Fontmanagement - op zoek naar...

Ik las in een [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=245]onderwerp in dit forum[/url] over Illustrator en Suitcase en met name de nodige ergernis m.b.t. fontmanagement en beheer.

Doet me herinneren aan het feit dat ik onder OS 9 zoiets gebruikte als ATM Deluxe en dat werkte vrij aardig, en daarnaast vooral ook nog Adobe Type Reunion wat alle letterfamilies bij elkaar groepeerde zodat je in elk (DTP)programma een prachtig overzichtelijk fontmenu had.
Beide worden door Adobe m.b.t. OSX niet meer door-ontwikkeld zodat men nu aangewezen is op andere fontmanagers.
En dan te weten dat Adobe door de DTP-mogelijkheden van de Mac midden jaren tachtig tot op vandaag zeer goede zaken heeft gedaan door toepassing van Postscript in de grafische industrie.
Daarom vind ik het jammer dat ze ons platform nu min of meer laten vallen :frowning:

Ik doe dan eigenlijk niet veel meer op DTP-gebied, maar ben toch op zoek naar een goede fontmanager onder OSX.
Je hebt zover ik weet Suitcase en Font Reserve, maar heb geen ervaring met een van beide.

Wellicht dat iemand ervaring hiermee heeft. :slight_smile:

Alvast bedankt,
Bert

ATM heeft in OS 9 twee functies: anti-aliassen en (de)activeren van fonts. De eerste doet OS X zelf en mede daarom ben ik geswitched naar Suitcase. Ik ben erg tevreden. Ik vind het makkelijker en overzichtelijker. Volgens mij is er een demo op de site (Extensis).

:) het bevalt mij wel, suitcase onder OSX. Dus gewoon proberen. (ik werk onder OSX 10.1.5.

Hrm....ik moet wennen aan SnuitKaas om heel eerlijk te zijn...

[quote:post_uid0="Amsterdam"]Hrm....ik moet wennen aan SnuitKaas om heel eerlijk te zijn...[/quote:post_uid0] In het verleden ook toevallig ATM DeLuxe gebruikt?

Onder OS9 altijd Suitcase vervloekt...gebruikte ATM. Ik moet echt eerlijk zeggen dat Suitcase 10.1 heel goed werkt. FontReserve onder OS9 is ook heel goed maar de X versie is niet goed. Je kan ook nog Font Agent proberen. Heb ik zelf geen ervaringen mee maar schijnt (volgens Publish) goed te werken. Voorlopig hou ik het dus op Suitcase (ook de wisselwerking met Classic dmv de FontBridge extensie werkt prima!)

Mmm, en dat Fontbridge begrijp ik nou niet... Heb Suitcase onder 10.1.5 geinstalleerd. En hoe moet dat nu in Classic? Volgens mij zouden er onder Classic dezelfde fonts actief moeten zijn als de je onder X hebt ingesteld...

kweet niet hoe het is om in classic met Suitcase te werken of niet so to speak... maar in X.2 werkt het perfect...

erg mooi opgelost zeker als je kijkt hoe ze versie 6 en 8 in elkaar hadden steken… ze wilden wel, maar het kwam er niet uit… nu is het beter opgelost…

het werkt tenminste… mk

ikzelf werk ook met suitcase 10.0.3, werkt heel vlot, zelfs vanaf vandaag staat de auto-activation plugin voor indesign 2.0 op de extensis site, betekent dat ze 'kort op de bal spelen'. vroeger was ATM-deluxe ook mijn 'lieveling' en het afscheid viel me echt zwaar. Maar geen geklaag er is een nieuwe hartbreker in de buurt…

VG
Helix

Bert, ik gebruik nu ATM ja. En Helix dank voor je positieve bericht. Iemand ervaring met Font Reserve? Ben toch wel benieuwd eigenlijk.

[quote:post_uid0="Bert"]Ik las in een [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=245]onderwerp in dit forum[/url] over Illustrator en Suitcase en met name de nodige ergernis m.b.t. fontmanagement en beheer.[/quote:post_uid0] Goh, ik dacht dat niemand mijn stukje gelezen had, aangezien er geen reacties op kwamen...(wat verder niks uitmaakt, ik moest me op dat moment even afreageren). En dan zie je het in eens terug in een topic...grappig!

Ik werk eigenlijk alleen maar met Suitcase en dat bevalt eigenlijk prima. Alleen Illu werkt dan niet helemaal mee, maar verder heb ik er nooit gedonder mee. Weet iemand overigens of Illu 10 WEL automatisch de geinstalleerde fonts opent?

FF

[quote:post_uid0="Amsterdam"]Bert, ik gebruik nu ATM ja. En Helix dank voor je positieve bericht. Iemand ervaring met Font Reserve? Ben toch wel benieuwd eigenlijk.[/quote:post_uid0] Ik heb even (twee maanden geleden) Font Reserve onder OSX uitgeprobeerd, maar liep niet echt lekker, en meen dit ook ergens tussen alle regels door in een andere topic te hebben gelezen, terwijl Font Reserve onder OS9 wel goed schijnt te lopen zoals ik van gebruikers uit mijn naaste omgeving heb vernomen.

Persoonlijk vind ik het toch jammer dat ATM als fontmanager niet meer voor OSX beschikbaar is, dus gaan we maar over op Suitcase, maar het zal wel éven wennen zijn.
Daarnaast heb ik wel nog even zoekende naar een vervanger van Adobe Type Reunion.

Verder dank voor alle reacties :slight_smile: