?? Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen??

Alvast bedankt!

[quote:224211941d="de mossel"]Als ik een bestand open in Acrobat Reader zie ik de juiste fonts. Open ik het bestandje in Ilustrator dan zegt die dat er een vervangend font wordt gebruikt omdat hij het niet herkent.

Ik denk nu ff hardop:
Als Acrobat ze ziet dan moet Illustrator ze toch ook zien?
Of heb ik het helemaal mis?[/quote:224211941d]

Om problemen te voorkomen moet je de PDF eigenlijk bewerken in Acrobat (bijvoorbeeld met Enfocus PitStop Pro). Wanneer de fonts geheel embed zijn (dus geen subset), kan je teksten aanpassen.
Wanneer ze wel gesubset zijn (alleen de gebruikte letters), kan je ook outlines maken (omzetten naar curves/paden) in Acrobat/PitStop. Vervolgens PDF bewaren en openen in Illustrator. Maar dat blijft toch wel riskant. Ik zou dat risico bij complex artwork of duur drukwerk niet willen nemen.

[quote:ca2c8608ae="Leander"]Er is waarschijnlijk geen "Embedded" font gebruikt maar een "Subsetted" font. Of het betreft een Restricted font (met beperkingen in het editen van de pdf. Voor bewerking dient het font op de computer geïnstalleerd te zijn).[/quote:ca2c8608ae]

Praat eens Nederlands. Ingesloten, vervangend, font met restricties, bewerken…