Fonts bij OS X

Hoi, ik heb vandaag zojuist een Powerbook gekregen en ben er zeer tevreden mee. Alleen 1 probleem. Ik doe veel webdesign en op de Windows ben ik gewend aan een aantal fonts. Hoe krijg ik mijn fonts op de Mac? Het gaat om PFM en PFB formaten, volgens mij kan ik ze onder Mac niet lezen. Truetype lukt wel. Als iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Ik heb overigens wel eerst gezocht, maar kon nix hierover vinden.

je hebt verschillende opties om je fonts te beheren. Het ligt er aan hoeveel je er wil gaan gebruiken.

Als je veel verschillende fonts gebruikt maar niet tegelijk dan is een fontbeheer programma zoals suitcase of font agent pro heel handig.

Gebruik je eigenlijk continue dezelfde set fonts, dan kun je die misschien het beste installeren in je systeem. Als je dubbelklikt op je truetype fonts of andere mac fonts, dan opent Lettertypecatalogus zich en vraagt het of het font wil installeren. Zo worden ze geinstalleerd in je systeem en kun je zo ook aan en uit zetten via Lettertypecatalogus.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Succes

Bedankt. Ik gebruik nu Linotype om te previewen, lekker gratis. Wat ik bedoelde was: welke fonts zijn supported op OS X? Mijn PFB fonts op de windows werken niet op Mac, ik probeer het aan de praat te krijgen.

Misschien heb je [url=http://images.apple.com/macosx/pdf/MacOSX_Font_TB.pdf]hier[/url] wat aan, fonts die Mac OS X kan lezen zijn:

• ouderwetse OS 9 fonts (suitcase, truetype, postscript type 1)
  • OS X fonts, dfont (datafork fonts)
  • TTF (Windows Truetypes)
  • OTF (Open Type, redelijk nieuw formaat)

Fonts die OS X niet kan lezen

• Windows postscript type 1 fonts (PFB PFM)

Er zijn wel utilities om ze om te zetten, bv. Transtype, niet gratis, wel te downloaden als trial.
hier staat een tutorial

oja trouwens, een super handig tooltje voor font-beheer in OS X en nog gratis ook:

Linotype Font Explorer X

[quote:93c87d234d="rnbprod"] Fonts die OS X niet kan lezen

• Windows postscript type 1 fonts (PFB PFM)

[/quote:93c87d234d]

Jammer. :frowning:

Maar Windows PS-fonts zijn dan ook nergens voor nodig als je webdesign doet.

Ik weet niet waar je ze vandaan hebt, maar voor Windows PS-fonts zijn ook altijd wel MAC-ps-fonts uitgebracht. Hier of daar te downloaden als ze gratis waren en wellicht in te ruilen als je ze gekocht hebt.

Ik heb een oplossing gevonden. Mbv programma Crossfont voor de pc kon ik mijn Type 1 fonts converten naar OpenType. :D

[quote:e57597295e="Deskman"]Maar Windows PS-fonts zijn dan ook nergens voor nodig als je webdesign doet.[/quote:e57597295e]Tja, maar als je nou eenmaal fonts in een bepaald formaat 'hebt' wil je ze natuurlijk ook kunnen gebruiken.... ongeacht welk formaat het is. [quote:e57597295e="4legsmedia"]Mbv programma Crossfont voor de pc[/quote:e57597295e]is dat programma gratis? Eigenlijk zoek ik zoiets maar dan voor de mac (liefst gratis uiteraard)

Bewerking: ik zie dat het niet gratis is.

http://fontforge.sourceforge.net/

Free, maar je moet wel X11 installeren