Fontmap doet vanalles crashen

Beste forumi,

Mijn fontmap is niet te betreden, telkens als ik via (bijv) de finder mijn fontsmap in de gebruikersmap aanklik verdwijnen alle findervensters en krijg ik de opstartvensters te zien.
Heel vreemd

Maw ik kan mijn fonts niet beheren want ik mag die map niet eens aanraken!
Ook als ik een bestand open via welk programma dan ook en ik raak per ongeluk die map aan, stort dat programma helemaal in!!

Ik gebruik Suitcase X1…

Ik lees hier heel vaak over permissies herstellen etc, zou dat het zijn?
Waarom ontstaat er zo’n rare permissie?
De ellende begon na het in gebruik nemen van Suitcase, maar dan wel pas een paar dagen later…

Alvast bedankt!

Die fontmap 'aanraken' is natuurlijk het probleem niet - je mag alles aanraken, maar waarom zit je aan die fontmappen? Je moet geen fonts verplaatsen als je bezig bent, dat kan je doen als je programma's/files die die fonts gebruiken uit staan, maar niet als je je fonts managed in Suitcase, want dan hoef je eigenlijk nooit naar je font mappen te kijken. Bovendien maakt Suitcase zijn eigen mappen aan. Volgens mij heb je er een zootje van gemaakt. Begin eens met 'manage duplicates' onder 'tools' in Suitcase.

Maar er zijn verschillende niveau’s voor fonts in OSX: systeem, alle gebruikers, alleen je home folder. Snap je dat? Anders moet je daar eens over zoeken of vragen.

Het volgende had ik al ergens anders geplaatst, hieronder kopie, maar je probleem lijkt me daarme niet helemaal op te lossen:

Het gaat vooral om de fontcache “com.apple.ATS.System.fcache” in /System/Library/Caches/
Die moet je af en toe weggooien. Ik denk niet dat je de Font Book voorkeuren (plist) hoeft weg te gooien.
Zie volgende artikelen:
http://daringfireball.net/2005/03/font_caches_gone_wild
http://daringfireball.net/2005/03/caching_out
En met Suitcase los je heel veel problemen op, bovendien krijg je FontDoctorX erbij, waarmee je onder andere al je fonts naar het nieuwe formaat voor OSX kan omzetten.

In OS9 moeten je fonts in de fontfolder in de systeemfolder staan - dat kan je zelf doen als je Suitcase of ATM Deluxe niet gebruikt. Of je moet geloof ik je fonts in Font Book bij installeren beschikbaar maken voor OS9 (ik werk niet meer met Classic) - maar dat werkt niet zo goed.

goedemorgen!

Die fontmap bestaat uit diverse velen fonts.
Al die niveau’s met lettertypen heeft onze externe systeembeheerder voor ons uit de systeem bibliotheken gezet, behalve die die de apple programmatuur gebruikt. (Lucida grande, etc)
In de vermadelijde fontmap staan enkele fonts die met DiscDoubler ooit op cd zijn gezet (dat is echt heel classic!!) en die moet ik eerst ontDiscDoublen wil ik ze kunnen zien/gebruiken,
Nou lukt dat prima vanuit DiscDoubler zelf, dan doe ik het via de classic omgeving.
Dus dat is het enige wat ik bedoel met fontbeheer.

Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
En als ik ooit al die dubbele fonts wil gaan uitzoeken? (dus de echte ongebruikte dubbele designer fonts, miljarden helvetica’s, frutiger, etc zwermen rond in de mappen)
Of op CD/DVD zetten?

FontdoctorX, dat lijkt mij wel een handige utility.
Met name om al die postscript fonts weg te toveren uit de cache. Volgens die artikelen, die jij me aanraadde te lezen, was het probleem verholpen met het gebruk van Suitcase, of heb ik dat nou verkeerd begrepen?
Maar het lijkt wel alsof dit probleem onstaat door Suitcase…
De eerste paar dagen had ik maar weinig fonts in beheer, vrijwel niets.
Maar na een week loopt de Mac al te buggen… met maar een dertigtal fonts… en ik heb er voor gezorgd dat ik van elk font er maar eentje laad!
Of snapt suitcase dat niet en ziet het in de fontsmap in allerlei submappen met dezelfde fonts?

ik zoek net naar dat cache bestand in elk van de drie bibliotheken, maar ik zie het niet staan! Dat komt dan waarschijnlijk doordat ik suitcase gebruik. Wel staat er in de bibliotheek van het hoogste niveau een ATS [u:a9687ed132]map[/u:a9687ed132] van momenteel 6,7 MB

mag ik dat zomaar weggooien dan?

Dat je die cache files niet kan vinden zal inderdaad wel komen doordat je lege fontfolders hebt in de libraries. Ik durf niet zomaar te zeggen dat je die map uit je laatste post kan weggooien. FontDoctor heeft in zijn laatste versie een mogelijkheid om FontCaches te cleanen, Cocktail kan dat ook. Ik zou in jou plaats helemaal opnieuw beginnen met installeren Suitcase (en Suitcase ook systemfonts laten managen) zelfs al doe je dan misschien te veel werk...

Eerst je fonts organiseren en door FontDoctor laten omzetten naar die nieuwe formaten. Problemen hebben trouwens heel vaak met fonts te maken, omdat dat behoorlijk ingewikkeld is voor besturingssystemen. Er is wel veel info te vinden, op apple.com (technology brief) en ook bij extensis.com (Suitcase).

PS ik werk in 10.3.9 jij al in 10.4? Font Book is nieuw in 10.4 dus misschien werkt het allemaal anders - wat betreft Font Book (standaard met OSX), heb je daar al eens naar gekeken of je daarmee niet te veel fonts managed of dubbel geactiveerd hebt?

Fontdoctor moet ik er nog bij installeren, maar dat ga ik zeker doen! Fontbook is mee geinstalleerd met Suitcase X1 Ik werk idd met Tiger, maar dat fontbook programma is voor OS9 en voor OS X. Of heb ik nou niet goed gespotlight?

Als ik suitcase opnieuw installeer, moet ik dan ook al de systeemfonts terugzetten?
De weinige systeemfonts die ik heb laten staan managed het al wel.

nou ja, ik ga weer even aan de slag en de boel uitpluizen!

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=49307 Er is een draadje bezig (zie link hierboven) over Suitcase. als je dat volgt wordt je misschien wat wijzer - het onderwerp is te uitgebreid voor een draad, heeft eerder een artikel nodig of zoiets.

Voor de goede orde heb ik het volgende gedaan.

allereerst permissies herstelt van de harde schijf (ik heb geen partities) met schijfhulpprogramma. hierop staan en mijn fonts en alle applicaties
het _keyboard en LastResort font (beide OSX fonts) in je systeem/bibliotheek/fonts zetten
(als ze daar niet in staan uiteraard)

Bij mij werkt het weer.
De fonts moet ik nog uitzoeken en repareren etc met fontdoctor van Suitcase of welk dan ook.

Hoop dat ik hiermee wat mensen kan helpen.
Succes!