Fonts gebruiken in Classic

:x HELP!!! :x

Ik bevind me hopelijk hier aan het goede adres voor wat hulp…???
Sinds een hele korte periode werk ik met Mac OSX, maar het wil me
allemaal nog niet lukken.

Zowaar heb ik (met mijn blonde haren en oetrogeen) het voor elkaar gekregen
dat al mijn fonts in de programma’s die op OSX draaien werkende te krijgen.

Nu rest mij nog een (GROOT) probleem.
Een nieuwe versie van Quark Xpress is nog buiten mijn budget, vandaar
dat ik werk met mijn oude 4.0 versie en dus onder OS Classic. Echter krijg
ik het niet voor elkaar de fonts in te voeren.

KAN IEMAND MIJ VERTELLEN HOE IK DIT MOET/ KAN DOEN???
(Ik begin aardig “desperate” (’:cry:’)te worden.)[b:4542080b31][/b:4542080b31][b:4542080b31][/b:4542080b31][b:4542080b31][/b:4542080b31]

Iemand met blonde haren helpen we hier graag natuurlijk.

Hoe gebruik jij je fonts in OSX?
Met ‘Lettertypencatalogus’ van Apple? Of met een programma als Suitcase?

In beide gevallen zouden de fonts die je activeert in OSX ook bruikbaar moeten zijn in Classic.
Je moet echter in de voorkeuren van die programma’s wel specifiek aangeven of je een font zowel in Classic als in OSX wil gebruiken.

Misschien moet je daaar nog eens even naar kijken?[/list]

Ik gebruik de lettertypencatalogus.

Ik ben er alleen nog niet helemaal achter hoe het allemaal werkt. Ik vond het al
knap van mijzelf dat ik de lettertypes in photoshop e.d. aan de praat heb gekregen!
(Blond haar staat me dan wel, maar het heeft zo zijn nadelen :lol: )

In de voorkeuren heb ik Classic aangevinkt en dit ding inmiddels al 36 keer
herstart, maar mijn lieftallige lettertypen willen nog steeds NIET in Quark Xpress
werken… Andere suggestie, of concrete dingen die ik kan doen/ aanvinken of wat dan ook?!

Ik voel me nu echt zo’n onwijze kluns! Maar ja agh, ik ben nog maar een
MacOSX - beginneling! (En die versie daarvoor had ik ook nog niet echt door!)

oe[i:1313d7a53b]s[/i:1313d7a53b]trogeen???

In lettertypencatalogus kan je linksboven in je venster ‘Alle lettertypen’ openvouwen… daar staat normaal gezien een icoontje van je ‘Classic Mac OS’. Sleep de lettertypen daar naartoe. Let wel: niet alle lettertypen werken op classic & OS X!!!

Ik heb zowaar (ole ole) het icoontje van Classic Mac OS ontdekt. Daaronder staan inmiddels wel een aantal lettertypen, maar ik krijg er geen aan toegevoegd. Ik kan slepen wat ik wil, maar ik kan het lettertype dan nog steeds niet in het rijtje thuis vinden.

Alle lettertypen die ik er aan toevoeg zijn reeds eerder gebruikt
in OS 9. Dan zouden ze het toch nu in de classic versie en dus
(in dezelfde versie van) Quark Xpres ook moeten doen? Of denk
ik nu te makkelijk?!

Je kan lettertypen toevoegen door op het + plusje van de 2e kolom te drukken.

Kijk eens of het font dan in een ander classic programma werkt (simpletext of zo) zodat je weet of het wel/niet aan quark ligt.

heb zelf geen quark 4 meer draaien maar bij mij werkt het prima met simpletext.

Je moet wel steeds het programma in classic herstarten om de fonts te activeren.

Enkele fonts zijn trouwens ook onbruikbaar onder osx heb ik gemerkt.
Probeer het dus vooral met meerder fonts.

Als je veel met Quark en andere programma's werkt die veel met fonts werken is het verstandiger te kijken naar Suitcase of Fontagent Pro voor het activeren van fonts. [url=http://www.insidersoftware.com]FontAgentPro[/url] heeft ernstig mijn voorkeur hoewel het ook niet helemaal zonder haken en ogen gaat.

Quark is erg lastig als het om fonts gaat.
Vergeet ook niet om ATM nog te installeren onder classic als je met postscript fonts werkt. Anders heb je alleen een bitmap-voorvertoning waar je niks mee kunt.

Leuke tip: ATM Deluxe installeren!...

HET WIL ALLEMAAL NIET WERKEN!
Ik denk dat ik die Mac maar eens het raam uit ga gooien! :x
Ik dacht dat werken met Microsoft en Windows frustrerend was, :x
maar dit komt toch ook aardig in de buurt! Niet gezond meer! :cry:

Toevallig nog iemand een suggestie, wat te doen als je een
oudere versie van ATM van de ene op de andere MAC
wil zetten… waar het te plaatsen e.d. en wat precies te doen…???
Denk in termen van: ATM overplaatsen voor dummies!! :?

Nee, niet DeLuxe, die doet ook je fontmanagement! [url=http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=15&platform=Macintosh]ATM light[/url] ATM DeLuxe Werkt niet meer.

ATM moet je altijd gewoon vanaf de installer installeren. Verhuizen gaat niet goed.

Wat nog meer? Niet zo treurig. De meeste problemen zijn al opgelost in X.3 en bij veel mensen is de hele zaak nu behoorlijk stabiel en is er goed mee te werken. Dat XPress zo slecht zijn huiswerk doet mag je je Mac niet kwalijk nemen. Font Book van Apple is alleen ondermaats voor een Designer / DTPer. Maar Apple heeft altijd een externe fontmanager nodig gehad.

Aha, dat was ik vergeten te zeggen: Ik heb de .3 versie! Maar echt makkelijk werken wil het allemaal nog niet!

Ik voel me ook echt steeds dommer worden! :cry:
Alle lieve tips die jullie hebben gegeven probeer ik
allemaal uit, maar ik blijf een MAC-groentje!

Het nadeel is, dat ik gewoon geen geld heb voor alle nieuwe
programma’s en waar alle installatie cd’s zijn gebleven…???

Ik heb dus geen ATM Light… Help wat nu!
Ik sta al ingeschreven voor een cursus InDesign, want dat Quark Xpress
wil bij mij nu echt niet meer werken!

• Ik heb nu een waslijst aan fonts staan, maar als ik ze invoeg krijg
    ik dus nog steeds van die Bitmap-gevallen… hoe je het ook noemen wil.
  • het font die ik vaak gebruik (officina sans) wil überthaubt niet geïnstalleerd worden…
  • en ik snap er echt geen (@U**#@*( meer van

Nog steeds help…

(Ik wil bij deze mezelf wel een schouderklopje geven voor het feit dat EINDELIJK
mijn scanner wil werken… applaus!)

Ok... is het normaal in de nieuwste versie van Photoshop dat als je een bitmap omdraait, dat je hele document door elkaar gaat? :?

Blauwe tekst op dit forum betekent *LINK* of "KLIK HIER!* Als je dat in mijn vorige ebrichtje doet zie je de link naar het zelfs voor arme mensen verkrijgbare ATM Light: het is gratis.

Waar je installatieCD’s zijn weet ik ook niet. Kijk eens onder je bed… :smiley:

Als je met XPress kunt werken kun je bijna alles in InDesign, ook zonder cursus. Geef je geld in ieder geval niet uit aan XPress 6 (gratis tip) XPRess 4 werkt alleszins redelijk, maar je moet wat ploeteren met fonts en printers, maar het is voor het overgrote deel wel te overzien.

Gefeliciteerd dat je scanner het doet (zie, je kunt het wel…)
Vertel ondertussen altijd bij vragen om hulp Welke versie, welke programmaa’s, welke Apple en andere ter-zake donde informatie. Dus niet dat je blond bent (dat lezen we tussen de regels door wel :innocent: ) maar wel [i:86e7fdb89b]Photoshop CS[/i:86e7fdb89b]

Verder ben je alleen op weg te helpen als je een route gekozen hebt. OS9, OSX (Welke?), FAP, Suitcase Font Book…

Ik stel voor det je ATM-light download, dat je FontAgent Pro download en dat je daarna herstart, ja FAP 30 dagen in demo gebruikt. Maar eerst een kopie van de map met al je fonts want FAP gaat ze verplicht allemaal in alfabetische mapjes stoppen en controleren… (tip: RTFM)

Dan nog zijn niet alle problemen over, want je hebt vast ook fonts in 3 smaken: Open Type (nieuw in OSX) TrueType (oud en nieuw) en PS1 fonts. Die laatste zijn voor DTP het meest gebruikt, maar oudjes geven nog wel eens vage problemen. Die zul je stuk voor stuk te lijf moeten gaan. Als Officina niet in XPress te zien is en alle andere fonts wel dan ligt het waarschijnlijk aan het font zelf.

Zo, nou niet meer huilen, straks kun je lekke gaan bijbruinen, maar eerst dit even aanpakken…

[quote:12cd7a8836="Whatever"]Ok... is het normaal in de nieuwste versie van Photoshop dat als je een bitmap omdraait, dat je hele document door elkaar gaat? :?[/quote:12cd7a8836]

Nee, dat is niet normaal. Draai je en laag om, alles, zijn de fonts wel gerasterd, wat is ‘de laatste versie’???

Photoshop CS (versie 8.0)

Ik moet toegeven, dat ik die Mac niet zelf heb samengesteld!
Iemand anders heeft het naar mijn “wensen” en budget bij elkaar
gezocht… of hoe je het wilt noemen. Ik heb dat alles nu net 3 daagjes
en ben alles 1 voor 1 aan het nalopen.

Op mijn opleiding heb ik alle knip- en plakprogramma’s op een PC
gehad. Niet echt bevordelijk voor je omgang met een MAC. Dus ik ben
echt alles voor het eerst aan het uitvogelen. Vandaar dat het allemaal
nog niet zo soepel gaat. Ik krijg vanuit verschillende richtingen allemaal
tips over vanalles en nog wat, maar dat maakt het voor mij er niet makkelijker
op.

Ik ga nu het ATM Light proberen. Keep your fingers crossed!

Btw, dat bij bruinen moet helaas nog wachten, want ik moet straks naar
een heerlijk saaie vergadering! (Gaat een leuke vakantie worden zonder ondergrondje!)

[quote:24205634be="Deskman"]Dan nog zijn niet alle problemen over, want je hebt vast ook fonts in 3 smaken: Open Type (nieuw in OSX) TrueType (oud en nieuw) en PS1 fonts. [/quote:24205634be]

:o ??? :o

[quote:96905c529f="Whatever"][quote:96905c529f="Deskman"]Dan nog zijn niet alle problemen over, want je hebt vast ook fonts in 3 smaken: Open Type (nieuw in OSX) TrueType (oud en nieuw) en PS1 fonts. [/quote:96905c529f]

:o ??? :o[/quote:96905c529f]

OpenType in zo nieuw dat veel drukkers er nog niet mee kunne werken.XPress ook niet, maar FontAgent pro activeert ook OpenType in classic. Enn bedankje waard…

TrueType is op de PC het meest gebruikte format, maar zijn vaak slecht gemaakt. Oudere RIPs hebben er wel eens problemen mee. Algemeen wordt afgeraden TT in drukwerk te gebruiken
PS1 is Post Script Type 1 is nog steeds de standaard. Wat is daar dan weer mis mee? Een PS1 font bestaat uit twee of meer bestanden: een bitmap voor op het scherm en een PS bestandje voor de vectrodata die je printer (en drukker) nodig heeft. Voor OS9 heb je ATM light nodig om het zonder kartels op het scherm te krijgen en naar een niet-postscript printer (maar dat is dan ook alles) en je hebt altijd het complete bestand nodig (bimap én PS) om iets met het font te kunnen maken.

:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D

JAAAAAA Eindelijk werkt mijn lettertype!!!
Dankzij Deskman en FAP!!! Joepieieieieieie

Alleen rest mij nu nog een vraag:
30 day trial… en de 31e dag? :?

[quote:370a687bc2="Whatever"]:D :lol: :D :lol: :D :lol: :D :lol: :D

JAAAAAA Eindelijk werkt mijn lettertype!!!
Dankzij Deskman en FAP!!! Joepieieieieieie

Alleen rest mij nu nog een vraag:
30 day trial… en de 31e dag? :?[/quote:370a687bc2]
Hahaha

Dan ben je een dag over tijd, en je weet wat dat betekent, nietwaar…

Mijn oplossing was om mijn creditcard lief aan te kijken. Maar er zijn vast ook creatievere methoden. Maar misschien heb je tegen die tijd zoveel verdiend dat je 'm ook gewoon kunt kopen. Is goed voor de ontwikkelingen van dergelijke software en voor je gemoedsrust. :innocent:

weliswaar een beetje laat maar wat jij moet doen is zoals deskman reeds zei, schaf ofwel suitcase X aan ofwel het andere.

dan al je fonts in een mapje op een bepaalde locatie en dit dan simpelweg in je suitcase slepen, dan kun je als alles goed is verlopen, de verschillende fonts één voor één activeren.

en in suitcase niet vergeten om in de voorkeuren van suitcase (menubalk > preferences) het vakje aanvinken met als optie ‘systeemfonts overschrijven’ of iets in die aard (heb nu geen mac voor mijn neus)

servir frais