Fonts: ik wil van alle dubbele af!

sinds kort heb ik nogal wat fonts (8000) maar er zitten vrij veel duplicaten tussen... Vaak heb ik bijvoorbeeld van 1 font een postscript, een mac truetype en een windows truetype... Ook heb ik vrij veel fonts waarvan er zelfs duplicaten zitten in alleen al de postscripts....! Dit vind ik erg vervelend natuurlijk! Kan ik in Font Agent Pro 3 alle duplicaten eruit halen dmv een handige optie?? Ik weet dat dat bij het importeren kan maar ook al vink ik aan dat ie duplicaten niet moet importeren toch zie ik daarna dubbelen... Kan iemand mij helpen want ik kom er niet uit!

Je moet "check font metrics for duplicates" aanvinken, anders kijkt ie alleen naar de naamgeving. En dan nog werkt het niet 100% volgens mij.

ja dat heb ik dus ook al gedaan! en het werkt idd niet voor 100%.... Maare kan je zoiets ook achteraf nog doen? Ik heb namelijk echt geen zin om alles nog een keer te importeren!

Ik heb het destijds handmatig in FAP opgeschoond, font selecteren en backspace indrukken. Opgelet: ze zijn dan fysiek van je HD verwijderd!

Dus ik moet nu 8000 fonts handmatig gaan controleren op dubbelen???!! Wens me maar veel plezier dan! :cry:

Na ja, tis even werk, ik heb er toen ook een flink zooitje van die onbruikbare "pretletters" afgeknikkerd. Achteraf geen spijt van.

Met fontdoctor kan je alle fonts laten opschonen, hij plaatst netjes je font in alfabetische mapjes, controleert alles en haalt ook alle duplicaten eruit. Dus eerst FAP leegmaken en fontdoctor (ik dacht dat je een demo kon vinden) www.morrisonsoftdesign.com Misschien is dat een optie?

[quote:89d296131b="walterb"]Met fontdoctor kan je alle fonts laten opschonen, hij plaatst netjes je font in alfabetische mapjes, controleert alles en haalt ook alle duplicaten eruit. Dus eerst FAP leegmaken en fontdoctor (ik dacht dat je een demo kon vinden) www.morrisonsoftdesign.com Misschien is dat een optie?[/quote:89d296131b]

ik ga t nu proberen!

Hmm, daar heb ik geen goeie ervaringen mee. Maak eerst een back up van je oude bestanden voordat je Fontdoctor erop los laat zou ik zeggen.

ik ben er nu mee bezig.... hoe kan je je library van fap 3 leegmaken zonder de fonts echt van je hd te verwijderen??

[quote:6dda22618f="sic-one"]ik ben er nu mee bezig.... hoe kan je je library van fap 3 leegmaken zonder de fonts echt van je hd te verwijderen??[/quote:6dda22618f]

Kan je ons op de hoogte houden, hoe alles verloopt?

ben wel benieuwd naar deze optie namelijk.

Ik werk zelf met suitcase. Welke vinden jullie beter eigenlijk? Want Font agent pro ken ik helemaal niet.

alvast bedankt

Fontagent pro kopieert de fontsbestanden naar een library, die je kan laten plaatsen waar je wilt. De originele fonts blijven staan, Suitcase kopieert geen fonts, maar indexeert ze, met als risico dat je extern een font kan activeren van bijv een CD. FAP is efficienter met duplicaten, Suitcase vertelt alleen dat ze er zijn en dan kan je handmatig 2000 dubbele aanklikken... Suitcase is in mijn geval weer sneller met activeren (onder Tiger)

het is aan de ene kant wel gelukt en aan de andere kant niet echt! Veel dubbelen zijn eruit maar dan alleen als er dubbelen waren binnen dezelfde soort, dus 2 of meer postscript enz enz.... En blijkbaar hebben truetype lettertypes ook de postscript variant nodig (of andersom) want ik had zo bijvoorbeeld van het lettertype Humanist521 alle postscripts verwijderd want ik had toch wel de mac truetype. Maar na de reparatie van Font Doctor zijne alle postscripts van humanist weer terug..... deze keer laat ik ze gewoon staan want het zal dan misschien wel nodig zijn..... het grappige hieraan is dat ik eerst 8000 lettertypes had en nu 10800! beetje vreemd maar ja....

Misschien is het wel mogelijk om fontdoctor bijvoorbeeld alleen de truetypes eruit te laten lichten? Voor truetype is 1 bestandje nodig, voor postscript 2 (scherm en print-lettertype) Ik heb zelf ook 10.000 fonts in FAP staan, maar zolang ze niet aanstaan kosten ze geen resources. Eigenlijk belachelijk zoveel fonts... ook maar eens gaan opschonen.

[quote:d4e1adf413]et grappige hieraan is dat ik eerst 8000 lettertypes had en nu 10800![/quote:d4e1adf413] Het beste is niet in 1x hele grote fontverzamelingen te importeren. Ik probeerde dat ook en FAP liep vast of ging zo traag dat ik dacht dat het vast liep. Afgebroken en opnieuw de map importeren dacht ik, want FAP voorkomt importeren van duplicaten toch? Nou mooi niet dus, het waren zo'n 9000 fonts en op een gegeven moment stond de fontcount op 30.000! Na alles over meerdere mapjes verdeeld te hebben en stuk voor stuk te importeren ging het wel goed. Misschien bij jou ook gebeurd?

bah, ik begin nu wel erg van die fonts te balen!!! Mo' fonts mo' problems zou je toch haast denken... :lol: .... Maar kan ik dus gerust alle postscripts weghalen als ik daarvan ook al een truetype heb??

Je kan zelf beslissen welke fonts je houdt, tegenwoordig is truetype ook goed. Het beste is eerst alles uitzoeken, opschonen en op een CD branden of zo. En dan pas naar FAP halen. Sleep de fonts alfabetsgewijs in FAP, fontdoctor kan mapjes A tot en met Z maken, en creer dan libraries met bijvoorbeeld dezelfde naam in FAP, zo heb je meer overzicht, daarna kan je weer sets maken met meest gebruikte fonts.